منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمینوبت دهی اینترنتیفریز تخمک و جنین
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / یائسگی / گرگرفتگی دوران یائسگی

گرگرفتگی دوران یائسگی

شایعترین مشکلات دوران یائسگی :

علایم دوران یائسگی در اثر کاهش هورمون استروژن در بدن ایجاد می شود. شایعترین مشکلات دوران یائسگی شامل خشکی واژن ، گرگرفتگی و تعریق ، بی اختیاری ادراری ، مقاربت دردناک ، کاهش میل جنسی ، افتادگی مثانه و گاهی پوکی استخوان و خونریزی واژینال در این دوران می باشد.در این مقاله در مورد یکی از شایعترین شکایات خانمهای یائسه که علت مراجعه زیاد به پزشکان متخصص زنان می باشد ، می پردازیم.

مکانیسم گرگرفتگی:

گرگرفتگی مشکلی شایع در خانمها در دوران بارداری ، قبل از یائسگی و دوران یائسگی است که بدلیل تغییرات هورمونی این دوران در بدن ایجاد می شود.بدن برای خنک نگه داشتن خود ، با استفاده از مکانیسمهای تنظیمی مغز ، حرارت را خارج می کند. با بروز یائسگی و افت میزان استروژن در خون ، دمای بدن بالا می رود و مغز که وظیفه تنظیم دمای بدن را بعهده دارد سعی در پایین اوردن دما دارد. شدت گرگرفتگی با سرعت تغییر شرایط بدن مرتبط است.

مشخصات گرگرفتگی یائسگی :

گرگرفتگی هر چند دقیقه ، به مدت سی ثانیه فرد را در شرایط نامطلوب و کلافه کننده قرار می دهد .تقریبا 95 درصد زنانی که در شروع یائسگی هستند این حالت را تجربه میکنند. طول مدت علایم در افراد مختلف متفاوت است. بعضی بانوان از چند سال قبل از شروع یائسگی ، علایم گرگرفتگی را بروز می دهند و برخی دیرترآن را تجربه می کنند. مدت زمان طول کشیدن گرگرفتگی ممکن است بین 10-2 سال متغیر باشد .علایم گرگرفتگی در افراد دچار اضافه وزن و چاقی و خانمهایی که دچار استرس و اضطراب و افسردگی هستند شایعتر و شدید تر است.

علایم گرگرفتگی:

گرگرفتگی یکی از شایعترین و بارز ترین علایم دوران یائسگی است. گرگرفتگی معمولا شبها ایجاد می شود و با خواب تداخل می کند اما در طول روز هم بروز می کند و گاهی انقدر شدید است که فرد را از انجام کارهای روزمره که نیاز به دقت و تمرکز دارند باز می دارد.این علایم عبارتند از:

بهترین درمان گرگرفتگی یائسگی :

همانطور که اشاره شد ، گرگرفتگی بیماری نیست بلکه یک اختلال است که در اثر افت هورمونها مخصوصا هورمون استروژن در بدن رخ می دهد .مهمترین اصل در درمان گرگرفتگی، پذیرش تغییرات ایجاد شده در بدن و اگاهی به موقتی بودن آن است.بهتر است جهت درمان این مشکل تحت نظر بهترین متخصص زنان که می شناسید باشید. ترکیبی از راهکارهای ارایه شده قطعا می تواند در رفع علایم گرگرفتگی به شما کمک کند.

1-درمان هورمونی :

با توجه به اینکه مکانیسم اصلی گرگرفتگی ، تغییرات هورمونی دوران یائسگی است ، بنابراین می توان آن را با استفاده از درمان هورمونی برطرف کرد. اما درمان هورمونی نیز ممکن است در بعضی افراد باعث عوارضی شود و بنابراین مصرف آنها بدون تجویز پزشک متخصص زنان و آن هم در همه افراد مجاز نیست.

2-مصرف مکملها :

استفاده از مکملهای مخصوص دوران یائسگی که حاوی ویتامین ها و گیاهان دارویی مؤثر بر کاهش گرگرفتگی هستند در این دوران بسیار مفید است. این مکملها علاوه بر تأمین ویتامین های مورد نیاز بدن ، به انرژی زایی و رفع علایم خستگی و گرگرفتگی کمک می کنند.

3-راهکارهای کاهش گرگرفتگی یائسگی :

گرگرفتگی دوران یائسگی را می توان با استفاده از یکسری راهکارها ی ساده کاهش داد. این راهکارها به زنان کمک می کند تا این دوران را راحت تر سپری کنند.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین درمان گرگرفتگی دوران یائسگی ، مقاله بعدی را دنبال فرمایید.

اگر دچار مشکلات دوران یائسگی هستید و یا جزو بانوانی هستید که به سلامتی خود اهمیت می دهید ، جهت مراقبتهای دوران یائسگی تحت نظر بهترین پزشکان متخصص زنان اصفهان باشید .کلینیک دکتر منصوره پژمان منش جراح و فوق تخصص زنان و نازایی اصفهان با ارایه بهترین خدمات سلامتی و غربالگری زنان ، پذیرای شما عزیزان می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

سندرم پیش از قاعدگیسندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولا در افرادی که تخمک گذاری و سیکل های منظمی دارند ایجاد می شود. علایم سندرم پیش از قاعدگی در حدود دو هفته قبل از شروع پریود ... ادامه مطلب

شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین