منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمیجراحی زیبایی و ترمیمیفریز تخمک و جنین
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / کمر درد در بارداری

کمر درد در بارداری

علت کمر درد بارداری:

تغییرات بدن در دوران بارداری ممکن است موجب درد مفاصل ، کمر درد بارداری، درد پشت و عوارض ناشی از شل شدن عضلات شکم و پرینه و... شود. اگر بدن زن باردار با این تغییرات هماهنگ شود می تواند این مشکلات را به حداقل برساند.این انطباق از طریق اصلاح وضعیت ها ، تمرین های کششی ، اصلاح تنفس ، تن آرامی به همراه تجسم ، تمرکز و ماساژ امکان پذیر است.همچنین این روشها به وی کمک می کند تا بتواند با امادگی بیشتری مراحل مختلف زایمان و دوران پس از ان را سپری کند.علاوه بر فواید جسمانی ، این روشها موجب کاهش استرس و هیجان، از بین بردن اظطراب ، افزایش اعتماد به نفس ، صبوری و ثبات احساسات ( برخورداری از رفتار صحیح و تمایلات مثبت ) می شود.کمر درد بارداری یکی از مشکلات شایع خانمهای باردار است که در مراجعه به متخصص زنان و زایمان خود مطرح میکنند.

توصیه هایی جهت پیشگیری از کمردرد بارداری:

1-جهت پیشگیری از کمردرد بارداری باید از کفش مناسب استفاده کرد.از پوشیدن کفش پاشنه بلند و یا بدون پاشنه خودداری کنید.زیرا باعث فشار بیشتر به کمر و اسیب ان می شود. کفش مناسب باید پاشنه حدود سه سانت داشته باشد . همچنین به دلیل ورم پا در این دوران ، کفش باید متناسب با سایز جدید و راحت باشد.خانمهای بارداری که کف پای صاف دارند باید کفش طبی بپوشند .

2-در حالت ایستاده و نشسته باید وضعیت صحیح اتخاذ شود. بهتر است دردوران بارداری هنگام نشستن طولانی مدت روی صندلی ، پاها را کمی از سطح زمین بالاتر قرار داد.هنگام نشست بر روی زمین نیز ستون فقرات را کاملا صاف کرده و گودی کمررا تحت حمایت قرار دهید.برای این منطور می توان از یک بالش کوچک جهت پر کردن گودی کمر استفاده کنید.

3-از ایستادن طولانی مدت روی پاها و یا وضعیت های دیگرکه ممکن است به مدت طولانی برای شما ازار دهنده باشد خودداری کرده و مرتب وضعیت خود را تغییر دهید.

4- از حرکات ناگهانی و برداشتن اجسام سنگین و فعالیت سنگین خودداری کنید زیرا ممکن است باعث گرفتگی عضلات کمر و یا فشار بر دیسک و مهره ها شود.

5- وزن خود را کنترل کنید.وزن زیاد باعث فشار به کمر و مهره ها و بروز کمر درد در دوران حاملگی میشود.

6- انجام تمرینات کششی نیز در پیشگیری و بهبود کمردرد بارداری بسیار مفید هستند .این تمرین ها باید به ارامی انجام شوند.مثانه خالی و معده خیلی پر نباشد.در حین تمرین ها نفس را حبس نکرده و از زور زدن اجتناب کنید.در محیطهای الوده و یا گرم نرمش نکنید.قبل از انجام این تمرینات با متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید. ممکن است به علت وضعیت بارداری خاص ، انجام نرمش ها برای شما ممنوعیت و یا محدودیت داشته باشد.

در صورت احساس درد ، تپش قلب و تنگی نفس ، خیس شدن ناگهانی ، لکه بینی و یا خونریزی ، سرگیجه و خستگی در حین انجام حرکات ، از ادامه تمرین ها خودداری و به پزشک متخصص زنان و زایمان خود مراجعه فرمایید.

درمان کمر درد در بارداری :

در صورتی که علی رغم روشهای پیشگیری از کمر درد بارداری ، درد کمر بروز کرد بایستی از راهکارهای درمانی بهره بگیرید.در صورت بروز کمر درد بارداری میتوان از ماساژ درمانی که تاثیری فوق العاده دارد و نیز کمپرس گرم و گاهی مسکن ساده ( در صورت صلاحدید پزشک ) و درمانهای موضعی جهت کاهش درد کمر در حاملگی بهره گرفت.شکم بند کمربند مخصوص بارداری نیز بسیار کمک کننده هستند.در صورت عدم بهبود و یا در مواردی که احتمال درد سیاتیک و یا اسیب مهره ها وجود دارد مراجعه به متخصصین مربوطه ضرورت دارد.

دکتر منصوره پزمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان فوق تخصص نازایی در اصفهان

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درد لگن در خانمهادرد لگن در خانمها

درد لگن ممکن است دوره ای و سیکلیک بوده ( یعنی ارتباط منظمی بین سیکل قاعدگی و درد وجود داشته باشد ) و یا همیشگی و غیر مرتبط با پریود باشد.در بسیاری ... ادامه مطلب

عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

سندرم پیش از قاعدگیسندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولا در افرادی که تخمک گذاری و سیکل های منظمی دارند ایجاد می شود. علایم سندرم پیش از قاعدگی در حدود دو هفته قبل از شروع پریود ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین