منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنینجراحی زیبایی و ترمیمیدرمان قطعی خونریزی رحمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / دختران و نوجوانان / تجاوز جنسی در کودکان و نوجوانان

تجاوز جنسی در کودکان و نوجوانان

آزارجنسی در کودکان:

سوء استفاده جنسی در دوران کودکی آثار مخرب و عمیقی بر فرد دارد که ممکن است حتی تا آخر عمر طول بکشد.اگر چه اکثر موارد تجاوز بنا بدلایل مختلف از جمله مسایل فرهنگی خانواده و جامعه، توسط خود فرد و یا خانواده انها گزارش نمیشود ولی میزان آن قابل تأمل است . تجاوز در دوران کودکی اغلب با نابسامانی خانوادگی مانند مشکلات روانی ، خشونت در خانواده ، مصرف مواد مخدر یا الکل در والدین و.... همراه است. تجاوز ممکن است توسط اعضای خانواده ، خویشاوندان و یا افراد غریبه در خارج از منزل صورت گیرد.

آثار و عواقب تجاوزجنسی :

افرادی که در دوران نوجوانی قربانی تجاوز جنسی بوده اند در معرض خطر حاملگی ناخواسته ، انواع عفونت های منتقل شونده جنسی ( از جمله تب خال تناسلی ، زگیل تناسلی ، ایدز ، هپاتیت و.... ) فحشا ، تجاوز های مکرر، رفتارهای ضد اجتماعی ، فرار از منزل ، دروغگویی و پنهان کاری ، اختلالات غذا خوردن و علایم جسمی متعدد قرار دارند. دختران قربانی آزار جنسی در دوران بزرگسالی با احتمال بیشتری گرفتار رفتارهای مضربرای سلامتی ( استعمال دخانیات ، مصرف مواد مخدر و الکل ، فعالیت جنسی زودرس ، داشتن شرکای جنسی متعدد ) و نیز افسردگی و افکار خودکشی و...میشوند.همچنین زنانی که در دوران کودکی و یا بزرگسالی تحت تجاوز و آزار جنسی قرار گرفته اند اغلب دچار اختلال عملکرد جنسی شده و در اعتماد کردن و برقراری صمیمیت و روابط مادری نیز دچار مشکل خواهند شد.

در تجاوزجنسی چه باید کرد؟

متاسفانه دخترانی که تحت تجاوز جنسی قرار می گیرند بیش از هر چیز ممکن است با برخورد اتهام امیز و نادرست خانواده نا اگاه خودو اطرافیان و جامعه قرارگیرند. در صورتی که قربانیان تجاوز باید توسط خانواده ، دوستان ، مددکار اجتماعی و....حمایت شده و تنها گذاشته نشوند. بعلت آثار و عواقب سوء ، گزارش تجاوز جنسی و مراجعه به پزشک متخصص زنان ، پزشکی قانونی و مشاور روان ضروری است. پزشک متخصص زنان میتواند با بیمارانی که تحت تجاوز جنسی قرار گرفته اند ، رابطه ای توأم با احترام و اعتماد برقرار کرده و پس از گرفتن شرح حال مفصل و دقیق اقدام به معاینه کند. بعلت آسیب های وارد شده ، معاینه بکارت ممکن است دردناک باشد. ممکن است کبود شدگی و خراشیدگی بدن ، قرمزی ، پارگی و خونریزی ناحیه تناسلی و مقعد مشاهده شود.

اقدامات درمانی و پیشگیرانه تجاوزجنسی :

تمام قربانیان تجاوز جنسی که در سنین باروری هستند باید جهت پیشگیری از بارداری ناخواسته ، روشهای اورژانسی پیشگیری از بارداری را دریافت کنند.این روشهای پیشگیری از بارداری ، حتی تا پنج روز پس از تجاوز نیز مؤثر واقع میشوند و هرچه سریعتر استفاده شوند شانس بارداری کمتر خواهد بود. پزشک متخصص زنان با تجویز داروهای مناسب و آنتی بیوتیک و پیشگیری از ابتلا به عفونتهای منتقله از راه جنسی به قربانیان تجاوز کمک خواهد کرد.
تزریق واکسن هپاتیت B و در صورت لزوم واکسن کزاز نیز لازم است.احتمال انتقال ایدز در قربانیان مخصوصا در کودکان نیز وجود دارد و مشاوره با متخصص عفونی و در صورت نیاز استفاده از درمانهای پیشگیرانه باید انجام شود.

توصیه ای برای والدین عزیز:

والدین گرامی مراقب باشید که مسایل فرهنگی جامعه و ترس از آبرو ، مانع اقدام به موقع شما برای فرزندانتان نشود.بعلت عواقب جبران ناپذیر، تجاوز و آزار جنسی در کودکان را حتما گزارش کرده و به پزشک مراجعه فرمایید .در صورتی که فرزند شما در دوران کودکی و یا نوجوانی قرار دارد و مورد تعرض و تجاوز جنسی قرار گرفته ، با برخورد صحیح و دلداری و ایجاد محیطی امن ، از او حمایت کنید.حتما در مورد مسایل جامعه و مشکلات دوران نوجوانی اطلاعات و اگاهی لازم را کسب کنید و تا جایی که امکان دارد فرزند خود را نیزدر مراقبت از خود آموزش دهید . در این زمینه می توانید از مشاوره با یک متخصص زنان دلسوز و نیز روانشناس کمک بگیرید.

دکتر منصوره پژمان منش ، جراح و فوق تخصص زنان و زایمان و نازایی اصفهان . جهت هماهنگی مشاوره دوران بلوغ و نوجوانان میتوانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:
03136206186
09383657786

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سندرم پیش از قاعدگیسندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولا در افرادی که تخمک گذاری و سیکل های منظمی دارند ایجاد می شود. علایم سندرم پیش از قاعدگی در حدود دو هفته قبل از شروع پریود ... ادامه مطلب

سرطان تخمدانسرطان تخمدان

تحقیقات مختلف نشان داده اند که مصرف داروهای تحریک تخمدان و عوارض داروهای نازایی در درمان ناباروری ، نقشی در ایجاد سرطان تخمدان در آینده .... ... ادامه مطلب

خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین