منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
جراحی زیبایی و ترمیمیفریز تخمک و جنیندرمان قطعی خونریزی رحمی

کیست درموئید تخمدان

کیست مویی تخمدان چیست؟

یکی از انواع کیست تخمدان که بصورت نسبتا شایع دیده می شود ، کیست درموئید یا کیست مویی است. . این نوع کیست‌ها از سلول‌های جنینی یا بنیادی به وجود می‌آیند که اغلب خوش‌خیم هستند. این کیست ها اغلب در خانم های جوان ( ۲۰ تا ۳۰ سالگی ) بوجود می آیند. جالب است بدانید در داخل کیست درموئید تخمدان ، بافت دندان ، چربی ، مو ، استخوان و...بوجود می آید و به همین دلیل به کیست مویی معروف است .کیست‌های درموئید در بیشتر موارد بدون علامت بوده و یا با علائمی همراه هستند .اندازه کیست‌های درموئید تخمدان می‌تواند بسیار متفاوت باشد و از سایز کمتر از ۱ سانتی‌متر تا بیش از ۲۰ سانتی‌متر دیده می شوند. هرچه قدرسایزکیست درموئید بزرگتر باشد احتمال ایجاد عوارض بیشتر می‌شود. اندازه کیست درمویید تخمدان در روش درمان آن مؤثر است.

کیست درمویید خوش خیم است یا بدخیم؟

کیست های درموئید ماهیتا خوش خیم هستند واحتمال اینکه کیست‌های درموئید در تخمدان باعث ایجاد سرطان شوند بسیار کم است. با این حال بهتر است این نوع کیست‌ها هر چه سریعتر درمان شوند، مخصوصاً اگر سن خانم بیشتر از ۴۰ سال باشد.

عوارض کیست درموئید تخمدان :

بدلیل اینکه محتوای کیست بیشتر از مو و چربی تشکیل شده ، احتمال چرخش تخمدان‌ها مخصوصا در سایز های بزرگ ، در این نوع کیست بیشتر از سایر کیستها وجود دارد. همچنین این کیستها ممکن است بصورت دو طرفه در دو تخمدان بوجود آیند و حتی پس از درمان مجددا عود کنند.

تشخیص کیست درمویید تخمدان:

با توجه به اینکه کیست مویی تخمدان مخصوصا در سایز های کوچک بدون علامت است ، معمولا در سونوگرافی بصورت اتفاقی و یا در جریان بررسی ناباروری کشف می شود.اما گاهی باعث ایجاد علایم شده و با مراجعه به متخصص زنان بخوبی در سونوگرافی لگن قابل تشخیص است.

علایم کیست مویی تخمدان:

کیست‌های درموئید در سایز های کوچک معمولاً بدون علایم هستند و در سونوگرافی تخمدان بطور اتفاقی تشخیص داده می شوند. گاهی نیز دچار عارضه شده و با علایم شدیدی همراه می شوند. ازعلایم ابتلا به کیست درموئید تخمدان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان کیست درموئید :

کیست مویی تخمدان از جمله کیست هایی است که درمان دارویی ندارد. روش درمان کیست مویی بستگی به سایز ان دارد . در سایزهای کوچک با توجه به شرایط بیمار و نظر جراح زنان ، تحت نظر گرفتن و پیگیری با سونوگرافی تخمدان انجام شود.اما در برخی موارد ، درمان کیست درموئید به روش جراحی و خارج کردن کیست نیاز دارد.

بهترین روش درمان کیست مویی تخمدان:

بهترین روش جراحی کیست درموئید ، به سایز کیست و امکانات موجود و تبحر جراح بستگی دارد. جراحی کیست مویی هم بصورت لاپاراسکوپی و هم بصورت جراحی باز می تواند انجام شود.در صورتی که تخمدان دچار پیچش و چرخش شده باشد جراحی بصورت اورژانسی انجام می شود. کیست خارج شده توسط جراح زنان ، جهت بررسی پاتولوژی ارسال می شود.

بهترین جراح کیست تخمدان در اصفهان:

بعضی از بانوان بیشتر از سایرین دچار کیست تخمدان می شوند و لازم است تحت نظر یکی ازبهترین متخصصین جراح زنان باشند. به علت اینکه حفظ تخمدان جهت حفظ باروری در آینده بسیار اهمیت دارد، لازم است بیماران در انتخاب جراح دقت کافی داشته باشند. دراصفهان جراحی کیست تخمدان توسط پزشکان جراح زنان ماهر و دقیق انجام می شود.

دکتر منصوره پژمان منش فوق تخصص جراحی زنان و ناباروری ، یکی از بهترین پزشکان جراح زنان بیمارستان میلاد اصفهان می باشند که جهت درمان کیست تخمدان و سایر بیماریهای زنان و نازایی می توانید به کلینیک ایشان مراجعه کنید. جهت هماهنگی نوبت مطب ، بصورت اینترنتی از صفحه اصلی سایت اقدام فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بایدها و نبایدهای کاشت جنینبایدها و نبایدهای کاشت جنین

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد ... ادامه مطلب

عوارض آبله مرغان در بارداریعوارض آبله مرغان در بارداری

ابتلا مادر باردار به ابله مرغان در تمام موارد باعث ابتلا جنین نمی شود و احتمال درگیری جنین بستگی به سن حاملگی مادر در زمان تماس با ابله مرغان دارد. ... ادامه مطلب

شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین