منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیفریز تخمک و جنیندرمان قطعی خونریزی رحمی

آزمایش اسپرم

آزمایش اسپرم در اصفهان:

آزمایش اسپرم یا اسپرموگرام یک آزمایش بسیار ساده و کم هزینه جهت بررسی عامل مردانه ناباروری ( که عملا 40 در صد نازایی زوجها را تشکیل می دهد ) می باشد.همچنین برای درمان ناباروری به روش آی یو آی نیاز به دادن نمونه اسپرم به آزمایشگاه هست که شرایط آن در زیر توضیح داده شده است.در صورتی که شرایط دادن نمونه اسپرم رعایت نشود نتیجه و تفسیراسپرموگرام دقیق و قابل اعتماد نخواهد بود.همچنین آزمایش اسپرم بایستی در آزمایشگاه های معتبر و دقیق انجام شود.زیرا برنامه درمان ناباروری براساس تشخیص دقیق و صحیح مشخص می شود.در اصفهان نیز درآزمایشگاه های دقیق و مراکز ناباروری ، آزمایش اسپرم ساده و تکمیلی انجام شده و توسط متخصص اورولوژی و متخصص نازایی که درمان زوجها را به عهده دارند تفسیر میشود.

شرایط دادن نمونه اسپرموگرام :

1- از 2-3 روز مانده به انجام نمونه گیری و یا روز IUI از تماس جنسی خودداری کنید اما توجه داشته باشید که این زمان بیش از 5 روز نباشد.فواصل کوتاهتر یا طولانی ترازاین زمان ممکن است روی کیفیت اسپرم تأثیر نامطلوب داشته باشد. فاصله کوتاه ، تعداد اسپرم را کاهش میدهد و فواصل طولانی باعث افزایش ناخالصی ، کاهش تحرک اسپرم و افزایش مورفولوژی غیر طبیعی میشود.

2- در روز انجام IUI دوش بگیرید . در صورتی که دوش گرفتن مقدور نباشد، ناحیه تناسلی را با آب و صابون بشوئید و سپس توسط دستمال یکبار مصرف خشک نمائید.

3- در ساعت تعیین شده ازقبل جهت تهیه نمونه مایع اسپرم به آزمایشگاه مراجعه کنید. نمونه بایستی در محل آزمایشگاه ، به روش خود ارضایی و بدون استفاده از مواد روان کننده و یا آب دهان تهیه شود.از هیچ ماده ای جهت تحریک یا شستشو استفاده نکنید.

4- تمام حجم نمونه مایع خروجی بایستی درون ظرف استریلی که توسط آزمایشگاه در اختیار شما قرار داده میشود، ریخته شود. اگر به هر دلیلی بخش از نمونه درون ظرف ریخته نشود، حتما به مسئول آزمایشگاه اطلاع دهید.

5- در صورتی که نمونه را در منزل تهیه میکنید باید ظرف 30-20دقیقه در دمای بدن به آزمایشگاه رسانده شود.
6- برای جمع اوری نمونه در منزل به هیچ عنوان از کاندوم استفاده نکنید.

تفسیراسپرموگرام :

پس از شستشوی نمونه ، اسپرمها در زیر میکروسکوپ تحت بررسی قرار گرفته و پارامترهای مختلف از جمله تعداد کلی اسپرم ، تعداد اسپرم در یک میلی لیتر ، حجم نمونه ، ویسکوزیتی یا میزان غلظت و چسبندگی آن ، تعداد گلبولهای سفید ، تحرک اسپرم و مورفولوژی یا شکل اسپرمها و... مورد بررسی قرار میگیرد.از این پارامترها تعداد ، تحرک سریع و رو به جلوی اسپرم و مورفولوژی جهت تعیین برنامه تشخیص و درمان برای پزشک متخصص نازایی مهمتر و کاربردی تر می باشد.

آماده سازی اسپرم جهت IUI:

در روز تعیین شده برای آی یو آی ، آزمایشگاه نمونه مایع حاوی اسپرم را جهت شستشو اماده کرده و با شستشوی روی نمونه دو کارانجام میشود. اول اینکه ناخالصی ها ومحتویات غیراسپرمی نمونه را که ممکن است باعث بروز آلرژی و کرامپ شدید شکمی شود حذف می کند. دوم اینکه سلولهای اسپرم با کیفیت نا مطلوب و بدون حرکت و ضعیف، حذف شده و نمونه آماده تزریق، دارای اسپرم های با کیفیت مطلوب شده و بدین ترتیب شانس باروری افزایش می یابد.البته انتخاب بهترین زمان IUI نیز یکی ازعوامل مهم افزایش شانس باروری به روش آی یو آی می باشد که این زمان توسط پزشک متخصص نازایی تعیین میشود.

دکتر منصوره پژمان منش ، متخصص و جراح زنان زایمان و زیبایی ، فوق تخصص نازایی و آی وی اف اصفهان

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :امیراصلانی [ 1400-12-01 ]
زمان انتقال اسپرم در آی یو آی چند ساعت باید طول بکشدآیا اسپرم چند ساعت میتواند زنده بماند

آرین امیری [ 1399-06-20 ]
سلام خانوم دکتر ، منظورتون از افزایش ناخالصی اسپرم در صورتی که بیش از پنج روزطول بکشه ازآخرین انزال چی بود؟ناخالصی ها همون اسپرم های مرده هستن یا چیز دیگه ای هم ممکنه باشه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سندرم پیش از قاعدگیسندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولا در افرادی که تخمک گذاری و سیکل های منظمی دارند ایجاد می شود. علایم سندرم پیش از قاعدگی در حدود دو هفته قبل از شروع پریود ... ادامه مطلب

سرطان تخمدانسرطان تخمدان

تحقیقات مختلف نشان داده اند که مصرف داروهای تحریک تخمدان و عوارض داروهای نازایی در درمان ناباروری ، نقشی در ایجاد سرطان تخمدان در آینده .... ... ادامه مطلب

انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین