منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنیننوبت دهی اینترنتیدرمان قطعی خونریزی رحمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان ناباروری / داروهای نازایی-بخش دوم

داروهای نازایی-بخش دوم

داروهایی که در روشهای کمک باروری ( IUI و IVF ) مورد استفاده قرار می گیرند با داروهای خوراکی تحریک تخمدان متفاوت هستند . به علت اینکه هدف از سیکل درمان آی وی اف به دست آوردن تعداد بیشتری فولیکول در طی پانکچر می باشد بنابراین لازم است تحریک قوی تری روی تخمدان انجام شود.برخی از این داروها در تحریک تخمدان به همراه داروهای خوراکی تجویز می شوند و برخی به تنهایی در سیکل درمان آی وی اف. داروهایی که در سیکل آی وی اف و توسط پزشک فوق تخصص نازایی تجویز می شوند ، تزریقی بوده و دوز دارو در افراد مختلف ، متفاوت می باشد.

بهترین داروهای نازایی:

این داروها حاوی هورمونهای FSH ، LH و HCG بوده وبصورت تزریقی تجویز میگردند. از این داروها در سیکلهای IUI و ICSI / IVF جهت تحریک قوی تخمدان استفاده میشود.هدف از تجویز این داروها تولید تعداد زیادی فولیکول و افزایش شانس باروری می باشد . تشخیص و تعیین موارد استفاده ودوز مصرفی و نظارت بر رشد فولیکولها توسط پزشک فوق تخصص ناباروری صورت میگیرد.همچنین متخصص نازایی با انجام سونوگرافی واژینال مکرر در طی سیکل میزان پاسخ دهی تخمدان ها را ارزیابی میکند.

انواع داروهای ناباروری :

Gonal-F -1 وCinal-F

داروهای حاوی هورمون FSH با برندهای متنوع و دوزهای متفاوت در بازار دارویی موجود می باشد. معروفترین انها به نام Gonal-F و Cinal-F می باشند که بصورت زیرجلدی در بازو یا دور ناف تزریق میشوند و رشد فولیکولها را تقویت میکنند.

HMG -2

این دارو حاوی FSH و LH بوده و برای تحریک رشد فولیکولها به کار میرود و در برندهای متنوع موجود می باشد .نحوه تزریق بصورت عضلانی بوده و ممکن است به تنهایی و یا همراه Gonal-F و Cinal-F تجویز شوند.

HCG -3

زمانی که فولیکولها به سایز مناسب رسیدند ، هورمون HCG برای آزاد شدن تخمک تجویز می شود .این دارو بصورت عضلانی تزریق شده و تخمک گذاری 40-34 ساعت پس از تزریق HCG رخ می دهد.

cetrotide -4 و orgalotran

ستروتاید و اورگالوتران داروهایی هستند که جهت پیشگیری از باز شدن پیش از موعد فولیکولها و تخمک گذاری زودرس تجویز می شود و بصورت زیرجلدی در بازو یا دور ناف تزریق می گردد.

5- superfact و cinafact

ازجمله داروهایی هستند که در برخی سیکلها تجویز می شوند و باید بطور زیر جلدی تزریق شوند.

نحوه تزریق داروهای نازایی :

آمپولهای عضلانی مانند HMG و HCG بایستی بصورت عمقی در عضله باسن تزریق شوند. آمپولهای زیر جلدی مانند گونال اف ، سینال اف و ستروتاید و...باید زیر جلدی با زاویه 90 درجه دور ناف یا در بازو تزریق شوند.دوز دارو ، ساعت و زمان مصرف هم توسط متخصص نازایی برای شما تعیین می شود .نکته مهم این است که داروها طبق دستورپزشک و بدون وقفه استفاده شوند.

عوارض داروهای نازایی:

داروهایی که در درمان ناباروری و سیکل آی وی اف و آی یو آی تجویز می شوند با تحریک تخمدان ممکن است عوارضی هم داشته باشند. سندرم تحریک بیش از حد تخمدان ( OHSS ) یکی از جدی ترین عوارض ان است. تعدادی از خانمها مخصوصا افراد مبتلا به تخمدان پلی کیستیک مستعد تحریک زیاد تخمدان هستند. البته در صورتی که داروها توسط پزشک فوق تخصص ناباروری و با دوز مناسب تجویز شود احتمال وقوع این عوارض بسیار کم می باشد. در مورد عوارض داروها و عوارض ای وی اف در بخش جداگانه ای توضیح داده خواهد شد.

دکتر منصوره پژمان منش ف متخصص و جراح زنان و زایمان ، فوق تخصص ناباروری و آی وی اف اصفهان

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :لیلا [ 1401-05-24 ]
خیلی مطلب کاملی بود

لیلا [ 1401-05-24 ]
خیلی مطلب کاملی بود

سهیلا [ 1400-02-23 ]
توضیحات بسیارجامع و مفید بود، جواب همه سوال هایی که در این مورد تو ذهنم بود و دریافت کردم. ممنونم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

سرطان تخمدانسرطان تخمدان

تحقیقات مختلف نشان داده اند که مصرف داروهای تحریک تخمدان و عوارض داروهای نازایی در درمان ناباروری ، نقشی در ایجاد سرطان تخمدان در آینده .... ... ادامه مطلب

انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین