منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیدرمان قطعی خونریزی رحمیفریز تخمک و جنین

سقط مکرر - بخش سوم

ارزیابی سقط مکرر :

شایعترین علت شناخته شده سقط منفرد دلایل ژنتیکی و شایعترین علت سقط مکرر اختلالات ایمنولوژیک هستند.ارزیابی علل و درمان سقط مکرر توسط پزشک فوق تخصص نازایی و سقط مکرر انجام میشود.البته با وجود تمام بررسی هایی که جهت تشخیص علل سقط مکررانجام میشود علت سقط در 50% موارد ناشناخته می ماند اما در هر حال پزشک شما جهت ارزیابی اقدامات ذیل را انجام خواهد داد :

شرح حال و معاینه :

اولین و حداقل کاری که پزشک فوق تخصص نازایی در ارزیابی سقط مکررانجام میدهد ، گرفتن شرح حالی کامل از نظر طبی ، جراحی ، ژنتیک و خانوادگی است . وضعیت سیکل قاعدگی ، ممکن است نشان دهنده اختلالات هورمونی و غددی باشند . دانستن مشخصات سقط های قبلی از نظر سن حاملگی و وضعیت کیسه حاملگی و جنین بسیار مهم است . چرا که اکثر سقطها در همان زمان سقط قبلی اتفاق می افتند . معاینه فیزیکی هم شامل بررسی موهای زاید ، خروج شیر از پستان ها ، معاینه تیروئید و لگن میباشد.

تستهای تشخیصی سقط مکرر:

این تستها براساس شایعترین علل درخواست میگردند و شامل کاربردی ترین تستها هستند.

1- بررسی ژنی ( کروموزومی ) :

این بررسی بر روی خون زوج انجام میشود و نشان دهنده وضعیت ژنی جنین نیست . آزمایش ممکن است هزینه بر باشد و یا در خیلی موارد نرمال باشد اما به خاطر تشخیص برخی تغییرات کوچک ژنی در صورتی که سایر آزمایشات طبیعی باشند به عنوان آخرین تست انجام میشود . طبیعی بودن تست نشان میدهد که به احتمال زیاد فاکتورمحیطی بدن مادرعامل سقط میباشد.

2- بررسی رحم :

یررسی علل رحمی سقط مکرر به چند روش صورت میگیرد :
هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی رحم ، هیدروسونوگرافی ،سونوگرافی واژینال ، هیستروسکوپی و MRI ( ام آر آی ) که در مقالات مربوطه مفصل توضیح داده شده است. سونوگرافی واژینال و عکس رنگی رحم ، اولین قدم در بررسی رحم هستند و اطلاعا ت پایه در اختیار پزشک قرار میدهند اما هیدروسونوگرافی ، روش استاندارد طلایی در ارزیابی سقط مکرر است که ناهنجاریهای رحم ( شایعترین ناهنجاری رحم که منجر به سقط می شود ، دیواره یا سپتوم رحم است ) و ضایعات داخل حفره مانند چسبندگی رحم و پولیپ و فیبروم را نیز با دقت بالا تشخیص میدهد .

3- بررسی ایمنی مادر :

علل ایمنی سقط مکرر با انجام دو تست ساده قابل بررسی است و در صورت غیرطبیعی بودن حتما باید به فاصله 8-6 هفته تکرار شود. البته تستهای دیگری هم هستند که هم هزینه بر هستند و هم کارایی آنها اثبات نشده و بنابراین انجام آنها در مراحل اولیه و بطور روتین لزومی ندارد. مشاوره ایمنولوژی در این موارد کمک کننده است.

4- بررسی عملکرد تیروئید :

از آنجایی که تغییرات بدون علامت هورمون تیروئید نیز ممکن است باعث سقط شود این تست در همه ، حتی افراد بدون علامت هم انجام میشود. آنتی بادی ضد تیروئید که در ایجاد بیماریهای خود ایمنی تیروئید نقش دارد نیز باید چک شود.

درمان سقط مکرر را در بخش چهارم مطالعه فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان ، فوق تخصص نازایی IVF و سقط مکرر در اصفهان

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین