منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
جراحی زیبایی و ترمیمینوبت دهی اینترنتیدرمان قطعی خونریزی رحمی

سونوگرافی واژینال در زنان

سونوگرافی واژینال چیست؟

سونوگرافی واژینال یکی از ابزار مهم و پرکاربرد در طب زنان می باشد. درروش سونوگرافی واژینال با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا اندام های داخلی بدن ارزیابی می شوند. سونوگرافی ترانس واژینال یکی از انواع سونوگرافی است که از آن برای بررسی اندام های داخل لگنی زنان استفاده می شود و توسط فردی متخصص در این زمینه انجام می شود. درهنگام سونوگرافی ترانس واژینال ، واژن ، سرویکس ( دهانه رحم ) ، رحم ، تخمدان و مثانه ارزیابی می شوند. سونوگرافی واژینال هم توسط رادیولوژیست و هم توسط متخصصین زنان انجام می شود.

تفاوت سونوگرافی واژینال و سونوگرافی شکمی :

سونوی واژینال با سونوگرافی شکمی ( ابدومینال ) تفاوت دارد. در سونوگرافی شکمی ، پروب سونوگرافی بر روی شکم بیمار قرار داده می شود و لازم است مثانه بیمار پر باشد اما در سونوگرافی واژینال ، پروب سونوگرافی که فرم متفاوتی از پروب شکمی دارد ، در داخل واژن قرار داده می شود و توصیه می شود مثانه بیمار خالی باشد. در سونوگرافی واژینال به دلیل قرار گرفتن پروب در واژن و فاصله نزدیکتر به اعضای لگنی ، تصاویر نسبت به سونوگرافی شکمی ، بسیار دقیقتر هستند.

مزایای سونوگرافی واژینال :

سونوگرافی واژینال بدون درد انجام می شود و به دیل عدم استفاده از امواج رادیویی، بی خطر است . در سونوگرافی ترانس واژینال، امواج صوتی با فرکانس بالا، تصاویری با جزئیات دقیق ترایجاد می کنند و به همین دلیل در تخصص زنان ، سونوگرافی واژینال نسبت به سونوگرافی شکمی کاربرد و کارایی بسیار بالاتری دارد. معمولا در هنگام سونوگرافی واژینال تزریق انجام نمی گیرد و در صورت صلاحدید پزشک ، سونوگرافی با تزریق انجام می شود.

کاربرد سونوگرافی واژینال :

سونوگرافی واژینال جهت بررسی موارد زیر انجام می گیرد:

آمادگی لازم جهت انجام سونوگرافی واژینال:

انجام سونوگرافی واژینال به اقدام خاصی نیاز ندارد و فقط از بیمار خواسته می شود که پیش از انجام سونوگرافی، مثانه خود را تخلیه کند. سونوگرافی واژینال در زمان قاعدگی هم انجام می شود زیرا ارزیابی برخی از بیماریهای زنان در دوران قاعدگی آسان تر است. پزشکان فوق تخصص نازایی ، جهت ارزیابی اولیه وضعیت تخمدانها برای باروری ، سونوگرافی واژینال را در اوایل دوران پریود انجام می دهند . اگر خانمی از تامپون استفاده می کند، در هنگام انجام سونوگرافی واژینال باید تامپون از داخل واژن خارج گردد. سونوگرافی واژینال در دختران باکره انجام نمی شود و قبل از انجام سونوگرافی شخص باید پزشک را از وضعیت تأهل و یا باکره بودن خود مطلع کند.

اقدامات پس از سونوگرافی واژینال:

سونوی واژینال عوارض جانبی خاصی ندارد و بیمار می تواند پس از انجام این سونوگرافی، فعالیت روزمره خود را از سر بگیرد. همچنین پس از سونوگرافی واژینال ممکن است بیمار ترشحات واژینال داشته باشد که خروج این ترشحات پس از 24 ساعت متوقف می شود.

آیا سونوگرافی واژینال دردناک است؟

اکثر بانوان خواهان انجام سونوگرافی واژینال بدون درد هستند و شاید کمی ترس و نگرانی داشته باشند .به طورکلی سونوی واژینال دردناک نیست و فرد به اندازه درد معاینه شدن ممکن است درد خفیفی را تجربه کند . در صورتی که فرد ، خود را کاملا ریلکس و شل کند اصلا دردی را تجربه نخواهد کرد.

عوارض سونوگرافی واژینال :

سونوگرافی واژینال عوارض شناخته شده ای ندارد زیرا در سونوگرافی واژینال به جای استفاده از امواج رادیویی، از امواج صوتی استفاده می شود. در مورد اینکه ایا انجام سونوگرافی واژینال در بارداری خطری برای جنین دارد یا خیر ؟ در مقاله جداگانه ای توضیح خواهیم داد.

هیدروسونوگرافی:

گاهی برای مشاهده دقیق تر اندام های داخل لگن از سونوگرافی با تزریق به نام saline infusion sonography ( SIS ) یا همان هیدروسونوگرافی استفاده می گردد.در این روش با تزریق مایع به داخل رحم ، ضایعات داخل رحمی مانند چسبندگی ، فیبروم و پولیپ رحم و نیز باز بودن لوله ها قابل بررسی می باشد.هیدروسونوگرافی روشی بسیار مفید و کارامد جهت ارزیابی نازایی است که توسط پزشکان فوق تخصص ناباروری انجام می شود.

سونوگرافی واژینال در اصفهان:

سونوگرافی واژینال در اکثرمراکز رادیولوژی و نیز مطب متخصصین زنان اصفهان انجام می شود. قطعا تجربه متخصص در انجام سونوگرافی واژینال جهت تشخیص علل بیماریهای زنان بسیار اهمیت دارد و بهترین پزشکان متخصص زنان اصفهان از سونوگرافی بعنوان ابزاری مفید و در دسترس جهت کمک به بیماران خود استفاده می کنند.

کلینیک دکتر منصوره پژمان منش جراح و فوق تخصص بیماریهای زنان و نازایی اصفهان ، مجهز به به روز ترین دستگاه سونوگرافی واژینال و شکمی جهت رفاه بانوان عزیز می باشد. جهت هماهنگی نوبت اینترنتی از صفحه اصلی سایت اقدام فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین