منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمینوبت دهی اینترنتیجراحی زیبایی و ترمیمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای زنان / خونریزی غیر طبیعی رحم- بخش دوم

خونریزی غیر طبیعی رحم- بخش دوم

علل خونریزی رحم :

همانطور که در بخش اول هم اشاره شد علت خونریزی رحم در سنبن مختلف متفاوت است اما منشأ خونریزی هم مهم است که میتواند از قسمتهای مختلف دستگاه تناسلی ( ولو، واژن ، دهانه رحم ، رحم ، لوله ها و تخمدانها ) ، دستگاه و مجاری ادراری و یا دستگاه گوارش باشد و تشخیص آن به عهده پزشک متخصص زنان میباشد.اگر به متخصص زنان خوب و با تجربه مراجعه کنید با تشخیص دقیق علت و منشأ خونریزی ، بهترین و مناسبترین درمان برای شما انجام خواهد شد.در این بخش تنها به خونریزی های غیر طبیعی دستگاه تناسلی میپردازیم.

علت خونریزی غیر طبیعی در خانمها :

خونریزی غیر طبیعی درخانمها با منشأ دستگاه تناسلی ممکن است خفیف در حد لکه بینی و یا شدید در حد دفع لخته باشد. بطوریکه با فالیت های روزانه زندگی عادی شخص تداخل داشته باشد. منشأ این خونریزی ها شامل:

تخمدان :

خونریزی از تخمدان به علت کیست ، عفونت ، توده های بدخیم ، جسم زرد ، ضربه و...می باشد.که بصورت خونریزی داخل شکمی و یا واژینال و درد لگنی تظاهر میکند. بررسی اولیه با معاینه و سونوگرافی معمولا آنرا مشخص میکند.

لوله های فالوپ :

شایعترین علت خونریزی از لوله ، حاملگی خارج رحمی در لوله است که میتواند خطرناک بوده و عواقب بدی داشته باشد. در هر خانمی که با لکه بینی ، درد و پریود نامنظم به متخصص زنان و زایمان مراجعه میکند ، تشخیص حاملگی خارج رحم قویا مطرح می شود.

رحم:

خونریزی رحمی شایعترین منبع خونریزی دستگاه تناسلی است. علل آن شامل :

1- حاملگی و عوارض آن از جمله حاملگی لوله ای ، سقط ، خونریزی پشت جفت و حتی بارداری طبیعی هم ممکن است با لکه بینی و خونریزی همراه باشد. در این موارد تست بارداری و سونوگرافی به تشخیص کمک میکنند.

2- پولیپ و فیبروم نیز از شایعترین علل خونریزی رحمی هستند، که با سونوگرافی واژینال به راحتی قابل تشخیص هستند . البته در مواردی نیز انجام هیدروسونوگرافی و یا هیستروسکوپی ضرورت دارد. فیبروم ها گاه باعث خونریزی شدید میشوند اما پولیپ معمولا باعث لکه بینی وسط سیکل ، خونریزی بعد از یائسگی ، لکه بینی بعد از کارهای سنگین و ورزشهای کششی میشود، گرچه خونریزی شدید قاعدگی هم ممکن است ایجاد کند.

3- بزرگ شدن رحم نیز یکی دیگرازعلل خونریزی های شدید و طولانی است که عمدتا با درد همراه است و در افرادی که چندبار زایمان کرده اند بیشتر دیده میشود.

4- ضخیم شدن بافت اندومتر رحم و یا تغییرات بدخیمی آن نیز باعث لکه بینی و یا خونریزی حجیم و یا طولانی میشود.تشخیص قطعی آن با نمونه برداری ( کورتاژتشخیصی ) است.که بصورت سرپایی در مطب نیز قابل انجام است.ضخیم شدن بافت اندومتر مخصوصا در افراد چاق و یا خانمهایی سیکلهای طولانی مدت دارند و دیر به دیر پریود میشوند شایعتر است.

5- التهاب و عفونت بافت اندومتر باعث درد زیر شکم و خونریزی نابجا می گردند.

6- اختلالات هورمونی شامل کم کاری تیروئید و پر کاری تیروئید ، تخمدان پلی کیستیک ، افزایش هورمون شیر ( پرولاکتین ) و .... نیز از علل بی نظمی سیکلها هستند.

7- مشکلات انعقادی خون بصورت ارثی یا اکتسابی از سنین نوجوانی تا بزرگسالی میتواند خونریزی های شدید به همراه داشته باشد.

8- سرطان رحم

دهانه رحم :

خونریزی از دهانه رحم ممکن است ناشی از التهاب و تورم و عفونت دهانه رحم ( که گاهی با عنوان زخم مطرح میشوند ) باشد و یا ناشی ازتغییرات بدخیمی دهانه رحم ( سرطان دهانه رحم ) که از علل کمتر شایع است و با غربالگری های منظم با تست پاپ اسمیر در مراحل اولیه قابل تشخیص و درمان هستند. پولیپ ها و توده های بیرون زده از دهانه رحم هم نباید نادیده انگاشته شوند.

درمان خونریزی رحم :

اکثر بانوانی که از خونریزی های نامنظم و گاها شدید به ستوه امده اند بدنبال راهکار فوری جهت درمان بی نظمی قاعدگی هستند. جهت درمان خونریزی های غیر طبیعی زنان ، لازم است به متخصص زنان با تجربه و کارآمد مراجعه کنید تا بررسی های تشخیصی دقیق برای شما انجام شود. درمان خونریزی نامنظم قاعدگی را در قسمت بعد مطالعه فرمایید.

کلینیک دکتر منصوره پژمان منش ، از بهترین پزشکان جراح و فوق تخصص زنان و زایمان و نازایی اصفهان ، پذیرای شما عزیزان در زمینه مشاوره و درمان خونریزی نامنظم واختلالات قاعدگی می باشد . نوبت دهی اینترنتی از طریق صفحه اصلی سایت امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :طیب [ 1401-10-03 ]
سلام ازمطالب خوب شیرین وراهنمایی های طلایی سپاسگزاریم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض آبله مرغان در بارداریعوارض آبله مرغان در بارداری

ابتلا مادر باردار به ابله مرغان در تمام موارد باعث ابتلا جنین نمی شود و احتمال درگیری جنین بستگی به سن حاملگی مادر در زمان تماس با ابله مرغان دارد. ... ادامه مطلب

تنگ کردن واژنتنگ کردن واژن

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. ... ادامه مطلب

خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین