منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنینجراحی زیبایی و ترمیمینوبت دهی اینترنتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / شیردهی / مشکلات پستان در شیردهی ( بخش دوم )

مشکلات پستان در شیردهی ( بخش دوم )

مشکلات نوک پستان :

اکثر خانمهایی که در دوران شیردهی هستند مخصوصا مادران عزیزی که در ابتدای شیردهی هستند انواع مشکلات نوک سینه را تجربه میکنند.اگر مشکلات نوک پستان در اسرع وقت برطرف نشود شیردهی را دچار مشکل و مادر و نوزاد را بیشتر کلافه و خسته میکند.پزشک متخصص زنان و زایمان شما می تواند در رفع این مشکلات و بهبود روند شیردهی شما را راهنمایی و کمک کند.

نوک سینه صاف یا فرو رفته:

نوک سینۀ مسطح ، تقریبا هم سطح هالۀ رنگی اطراف نوک سینه است و زمانی که تحریک می‌شود، برجستگی بیشتری پیدا نمی‌کند. نوک سینۀ معکوس یا فرورفته نیز با تحریک به سمت داخل کشیده می‌شود. این نوع از نوک سینه ممکن است مسطح به نظر برسد یا ممکن است کمی گود و تورفته یا کاملاً فرورفته باشد. این ویژگی‌ها گاهی اوقات می‌تواند چفت کردن دهان نوزاد به دور سینۀ مادر و شیر خوردن را برای او دشوار کند.در مواردی که سینه ها پر شیر ، بزرگ و یا محتقن و ورم کرده هستند ممکن است این مشکل و عدم توانایی در شیر دادن خود را بیشتر نشان دهد.

در صورتی که نوک پستان صاف یا فرورفته هست اصلا نگران شیردهی نباشید. بهترین راه این است که شیردهی راشروع کنید و در صورت مشکل به پزشک زنان و زایمان خود مراجعه کنید.مشکل صاف بودن نوک سینه اغلب موقتی است و شیردهی بلافاصله پس از زایمان به برآمده شدن نوک پستان کمک میکند. شیردهی در بعضی پوزیشن ها مانند وضعیت زیر بغل ممکن است شیرخوردن نوزاد را راحت تر کند.خود مکیدن نوک سینه توسط نوزاد به بیرون کشیدن نوک پستان کمک میکند.همچنین با انجام یکسری تمرینات دستی میتوان به بهبود وضعیت شیردهی کمک کرد. قبلا به روش سنتی از سرنگ برای ایجاد مکش و بیرون کشیدن نوک پستان استفاده میکردند.امروزه دستگاههایی هم به همین منظور ابداع شده اند که با آنها راحت تر میتوان اینکار را انجام داد. .همچنین از رابط شیردهی میتوان استفاده کرد .

نوک سینه کوچک:

مادران شیردهی که نوک سینه کوچک دارند اغلب درمراجعه به متخصص زنان نگران شیردهی به نوزاد خود هستند . شما میتوانید از رابط شیردهی استفاده کنید.رابط شیردهی یک وسیله سیلیکونی به شکل نوک پستان است که روی هاله چسبیده و شیردهی را راحت تر میکند.این وسیله را میتوانید ازفروشگاه تجهیزات پزشکی تهیه کنید.

تغییر رنگ نوک پستان:

نوک پستان ممکن است به رنگ قرمز ، آبی یا سفید تغییر رنگ دهد و علت آن ممکن است حساسیت به سرما ، ضربه باشد و یا اینکه نوزاد بطور صحیح و مناسب دهان خود را دور هاله پستان نگرفته باشد. برای رفع این حالت میتوانید حوله گرم روی پستان قرار دهید ، لباس گرم بپوشید ویا دمای اتاق را کمی بالا ببرید.

ترک و زخم نوک سینه:

شایعترین مشکلی که مادران شیرده دچار آن شده و به متخصص زنان مراجعه می کنند ، ترک و یا زخم نوک پستان هست.احساس ناراحتی خفیف نوک پستان در اوایل شیردهی طبیعی است اما اگر در طول مدت یک جلسه شیردهی این درد و سوزش و ناراحتی ادامه پیدا کند غیر طبیعی است. ترک خوردن ، زخم شدن و سوزش شدید نوک پستان اغلب به دلیل شیوه نادرست در اغوش گرفتن نوزاد و گرفتن نوک پستان است.اصلاح نحوه شیردهی ،گذاشتن کیسه یخ 2-3 دقیقه قبل از مکیدن نوزاد ، پاک کردن نوک پستان از بزاق نوزاد با پارچه نخی تمیز ، مالیدن یک قطره از شیر بر روی نوک پستان و خشک شدن ان در هوای ازاد در کاهش درد ناشی از ترک خوردن مؤثر است.همچنین استفاده از کرمهای ضد ترک نوک سینه که در داروخانه ها موجود است و نیز استفاده از پد های پستان راههای مؤثری جهت بهبود زخم و ترک هستند. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان شیر دهی را قطع نکنید مگر مواقعی که پزشک شما توصیه میکند و در این موارد هم باید پستان را از شیر خوب تخلیه کنید ( با دست یا شیر دوش ).اگر با وجود همه راهکارها مشکل شما حل نشد به متخصص زنان و زایمان خود مراجعه بفرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش ، جراح و متخصص زنان و زایمان اصفهان ، فوق تخصص نازایی و آی وی اف

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

سندرم پیش از قاعدگیسندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولا در افرادی که تخمک گذاری و سیکل های منظمی دارند ایجاد می شود. علایم سندرم پیش از قاعدگی در حدود دو هفته قبل از شروع پریود ... ادامه مطلب

علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین