آیا بیماری مذکور با بارداری و زایمان ارتباط مستقیم دارد ؟
ضایعات آندومتریوز در طی قاعدگی ممکن است بزرگ شده و سپس پسرفت کنند.( رشد ضایعات معمولا طی سه ماه اول رخ می دهد .) اما در هر حال اکثر مطالعات انجام شده بر بهبود علائم در طی حاملگی نظر دارند و طی شیردهی نیز پسرفت ضایعات و کاهش علایم گزارش شده است.
چطور وجود آندومتریوز سبب ناباروری می شود ؟
آندومتیوز به دلیل ایجاد التهاب داخل حفره لگن باعث چسندگی می شود در مواردی شدت این چسبندگی به حدی است که باعث کاهش حرکت لوله ها و حتی انسداد آنها می شود. همچنین با کاهش کیفیت تخمک باعث تاخیر در باروری و کاهش موفقیت درمان خواهد شد . در50 درصد مواردی که ظاهرا هیچ علتی برای ناباروری یافت نمی شود ( ناباروری غیر قابل توجیه ) درجاتی از آندومتریوز وجود دارد .
درمان :
آندومتریوز بیماری مزمنی است که اولا انتخاب روش درمان ( طبی یا جراحی ) در آن بستگی به علایم و شرایط هر بیمار دارد، مثلا اگر مشکل ناباروری وجود دارد محور اقدام درمانی ، باردار شدن بیمار است . و ثانیا این اختلال معمولا پس از درمان عود می کند اما حتی اگر بدون علامت باشد درمان آن منطقی است چرا که 60-30./. موارد در عرض یکسال از تشخیص پیشرفت می کنند.
اندومتریوز درمان قطعی ندارد( یعنی ریشه کن نمی شود) و درمانهای موجود تنها باعث تسکین و تخفیف علایم میشوند.داروهای ضد التهاب بطور رایج مورد استفاده قرار گرفته و نتایج خوبی را نیز به همراه دارند . در برخی موارد نیز از داروهای هورمونی ضد بارداری به مدت چند ماه و یا ترکیبی از این داروها استفاده میشود. اما در مورد دردهای مقاوم به درمان دارویی انجام جراحی کمک کننده است .
جهت درمان ناباروری از انواع روشهای کمک باروری مثل IUI و IVF و داروها می توان استفاده کرد که البته میزان موفقیت و شانس باروری در این دو روش بیشتر است . در کنار اینها از روشهای جانبی مانند طب سوزنی و مصرف مکملها نیز می توان بهره برد .گاهی نیز درمان جراحی در کاهش دردها و برطرف کردن چسبندگیها موثر است.

پیشگیری :
تحقیقات زیادی در این مورد انجام شده است ولی هیچکدام از راهکارهای پیشنهاد شده به طور قطعی موثر نبوده اند . در برخی مطالعات گزارش شده در افرادی که از سنین پایین در فعالیتها ی هوازی شرکت داشته اند کمتر بیماری بروز کرده که البته بررسی ها هنوز کامل نیست . همچنین مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری به دلیل مهار تخمک گذاری و کاهش خونریزی می توانند در کاهش بروز آندومتریوز نقش داشته باشند اما مطالعات بیشتری باید انجام شود .در طب سنتی استفاده از جو در بهبود و پسرفت ضایعات پیشنهاد شده است. همینطور رژیم حاوی میوه و سبزیجات فراوان ، بارداری ، زایمان و شیردهی اثر محافظتی دارند.