منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
جراحی زیبایی و ترمیمیفریز تخمک و جنیننوبت دهی اینترنتی

عوارض سزارین

مزایا و معایب سزارین:

سزارین هم مانند تمامی عمل های جراحی دیگر ممکن است عوارض ناخواسته ای داشته باشد. این عوارض یا مربوط به خود عمل جراحی است و یا مربوط به بیهوشی و بی حسی. البته مزایایی هم دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.

عوارض مربوط به عمل سزارین :

عوارض مربوط به خود عمل سزارین ممکن است در هر فردی و بدون پیش بینی قبلی اتفاق بیفتد که ارتباطی به مهارت جراح ندارد .

عفونت رحم:

عفونت رحم بعد از عمل سزارین و یا حتی زایمان طبیعی امر شایعی نیست اما ممکن است اتفاق بیفتد. علایم عفونت رحم شامل درد زیر شکم ، ترشحات بدبو از واژن ، گاهی تب ، خونریزی شدید و یا طولانی مدت . در صورت بروز چنین علایمی سریعا باید به متخصص زنان و زایمان خود مراجعه کنید تا هر چه زودتر مراقبتها و اقدامات درمانی لازم انجام شود.

عفونت محل بخیه های سزارین :

حتی با وجود رعایت تمامی نکات بهداشتی ، ممکن است محل برش شکم و بخیه ها دچار عفونت شوند و علایمی مانند قرمزی ، تورم و ترشحات عفونی بدبو و چرکی و نیز باز شدن بخیه ها اتفاق بیفتد. در اینصورت باید به جراح زنان و زایمان خود مراجعه کنید .

چسبندگی رحم :

ایجاد چسبندگی بعد از هر عمل جراحی امر ناشایعی نیست و ارتباطی هم به مهارت جراح ندارد . در واقع با رعایت تمامی نکات جراحی و توسط بهترین پزشکان جراح زنان و زایمان نیز چسبندگی رحم اتفاق می افتد. چسبندگی ممکن است بین رحم و تخمدان و لوله ها ، و یا بین رحم و مثانه ، روده ها و یا جدار شکم ایجاد شود. بعضی افراد بیشتر مستعد ایجاد چسبندگی هستند و عده ای از مادران اصلا دچار چسبندگی لگن نمی شوند. با تکرار سزارین احتمال ایجاد چسبندگی بیشتر است و به همین علت در خانمهایی که برای چندمین بار بارداری همراه با سزارین تکراری دارند ، سزارین پر خطر محسوب می شود. احتمال چسبندگی جفت در محل برش قبلی رحم و جفت سر راهی یکی از خطرات سزارین های تکراری است که ممکن است باعث خونریزی شدید مادر حین عمل سزارین شده و حتی منجر به خارج کردن رحم ( هیسترکتومی ) شود.

آمبولی :

یکی از عوارض بارداری و نیز عارضه بعد از زایمان ، لخته شدن خون در رگ است که در مادران سزارینی دو برابر بیشتر رخ می دهد. لخته معمولا در عروق پا ایجاد می شود و در صورت حرکت به سمت بالا ممکن است باعث امبولی ریه شود . این عارضه در افراد چاق بیشتر است. برای جلوگیری از این عارضه توصیه می شود که مادران بعد از زایمان و سزارین ، به محض توانایی راه رفتن را پیدا کردند ، از تخت پایین آمده و تحرک داشته باشند .

مشکلات تنفسی نوزاد:

در زایمان طبیعی ، احتمال ابتلای کودک به یکسری از مشکلات تنفسی، همانند تاکی پنه کمتر خواهد بود زیرا فشار عبور از کانال زایمان در حین زایمان طبیعی کمک میکند که مایع اضافی از ریه نوزاد خارج شود . اما در سزارین احتمال مشکلات تنفسی بیشتر است البته جای نگرانی نیست . همه نوزادان دچار این عارضه نمی شوند و ظرف 2-3 روز هم برطرف خواهد شد.

مزایای سزارین:

هر عملی مزایا و معایبی دارد. به عوارض سزارین اشاره کردیم اما مزایای ان را هم عنوان میکنیم تا مادران آگاهی کامل به هر دو روش زایمان داشته باشند.

بهترین جراح زنان و زایمان برای سزارین:

نکته قابل توجه این است که زایمان به روش سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی ، عوارض قابل توجهی برای مادر دارد و سزارین تا جایی که امکان دارد نباید بعنوان یک انتخاب در نظر گرفته شود. مگر اینکه به تشخیص متخصص و جراح زنان و زایمان ، در مواردی که دلایل علمی سزارین وجود دارد و جان مادر و یا جنین در خطر است و با قبول آگاهانه عوارض آن ، انجام شود. در هر صورت این حق طبیعی هر مادری است که بهترین جراح زنان و زایمان را برای خود انتخاب کند .

جهت رزرو نوبت دکتر منصوره پژمان منش جراح زنان و زایمان و فوق تخصص ناباروری اصفهان می توانید در صفحه اصلی سایت ، نوبت اینترنتی بگیرید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین