منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنیننوبت دهی اینترنتیدرمان قطعی خونریزی رحمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / باروری و ناباروری / تغذیه قبل از بارداری ( بخش اول )

تغذیه قبل از بارداری ( بخش اول )

اهمیت تغذیه قبل از بارداری:

تغذیه در دوران قبل از بارداری تاثیر زیادی بر روی روند باروری و بارداری دارد. بطوری که تغذیه نامناسب در دوران بلوغ و حتی کودکی می تواند رشد و نمو را تحت تاثیر قرار دهد. توقف رشد طولی یا رشد پیرامون لگن در دختران ممكن است در آینده به دلیل محدود شدن فضای لگنی، با رشد جنین تداخل داشته باشد. رژیم گرفتن به مدت طولانی می تواند به آمنوره که از نتایج آن کاهش باروری می باشد، بیانجامد ، کمبود مواد مغذی در دوران قبل از بارداری می تواند به کاهش ذخایر مواد مغذی منجر شود که بر روی عملكرد اکثر فرآیند های فیزیولوژیک و بیوشیمیایی بدن تاثیر منفی می گذارد و موجب ناباروری یا تاخیر باروری می شود.به همین علت پزشکان فوق تخصص زنان ونازایی به رعایت رژیم غذایی و داشتن تغذیه صحیح در خاتمهای سنین باروری بسیار تأکید دارند.

توصیه های تغذیه ای برای داشتن یك بارداری ایمن :

1- برنامه غذایی و تغذیه مناسب داشته باشند. رعایت اصل تنوع و تعادل، یعنی در روز به مقدار کافی و به شكل متنوع از انواع مواد غذایی در گروه های اصلی استفاده نمایند.

2- قبل از باردار شدن تا حد امكان وزن خود را به محدوده طبیعی برسانند. در صورتی که خانمی نمایه توده بدنی ( BMI ) کمتر از 18یا بالاتر از 25 داشته باشد یعنی لاغر ویا چاق باشد باشد باید قبل از بارداری با یک رژیم غذایی متناسب وزن خود را به حد مطلوب برساند.

3- در صورتی که خانمی به علت ابتلاء به بیماری های سیستمیک مزمن و یا برای لاغری از رژیم درمانی یا تغذیه و رژیم غذایی خاصی پیروی می کند لازم است برای حصول اطمینان از چگونگی ادامه برنامه غذایی خاص خود قبل ازبارداری با پزشک و متخصص تغذیه مشورت نماید.

4- در صورت ابتلاء به بیماری های گوارشی زمینه ای، قبل از بارداری با پزشک مشورت نمایند.

5- از استعمال دخانیات و مصرف نوشابه های الكلی پرهیز شود.

6- جهت تامین ذخیره کافی املاح و ویتامین ها در بدن، رعایت فاصله ایمن بین بارداری ها ضروری است. لذا حداقل فاصله ایمن بین بارداری ها که سه سال می باشد رعایت شود.

7- ترجیحاً از سه ماه قبل از بارداری تا پایان بارداری روزانه یک عدد قرص اسید فولیک مصرف نمایند. پزشکان متخصص زنان و زایمان بر مصرف اسید فولیک از قبل از بارداری بسیار تأکید دارند زیرا مصرف اسید فولیک از قبل بارداری ، از تولد نوزاد مبتلا به نقص مادرزادی لوله عصبی پیشگیری می کند.

8- در صورت تشخیص کم خونی، علاوه بر مصرف روزانه قرص آهن ( سولفات فروز ) مطابق با توصیه پزشک متخصص زنان خود، منابع غذایی غنی از آهن نیز باید در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود.

9- در صورت ابتلاء به دیابت و چاقی ( نمایه توده بدنی 33 وبیشتر ) همزمان، لازم است کاهش وزن تا رسیدن به محدوده BMI طبیعی صورت گیرد. به علاوه کنترل مرتب قند خون، مصرف غذاهای کم چرب و غنی از کربوهیدرات های مرکب و فیبر و هم چنین پرداختن منظم به حرکات ورزشی توصیه شود. لازم است جهت اصلاح وضعیت تغذیه خانم ها قبل از بارداری توصیه هایی صورت گیرد تا ضمن اصلاح وزن و نزدیک شدن به_محدوده وزنی ایده آل ( BMI بین 18/5تا 24/9 ) از مواد مقوی و مغذی به میزان مناسب و متعادل دریافت کنند.

تغذیه در خانم های مبتلا به کاهش و افزایش وزن پیش از بارداری
تغذیه و باروری

منبع: اصول تغذیه دوران بارداری - معاونت سلامت وزارت بهداشت

دکتر منصوره پژمان منش ، جراح و متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص ناباروری اصفهان

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین