منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمینوبت دهی اینترنتیجراحی زیبایی و ترمیمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / عوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

عوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

اختلالات جفت :

انواع مختلف جفت که در مقاله قبل توضیح داده شد ممکن است طبیعی بوده و بارداری بدون هیچ عارضه ای ادامه یابد و یا ممکن است بدلیل اختلالات جفت ، بارداری با عارضه همراه باشد. اختلالات جفتی به علت محل لانه گزینی و یا شکل جفت ، رسوب املاح و یا بدلیل اختلال گردش خون جفت ایجاد می شوند. ناهنجاری های جفت ارتباطی به ناهنجاری های مادرزادی رحم ندارند.

عوارض ناهنجاری جفت :

انواع ناهنجاری های جفت در بارداری و پیامدهای ان در برخی موارد باعث می شوند حاملگی پر خطر محسوب شده که نیازمند مراقبت ویژه متخصص زنان و زایمان است. شایعترین انواع جفت که با عارضه همراه هستند عبارتند از :

جفت فرعی :

ممکن است در حین زایمان جفت اصلی خارج شده اما جفت فرعی در گوشه ای از رحم گیر افتاده و خارج نشود . در اینصورت خونریزی پس از زایمان رخ داده و منجر به کورتاژ جفت می گردد.

جفت حلقوی :

در موارد بسیار نادر ، جفت بصورت حلقوی یا نعل اسبی است که بافت قسمت مرکزی جفت وجود ندارد. جفت حلقوی با احتمال بیشتر خونریزی قبل از زایمان ، خونریزی بعد از رایمان و حتی IUGR همراه است.

جفت دایره ای :

در اوایل بارداری ممکن است در سونوگرافی ، جفت بصورت دایره ای گزارش شود. در ادامه بارداری و با رشد رحم ، جفت در وضعیت طبیعی قرار می گیرد. جفت دایره مانند در اوایل حاملگی مشکلی برای بارداری ایجاد نمی کند.

جفت پایین :

در اوایل بارداری ، جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار از رابطه جنسی و فعالیت سنگین و ورزش خودداری کند . در صورتی که موقعیت جفت تغییر نکرده و با رشد رحم ، باز هم جفت پایین باشد، ممکن است عوارضی مانند خونریزی در نیمه دوم بارداری ایجاد شود.

جفت سرراهی :

وقتی جفت روی دهانه رحم قرار داشته باشد ، به آن جفت سرراهی گفته می شود. جفت سرراهی هم ممکن است دلیل خونریزی نیمه دوم بارداری باشد. در صورتی که جفت سر راهی تا اواخر حاملگی بافی بماند ، زایمان طبیعی خطرناک بوده و باید سزارین انجام شود.

چسبندگی جفت :

یکی از عوارض سزارین ، چسبندگی جفت است. در مواردی که در بارداری بعدی ، جفت به محل قبلی سزارین چسبیده باشد ، پس از زایمان نوزاد ، خروج جفت با مشکل مواجه شده و یا خونریزی زیادی ایجاد می کند.

جفت کلسیفیه :

رسوب کلسیم در بافت جفت در 10 درصد تمام جفت ها در اواخر بارداری ایجاد می شود. اما در خانمهای سیگاری بیشتر و شدیدتر دیده می شود. ممکن است خونرسانی جفت در این موارد کمتر از حد طبیعی شود.

نارسایی جفت :

خونرسانی جفت بدلایلی ممکن است مختل شده وباعث قطع کامل خونرسانی جفتی شود . اختلال خونرسانی جفت در افزایش فشار خون و مسمومیت حاملگی دیده می شود. مهم ترین عوارض و خطرات اختلال خونرسانی جفت عبارتند از :

تشخیص ناهنجاری جفت :

در طی مراقبت های بارداری تحت نظر متخصص زنان ، سونوگرافی های روتین بارداری انجام شده و علاوه بر رشد و وزن جنین و میزان مایع امنیوتیک و...، یکی از مهمترین مواردی که به آن دقت می شود ، محل جفت است. در صورتی که هر کدام از اختلالات جفتی وجود داشته باشند ، سونوگرافی اضافه تر جهت پیگیری وضعیت جفت و نیز سونوگرافی رنگی انجام می شود.

با انتخاب بهترین متخصص زنان و زایمان در اصفهان ، جهت مراقبت های دوران بارداری و زایمان ، می توانید دوران بارداری را بدون نگرانی سپری کنید.
مشاوره با دکتر منصوره پژمان منش متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص ای وی اف و تعیین جنسیت اصفهان با رزرو نوبت از طریق وبسایت و یا حضوری امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مریم [ 1402-11-29 ]
خانم دکتر عالی عالی و کامل توضیح دادید. خیلی دوستون دارم و سایت و پیج شما را با اشتیاق دنبال میکنم.موفق باشید.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بایدها و نبایدهای کاشت جنینبایدها و نبایدهای کاشت جنین

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد ... ادامه مطلب

علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

ذخیره سلولهای بند نافذخیره سلولهای بند ناف

اخیرا با گرفتن نمونه خون بند ناف در زمان زایمان و ذخیره این سلولها تا سالها بعد ، راهکارهای جدید درمانی و روزنه های امید در درمان بیماریهای صعب العلاج ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین