منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنیندرمان قطعی خونریزی رحمینوبت دهی اینترنتی

غربالگری سرطان پستان

غربالگری سرطان پستان برای ارزیابی بانوان سالم و بدون علامت بکار میرود و هدف از غربالگری شناسایی اختلالات و بیماریهای پستان در مراحل اولیه است .غربالگری سرطان پستان به چند روش انجام میشود که مکمل هم هستند و شامل معاینه سینه و روشهای تصویر برداری ( ماموگرافی ) می باشد. تعیین روش غربالگری برای هر بیمار با در نظر گرفتن عوامل متعدد ، به عهده پزشک متخصص و نه به درخواست بیمار می باشد.

بهترین روش غربالگری سرطان پستان:

بهترین زمان معاینه سینه :

بطور معمول پستان در جریان سیکل قاعدگی دچار تغییرات مختصری میشود.طی 12-10 روز قبل از شروع پریود اکثر زنان دچار پرخونی خفیف و افزایش تراکم بافت پستان شده که لمس را دچار مشکل و ضایعات عمقی و یا کوچک را پنهان و غیر قابل شناسایی کند. بنابراین بهترین زمان معاینه پستان در طی هفته اول پس از اتمام قاعدگی است. همه بانوان بایستی معاینه سینه را اموزش ببینند.بهتر است معاینه سینه از 20 سالگی توسط خود فرد بصورت ماهانه و هر 6 ماه توسط پزشک ماهر انجام شود.درصورتی که در این زمینه آموزش ندیده اید میتوانید از متخصص زنان کمک بگیرید.

آموزش معاینه سینه :

همه بانوان باید معاینه پستان را یاد بگیرند.معاینه پستان شامل دو بخش مشاهده و لمس می باشد.

1- مشاهده سینه ها :

روبروی آینه بنشینید.در ابتدا سینه ها را از نظر تقارن ، فرورفتگی ، شکل و ظاهر پوست دردو وضعیت ( وضعیت نشسته و دستها در کنار و سپس بالا بردن بازوها بالای سر) مشاهده کنید.

2- لمس بافت پستان :

برای لمس میتوان از دو روش دایره وار و نواری استفاده کرد. مهم این است که کل بافت سینه با هر دو دست و با نرمه نوک انگشتان در تمام جهات لمس شود. بانوان عزیزشما هم میتوانید جلوی آینه و در حالت نشسته معاینه سینه را انجام دهید . در صورت وجود هرگونه عدم تقارن یا لمس توده در سینه وضخامت ، تغییر پوست ، فرورفتگی یا ترشح از نوک سینه و نیز درد سینه در اسرع وقت باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

غربالگری ژنتیکی سرطان پستان در چه افرادی باید انجام شود؟

بررسی جهش ژنی و توارث باید تنها در افراد پرخطرکه احتمال الگوی وراثتی غالب وجود دارد ، انجام شود .توصیه میشود در افراد پرخطر معاینه پستان هر شش ماه توسط پزشک واز سن 25 سالگی ماموگرافی و ام آر آی انجام شود. فواصل کمتر غربالگری در افراد پرخطر واستفاده از روشهای دیگر مانند ام آر آی و سونوگرافی پستان باید مد نظر قرار بگیرد.درارزیابی بالینی توسط متخصص زنان باید معاینه لگن و سونوگرافی واژینال جهت بررسی رحم و تخمدان و آزمایشات مرتبط انجام شود. دراین افراد بدلیل رشد سریع تومور ممکن است جراح زنان در سن زیر 40 سال بر حسب مورد، پیشنهاد جراحی پیشگیرانه پستان ، رحم و تخمدانها را بدهد.

افراد پرخطر و در معرض سرطان سینه چه کسانی هستند؟

1- شروع سرطان پستان در سن پایین در خانوده

2- وجود سرطان تخمدان یا لوله های رحمی در خویشاوندان

3- وجود سرطان پستان در بستگان مذکر

4- وجود حداقل سه نفر از اقوام نزدیک دچار سرطان پستان

5- وجود اقوام نزدیک با سرطان پستان دو طرفه

6- در نژادهای خاص

توصیه متخصص زنان اصفهان:

بانوان عزیز لطفا برای سلامتی خود اهمیت قایل شوید و دراین زمینه آموزش ، اگاهی و اطلاعات لازم را کسب کنید.معاینه پستان را جدی بگیرید و در صورتی که در معاینه پستان با هرمورد مشکوک مواجه شدید و یا هر یک از علایم و مشکلات پستان را داشتید در اسرع وقت به یک جراح ومتخصص زنان خوب در اصفهان مراجعه و از مشاوره و راهنمایی پزشک کمک بگیرید.

کلینیک فوق تخصصی دکتر منصوره پژمان منش ، فوق تخصص و جراح زنان و زیبایی و نازایی در اصفهان ، اماده ارایه خدمات در زمینه مشاوره ، غربالگری ها ، جوانسازی واژن ، تعیین جنسیت و نازایی به بانوان و مراجعین عزیز می باشد.شما عزیزان می توانید با شماره های زیرتماس حاصل فرمایید.
03136206186
09383657786

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :نسرین م [ 1399-03-22 ]
خانم دکتر عزیز مرسی از مطالب اموزشی مفیدی که در مورد سرطان پستان گذاشتید. لطفا در مورد بهترین روش جراحی زیبایی زنان هم توضیح بدین.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

لابیاپلاستیلابیاپلاستی

لابیاپلاستی بصورت سرپایی و با بیحسی موضعی انجام میشود و اگر توسط جراح زنان و زیبایی ماهردر کلینیک یا مطب معتبر انجام شود، کاملا بی خطر خواهد بود ... ادامه مطلب

تنگ کردن واژنتنگ کردن واژن

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین