منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمیفریز تخمک و جنینجراحی زیبایی و ترمیمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / آی وی اف / پی آر پی در ناباروری

پی آر پی در ناباروری

پی آر پی ( PRP ) دردرمان ناباروری :

تزریق پی آر پی ( PRP ) که در ایران به نام پلاکت درمانی شناخته میشود، روش درمانی جدیدی است که به رشد سلولها کمک میکند و از آن برای بهبود و درمان برخی از بیماریها استفاده میشود. پلاسمای غنی از پلاکت ( PRP ) ماده ای است که تزریق آن موجب درمان برخی از صدمات و بیماریها میشود. پژوهشگران با جدا کردن پلاسمای خون و غلیظ کردن آن پی آر پی را تولید کرده اند. پلاسما یکی از اجزاء تشکیل دهندهٔ خون است و در آن «فاکتورها» یا پروتئینهای خاصی وجود دارد که در لخته شدن خون مؤثر هستند. در پلاسما ، پروتئینهای دیگری نیز وجود دارد که به رشد سلولها کمک میکنند. وجود همین فاکتورها و پروتئینهاست که موجب شده از پی آر پی برای درمان آسیبها و بیماریهای گوناگون استفاده شود.

فواید PRP :

از پی آر پی برای درمان بیماریهای مختلفی مانند:ریزش مو، آسیب دیدگی تاندونها، آسیبهای ورزشی حاد،ورم مفاصل و استخوانها و… استفاده میشود.اخیرا نیز در درمان ناباروری بعنوان درمان کمکی استفاده میشود.

آیا درمان با پی آر پی مؤثر است؟

هنوز کارایی PRP بعنوان روش درمانی به طور قطعی اثبات نشده است و ادارهٔ موادغذایی و دارویی ایالات متحدهٔ آمریکا (FDA) نیز تزریق پی آر پی را به عنوان روشی درمانی تأیید نکرده است ولی موارد زیادی از بهبودی در بیماران مختلف دیده شده است. پی ار پی تخمدان درموارد کاهش ذخیره تخمدان نیز گاهی انجام می شود.

پی آر پی رحم در نازایی :

کاربرد پی آر پی در زمینه تخصصی زنان و نازایی در مواردی است که اندومتر جهت انتقال جنین به اندازه کافی رشد نکرده و مناسب نیست و یا در مواردی که زوجها دچار شکست مکرر آی وی اف شده اند یعنی چندین بار در سیکل ای وی اف یا انتقال جنین قرار گرفته و علی رغم کیفیت خوب جنینها ، بارداری صورت نگرفته است. با تزریق پی آر پی توسط کاتتر مخصوص به اندومترو تحریک فاکتورهای رشد ، کیفیت اندومتر و گیرایی آن برای پذیرش جنین افزایش می یابد.تزریق معمولا 48 ساعت قبل از انتقال جنین صورت میگیرد.البته بعضی از متخصصین نازایی ، موافق انجام دو بار تزریق PRP در یک سیکل به فاصله 48 ساعت هستند.

آیا PRP دردرمان شکست آی وی اف مؤثراست؟

خود انجام پی آر پی و مؤثر بودن ان هنوز در مرحله تحقیقات بوده و با قطعیت به اثبات نرسیده است.اما پزشکان فوق تخصص نازایی درموارد شکست آی وی اف علاوه بر راهکارهای دیگر ، این روش را هم با توجه به مکانیسم اثر و اینکه بی خطر بودن آن نیز اثبات شده ، به زوجهای نابارور توصیه میکنند و قبل از کاشت جنین 1-2 بار به داخل رحم PRP را تزریق میکنند.به تجربه دیده شده که انجام PRP در برخی زوجهای نابارور باعث افزایش موفقیت آی وی اف و باروری و درمان نایاروری شده است.

مراحل تزریق پی آر پی رحم شامل مراحل زیر است :

1- نمونه ای از خون شما گرفته میشود. مقدار این نمونهٔ خون به این بستگی دارد که پی آر پی به کدام قسمت بدن تزریق میشود.
2- خون گرفته شده در دستگاه سانتریفوژ قرار داده میشود. سانتریفوژ دستگاهی است که به سرعت میچرخد و اجزاء تشکیل دهندهٔ خون را از یکدیگر جدا میکند. فرایند جداسازی اجزاء خون حدود ۱۵ دقیقه زمان میبرد.
3- تکنسین پلاسمای جداشده را برای تزریق به قسمت آسیب دیدهٔ موردنظر آماده میکند.
4- پزشک متخصص نازایی و آی وی اف ، قبل از کاشت جنین ، پی آرپی را توسط یک کاتتر ظریف به داخل رحم تزریق میکند.

معمولا کل این فرایند حدود ۱ ساعت طول میکشد.

دکتر منصوره پژمان منش ، جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص ناباروری و آی وی اف در اصفهان.
شماره های تماس :36206186

09383657786

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین