منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنیندرمان قطعی خونریزی رحمیجراحی زیبایی و ترمیمی

فیبرو ادنوم پستان

فیبرو آدنوم شایعترین تومور خوش خیم پستان است که معمولا در خانمهای جوان و نوجوان ( 35-15 سالگی ) دیده میشود و بعد از یائسگی بندرت ایجاد میشوند. شیوع فیبروآدنوم در سنین زیر 25 سال حتی از کیست سینه هم بیشتر است. این توده های پستان ممکن است بصورت یک توده منفرد و یا ضایعات متعدد ظاهر شوند.فیبرو آدنوم معمولا باعث نگرانی خانمها می شود چرا که اکثر زنان با لمس توده در سینه خود متوجه ان شده و به متخصص زنان مراجعه میکنند.

علت فیبروآدنوم:

علت ایجاد فیبروادنوم دقیق مشخص نیست ولی با توجه به اینکه فیبروادنوم ها بیشتر در سنین باروری ایجاد میشوند به نظر میرسد علت آن هورمون استروژن باشد.

علامت فیبروادنوم پستان:

بیشتر فیبروادنوم ها بدون علامت هستند ولی شایعترین علامت آن ، لمس توده در سینه می باشد و خانمهای جوان اکثرا هنگام دوش گرفتن و یا پوشیدن لباس متوجه این توده در پستان خود میشوند.فیبروادنوم ها عموما سایز 3-2 سانتی ، بیضی شکل و در لمس حاشیه صاف و قوام سفتی دارند ( شبیه یک حبه انگور ).این توده ها کاملا متحرک بوده و باعث قرمزی و التهاب ، تورفتگی نوک سینه به داخل و تغییرات پوست سینه نمی شوند. فیبرو ادنوم ها ممکن است فوق العاده بزرگ شوند و در اینصورت بایستی با توده های دیگر افتراق داده شوند.درد پستان به تنهایی در فیبرو ادنوم ناشایع است.

تشخیص فیبرو ادنوم:

در صورت لمس توده در پستان خود حتما به پزشک جراح زنان مراجعه کنید. معاینه فیزیکی پستان اطلاعات بسیارخوبی در مورد ماهیت توده به پزشک می دهد. اقدام دیگر انجام سونوگرافی پستان و یا ماموگرافی ( با توجه به سن ) می باشد. خصوصیات توده در سونوگرافی سینه میتواند خوش خیم یا بدخیم بودن توده را تا حدود زیادی تعیین کند.در موارد مشکوک و یا رشد قابل ملاحظه فیبروادنوم ، جهت افتراق از توده های بدخیم و تشخیص قطعی نیاز به انجام بیوپسی سوزنی می باشد.

آیا فیبروآدنوم تبدیل به سرطان پستان میشود؟

فیبرو آدنوم ها توده هایی توپر و کاملا خوش خیم هستند و احتمال پیشرفت به سمت سرطان پستان در آن صفر است.سیر طبیعی فیبروآدنوم ها متغیر است .اکثر فیبرو ادنوم ها رشد اهسته ای دارند و درحالت سکون هستند یا وقتی به سایز 3-2 سانتی متر رسیدند رشد انها متوقف می شود.تقریبا 15 درصد فیبرو ادنوم ها با گذشت زمان پسرفت می کنند و فقط 10-5 درصد به رشد خود ادامه می دهند. فیبرو ادنومهای خیلی بزرگ ممکن است با توده های بدخیم اشتباه شوند.

درمان فیبروآدنوم پستان :

این تومورها معمولا بصورت محافظه کارانه درمان میشوند مگر مواردی که با رشد همراه باشد و بیوپسی انجام می گردد. در مواردی که سایز فیبروادنوم بسیار بزرگ باشد کل توده هم برای تشخیص و هم بعنوان درمان برداشته می شود.

پیگیری فیبرو ادنوم :

گرچه فیبروادنوم ها خوش خیم هستند اما خانمها ی مبتلا بایستی از نظر رشد توده تحت نظر پزشک متخصص باشند و معاینه پستان و سونوگرافی به فواصل منظم انجام شود.مواردی که رشد توده سریع باشد و یا توده خیلی بزرگ شود باید نمونه برداری به روش جراحی انجام شود.

پیشگیری از فیبروادنوم :

هیچ روش پیشگیری برای اینکه این توده ها در پستان ایجاد نشوند وجود ندارد ، اما داشتن رژیم غذایی کم چرب جهت سلامت بافت پستان توصیه میشود.

بهترین متخصص زنان اصفهان:

بانوان عزیز و آگاه بایستی جهت حفظ سلامتی خود پیگیر انجام اقدامات غربالگری زنان و معاینه سینه باشند و دراین رابطه میتوانند از کمک و مشاوره بهترین پزشکان متخصص زنان اصفهان بهره بگیرند.کلینیک فوق تخصصی دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی اصفهان ، اماده ارایه بهترین خدمات مشاوره ، اقدامات غربالگری سلامت بانوان عزیز، معاینه پستان و جراحی های زیبایی زنان در اصفهان می باشد. شما عزیزان می توانید با شماره زیر تماس بگیرید:
03136206186
09383657786

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فاطمه وحیدی پور [ 1400-11-13 ]
سلام خانم دکتر.ممنون از این سایت خوب لطفاً در مورد فیبروادنوم روش درمان آن بیشتر توضیح بدین ممنونم.

کیوانی [ 1399-05-03 ]
سلام خانم دکتر . ممنون از سایت خوبتون. لطفا در مورد توده های پستان هم توضیح بدین.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لابیاپلاستیلابیاپلاستی

لابیاپلاستی بصورت سرپایی و با بیحسی موضعی انجام میشود و اگر توسط جراح زنان و زیبایی ماهردر کلینیک یا مطب معتبر انجام شود، کاملا بی خطر خواهد بود ... ادامه مطلب

علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

کم شدن خونریزی در پریودکم شدن خونریزی در پریود

در مواردی کم شدن خونریزی ، علامت نارسایی تخمدان در حال وقوع و کاهش ذخیره تخمدان می باشد که با مراجعه به موقع به متخصص زنان تشخیص داده می شود. در صورتی ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین