منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنیننوبت دهی اینترنتیدرمان قطعی خونریزی رحمی

آزواسپرمی در مردان

آزواسپرمی :

آزواسپرمی یکی از علل اصلی ناباروری مردان است که در آن مایع منی ظاهر کاملا نرمالی دارد ولی میزان اسپرم در ان صفر می باشد. این مشکل هیچ علامتی ندارد . این مردان ظاهر طبیعی و صفات ثانویه جنسی نرمال هم دارند و تنها علت مراجعه انها به پزشک ، عدم باروری یا همان ناباروری است. میزان شیوع ازواسپرمی در مردان حدود یک درصد در کل مردان و 15 درصد در مردان نابارور می باشد.

انواع آزواسپرمی:

دو نوع آزواسپرمی وجود دارد:

در آزواسپرمی انسدادی اسپرم در بیضه تولید می شود اما راه خروج آن به بیرون و داخل مایع منی مسدود شده است . 40 درصد ازواسپرمی مردان از این نوع می باشد.

آزواسپرمی غیر انسدادی دو دلیل دارد: یا بدلیل آسیب بیضه ها ، اسپرم در بیضه تولید نمی شود و یا بیضه ها سالم هستند اما به دلیل اختلال هورمونهای مغزی که اسپرم سازی را در بیضه ها تحریک می کنند ، اسپرمی در بیضه تولید نمی شود.این نوع ازواسپرمی نادر است .

علل آزو اسپرمی :

مهمترین علل ازواسپرمی بر اساس نوع آن عبارتند از :

  1. علل آزواسپرمی انسدادی شامل نداشتن مادرزادی مجرای اسپرم بر ، وازکتومی ، بیماریهایی مانند دیابت که باعث برگشت اسپرم به مثانه می شود.
  2. آسیب بیضه بدلیل شیمی درمانی ، پرتو درمانی ، عفونت مجاری ادراری تناسلی ، التهاب بیضه بدلیل اوریون در کودکی ، ابتلا به سرطان ، اختلال ژنتیکی مانند سندرم مادرزادی کلاین فلتر و....
  3. اختلال هورمونهای مغزی و یا بعد از شیمی درمانی

تشخیص ازواسپرمی:

بهترین راه تشخیص آزواسپرمی ، انجام یک آزمایش اسپرم ساده یا همان اسپرموگرام است. اگر شما جزو زوجهایی هستید که مدتهاست در تلاش برای بارداری هستید ولی موفق به فرزند اوری نشده اید ، وقتی در قدم اول به فوق تخصص نازایی مراجعه میکنید ، پزشک علاوه بر ارزیابی علت ناباروری در خانمها ، یک ازمایش اسپرم هم درخواست میکند.در صورتی که میزان اسپرم در اسپرموگرام صفر باشد ، باید همسر جهت تعیین علت ازواسپرمی بررسی شود. در قدم بعد بیوپسی یا نمونه برداری از بیضه انجام می شود. در صورتی که در بافت بیضه ، اسپرم وجود داشته باشد ، یعنی ازواسپرمی از نوع انسدادی است و در غیر اینصورت ازواسپرمی از نوع غیر انسدادی است.

درمان آزواسپرمی :

  1. اگر آزواسپرمی از نوع انسدادی باشد و نتوان انسداد را به روش جراحی برطرف کرد ، می توان اسپرم را از بافت بیضه استخراج کرده و جهت باروری به روش آی وی اف استفاده کرد.
  2. اگر در بافت بیضه اسپرم موجود نباشد با توجه به ازمایشات هورمونی و ژنتیکی لازم ، مشخص می شود که ایا اسیب جدی بیضه وجود دارد یا مشکل از هورمون هاست . در صورتی که مشکل هورمونی باشد با تجویز داروهای هورمونی محرک ، تولید اسپرم از سر گرفته می شود. در صورتی که آسیب جدی و غیر قابل برگشت بیضه تایید شود ، درمان ناباروری با استفاده از جنین اهدایی صورت می گیرد.

میکروتسه :

بهترین ودقیق ترین روش استخراج اسپرم از بافت بیضه و درمان ناباروری مردان مبتلا به آزواسپرمی ، میکروتسه است . میکروتسه یک روش جراحی میکروسکوپی است که توسط اورولوژیست انجام می شود.اسپرم بدست امده از بیضه ، فریز شده و جهت باروری به روش ای وی اف که توسط پزشک فوق تخصص ناباروری و ای وی اف انجام می شود ، استفاده می شود.

بارداری با اسپرم صفر :

خانمهایی که بدلیل ازواسپرمی همسر دچار ناباروری هستند پس از طی مراحل توضیح داده شده ، باید جهت باروری ، مراحل ای وی اف را تحت نظر پزشک فوق تخصص ناباروری ، انجام دهند. یعنی تحت تحریک تخمدان با داروهای نازایی قرار گرفته و پس از پانکچر و تخمک گیری ، اسپرم های بدست امده جهت میکرواینجکشن و یا آی وی اف استفاده می شوند.

جهت مشاوره و درمان ناباروری در اصفهان می توانید به کلینیک دکتر منصوره پژمان منش فوق تخصص ناباروری و ای وی اف اصفهان مراجعه فرمایید. رزرو نوبت بصورت اینترنتی از صفحه اصلی سایت امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :محمداقبال براهویی [ 1402-02-20 ]
سلام شوهرم مشکل ازواسپرمی داره بچه دارنمیشیم لطفاراهنمای کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

تنگ کردن واژنتنگ کردن واژن

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین