منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیدرمان قطعی خونریزی رحمیفریز تخمک و جنین
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای پستان / بیماری فیبروکیستیک پستان

بیماری فیبروکیستیک پستان

فیبروکیستیک پستان:

بیماریهای خوش خیم پستان شایعترین مشکلات سینه را در بانوان تشکیل میدهند.بافت سینه در طول دوران باروری خانمها تحت تأثیر نوسانات هورمونی قراردارد که باعث ایجاد درد پستان بصورت دوره ای می شود. در سنین 55-35 سالگی بافت سینه شروع به تحلیل رفتن میکند که ضایعاتی را ایجاد میکند از جمله تغییرات فیبروکیستیک.بیماری فیبروکیستیک علایمی ایجاد می کند که گاه برای خانمها آزار دهنده و باعث نگرانی می شود.مراجعه به متخصص زنان جهت معاینه سینه و بررسی مشکلات پستان ، از نگرانی شما می کاهد.

تغییرات فیبروکیستیک سینه:

بیماری فیبروکیستیک که شایعترین ضایعه پستان و شایعترین یافته در سونوگرافی سینه می باشد به کیستهای متعدد و تغییرات فیبروزی در بافت سینه اشاره دارد که در اثر تحلیل طبیعی بافت پستان بوجود می آید.این کیستها معمولا میکروسکوپی و غیرقابل لمس بوده و در 40 درصد خانمها ایجاد میشوند. تغییرات فیبروکیستیک بصورت دوطرفه و خوش خیم بوده ، در خانمهای 55-35 ساله شایعتر است اما در سنین دیگر هم ممکن است دیده شود. اگر چه سینه های فیبروکیستیک خطرناک نیست، این شرایط می تواند تشخیص سرطان پستان را مشکل تر کند. اما درصورت رد شدن بدخیمی اهمیت چندانی ندارد و تنها بدلیل علایم آزاردهنده و نگرانی بیمار نیاز به درمان دارد.

علت بیماری فیبروکیستیک:

ایجاد تغییرات فیبروکیستیک در دوران باروری بانوان و دوطرفه بودن آن نشان میدهد علت اصلی آن بیشتر هورمون استروژن است. برخی تحقیقات نشان داده که مصرف سیگار و مواد کافئین دار مانند قهوه و نسکافه و...در ایجاد کیست پستان مؤثر هستند گرچه هنوز اثبات نشده و مطالعات بیشتری باید انجام شود.

علایم بیماری فیبروکیستیک پستان:

شایعترین علامت تغییرات فیبروکیستیک سینه ، ماستالژی دوره ای در هردو پستان است که باعث شکایت و آزار اکثر خانمها میشود..تغییرات فیبروکیستیک ممکن است توده بدون علامتی را بوجود آورند که نرم ، متحرک و قابل فشرده شدن است. اما علامت شایعتر آن حساسیت و درد منتشردر دو سینه و گاهی گالاکتوره و ترشح از نوک پستان است. ممکن است این توده ها بصورت منفرد و یا متعدد لمس شوند ، بعلت نوسان هورمونی تغییر سایز دهند و حتی بطور موقت ناپدید شوند.در اکثر خانمها بعلت بزرگ شدن کیستها در دوران قبل از خونریزی قاعدگی ( در اثر تغییرات هورمونی ) ، احساس درد و تورم سینه ها از 14-12 روز قبل از پریود شدیدتر میشود.

تشخیص بیماری فیبروکیستیک :

اولین اقدام پزشک متخصص، معاینه سینه است . بهترین زمان برای انجام معاینه روز ۷ تا ۱۰ بعد از شروع سیکل ماهانه است. در این معاینه هر دو پستان و زیر بغل­ها بررسی می­شوند تا اطمینان حاصل شود ضایعه­ مشکوکی از نظر سرطانی بودن وجود ندارد.در مرحله بعد با توجه به سن ، معمولا سونوگرافی پستان جهت تشخیص کیست وافتراق آن از توده توپر یا ماموگرافی در صورت لمس توده منفرد درخواست میشود. گاهی لازم است از این نواحی ندولار ( که بعلت تجمع کیست های ریزتشکیل شده اند ) نمونه­ برداری صورت گیرد.

چرا تشخیص بیماری فیبروکیستیک مهم است؟

همان طورکه گفته شد تغییرات فیبروکیستیک تغییرات خوش­ خیم پستانی هستند و زمینه ساز ابتلا به سرطان هم نمی­شوند. نکته مهم این است که تشخیص زود هنگام سرطان پستان در خانم هایی که سینه­ های آنها دچار تغییرات فیبروکیستیک است با مشکلاتی روبروست. به همین دلیل توصیه می شود خانم­ هایی که پستان فیبروکیستیک دارند به صورت دوره­ای و مرتب تحت معاینه­ بالینی توسط جراح و یا متخصص زنان با تجربه و بررسی­ مناسب قرار گیرند.

درمان بیماری فیبروکیستیک :

درمان پستان های فیبروکیستیک معمولا علامتی است و کیستهای بوجود امده با دارو برطرف نمیشوند. توصیه های لازم جهت کاهش درد و ناراحتی در سینه ها درمقاله ماستالژی اشاره شده است.

کیست سینه:

گاهی خانمها در معاینه پستان احساس یک توده دارند و درسونوگرافی ممکن است کیست ساده یا کیست کمپلکس گزارش شود.طبق نظر پزشک معالج با توجه به سایز کیست ، نوع کیست ، و علایم بیمار، ممکن است نیاز به تخلیه کیست و کشیدن مایع با سرنگ و یا تکرار مجدد سونوگرافی بعد از 6-3 ماه و یا حتی نمونه برداری باشد.

توصیه متخصص زنان اصفهان:

دکتر منصوره پژمان منش ، متخصص و جراح زنان و زیبایی اصفهان

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای کاشت جنینبایدها و نبایدهای کاشت جنین

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین