منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
جراحی زیبایی و ترمیمیدرمان قطعی خونریزی رحمیفریز تخمک و جنین
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / زایمان فیزیولوژیک

زایمان فیزیولوژیک

تفاوت زایمان فیزیولوژیک با زایمان طبیعی :

زایمان فیزیولوژیک در واقع طی شدن روند طبیعی زایمان بدون هیچ گونه دخالت دارویی و پزشکی است. درزایمان فیزیولوژیک ، دردهای زایمان با ترشح اکسی توسین از مغز بطور خودبخود شروع شده و روند زایمان به خوبی و بدون هیچ دخالتی پیشرفت می کند . تا زمان رسیدن زایمان هیچ اقدام دارویی و یا پزشکی انجام نمی شود و سعی بر این است که فرد احساس راحتی داشته باشد.

روند زایمان فیزیولوژیک:

با فرا رسیدن هفته های آخر بارداری ، در بدن تغییراتی روی می دهد که زن باردار و جنین را برای زایمان آماده می کند . در این زمان جنین قادر است به زندگی خود در خارج از رحم ادامه دهد . علت اصلی درد زایمان ، ترشح اکسی توسین و انقباضات رحم است که باعث باز و نرم شدن دهانه رحم می شود تا جنین بتواند از کانال زایمان به داخل واژن وارد و سپس از این مجرا خارج شود .درزایمان فیزیولوژیک مصرف داروی محرک انقباضات رحمی مثل اکسی توسین یا داروی تسکین دهنده و … در طی لیبر و زایمان لازم نیست. مـــادران باردار در روند زایمان فیزیولوژیک می توانند درهر وضعیتی که در آن وضعیت احساس راحتی بیشتری می کنند قرار بگیرند و زایمـــان کنند.

آیا در زایمان فیزیولوژیک مادر درد کمتری دارد؟

واکنش مادران باردار نسبت به درد زایمان متفاوت است و تحت تاثیر عوامل زیادی مانند فرهنگ ، ترس و اضطراب ، تجربه زایمان قبلی ، میزان آمادگی روحی برای مادر شدن و حمایت همسر قرار میگیرد.محل و میزان درد بر حسب مراحل مختلف زایمان ( مرحله باز شدن دهانه رحم ، مرحله عبور جنین از کانال زایمان و مرحله جمع شدن رحم ) متفاوت و معمولاً در نواحی زیر شکم ، کمر ، ناحیه تناسلی و پاها احساس می شود.در زایمان فیزیولوژیک لزوما درد کمتر نیست فقط شروع دردها و پیشرفت روند زایمان بطور خودبخودی و بدون مداخله انجام می شود.

کاهش درد در زایمان فیزیولوژیک :

در روند زایمان فیزیولوژیک جهت کاهش درد از دارو استفاده نمی شود اما میتوان با انجام یکسری تکنیک های خاص درد را کاهش داد. مثلا استفاده از نقاط فشاری ، ماساژ، کیسه آب گرم ، تمرکز و ریلکسیشن ، تکنیکهای تنفس آرام ، آب درمانی ، رایحه درمانی ، قرار گرفتن در پوزیشن های خاص که باعث احساس درد کمتری می شوند و حمایت مناسب از مادر توسط یک همراه خوب مانند همسر و نیز کمک گرفتن از مامای همراه و....در کاهش درد مادران باردار در طی روند زایمان فیزیولوژیک بسیار کمک کننده هستند.

مراحل زایمان فیزیولوژیک :

زایمان فیزیولوژیک شامل چند مرحله است .

1- مرحله غیر فعال :

شروع انقباضات رحم که در ابتدا فواصل دردها زیاد و شدت دردها کم است و بتدریج منظم تر ، شدت انها بیشتر و فواصل کوتاهتر می شوند . این دردها به نرم و باز شدن دهانه رحم کمک میکنند.دهانه رحم تا حدود 4 سانت باز شده و از ضخامت و طول دهانه رحم کاسته می شود.

2- مرحله فعال :

در این مرحله زایمان وارد فاز فعال می شود . دردها شدت بیشتری دارند و همزمان با باز شدن بیشتر دهانه رحم ، سر جنین هم با عبور از کانال استخوانی زایمان ، به سمت پایین حرکت کرده و به دهانه رحم فشار وارد می کند. همین امر باعث نرم شدن بیشتر و باز شدن دهانه رحم تا نهایتا 10 سانت می شود.

3- مرحله خروج جنین :

در این مرحله انقباضات پشت سرهم رحم و همچنین زور زدن مادر به روش صحیحی که به او اموزش داده شده باعث عبور سر از کانال زایمان و راندن سر جنین به سمت بیرون می شود. توصیه می شود مادر در زمان انقباضات ، محکم به ناحیه پرینه زور داده و در فواصل دردها نفس عمیق بکشد.

4- خروج جفت :

در این مرحله پس از چند دقیقه از خروج جنین ، با ادامه انقباضات رحم ، جفت بطور کامل خارج می شود و با خروج جفت ، رحم جمع تر می شود . که خود این فرایند به کنترل خونریزی کمک میکند.

آمادگی برای زایمان فیزیولوژیک :

بهتر است مادران باردار جهت اگاهی و امادگی زایمان فیزیولوژیک ، در دوران بارداری در کلاسهایی که به این منظور برنامه ریزی شده شرکت کنند و طی جلسات اموزشی ، با تمرینات خاص خود را برای مرحله زایمان اماده کنند.در طی این کلاسها ، با روشها و مراحل مختلف زایمان آشنا می شوید و ورزش و تمرینات لازم برای امادگی لگن و دهانه رحم به شما اموزش داده خواهد شد.

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان:

بارداری و زایمان دو پدیده زیبا و در واقع دو معجزه ای هستند که در طول زندگی یک خانم اتفاق می افتند . بنابراین توصیه میکنیم برای اینکه زایمان راحت تر و ایمن تری اشته باشید در دوران بارداری از مشاوره و مراقبت بارداری تحت نظر بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان اصفهان که سراغ دارید بهره بگیرید. متخصص زنان و زایمان شما دربهترین بیمارستانی که امکانات لازم جهت مراقبت از مادر و نوزاد را دارد و در فضایی راحت و دلنشین زایمان شما را انجام خواهد داد و به شما کمک خواهد کرد تجربه و خاطره ای شیرین از این دوران داشته باشید.

دکتر منصوره پژمان منش ، جراح و متخصص زنان و زایمان اصفهان و فوق تخصص نازایی در بهترین بیمارستان فوق تخصصی اصفهان ( بیمارستان میلاد ) مشغول فعالیت هستند. شما عزیزان می توانید جهت هماهنگی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.
03136206186
09383657786

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :شهین اکبری [ 1399-05-05 ]
خانم دکتر پژمان منش عزیزم. من شما را بعنوان بهترین متخصص زنان اصفهان به همه معرفی میکنم .دوران بارداری و زایمانم در کنار شما و با همراهی شما خیلی خوب و با ارامش طی شد. کوچولوی من سلین الان چهار ماهه شده. دستتون را میبوسم.

شهین اکبری [ 1399-05-05 ]
خانم دکتر پژمان منش عزیزم. من شما را بعنوان بهترین متخصص زنان اصفهان به همه معرفی میکنم .دوران بارداری و زایمانم در کنار شما و با همراهی شما خیلی خوب و با ارامش طی شد. کوچولوی من سلین الان چهار ماهه شده. دستتون را میبوسم.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای کاشت جنینبایدها و نبایدهای کاشت جنین

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد ... ادامه مطلب

علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین