منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنیننوبت دهی اینترنتیدرمان قطعی خونریزی رحمی

رحم دو شاخ

تعریف رحم دوشاخ :

در حالت طبیعی یک حفره رحم متصل به دو لوله فالوپ و یک سرویکس و یک واژن وجود دارد . رحم دوشاخ یا رحم قلبی شکل ، یکی از انواع ناهنجاری های مادرزادی رحم است که به جای یک حفره رحمی واحد ، دو حفره رحم وجود دارد .این دو حفره در پایین به هم راه دارند و به یک واژن متصل می شوند.البته ممکن است یکی از شاخ ها عملکرد نداشته باشد . همانند رحم طبیعی ، دو لوله رحمی و دو تخمدان سالم نیزوجود دارد.

علایم رحم دوشاخ :

بسیاری از خانمهایی که رحم دوشاخ یا قلبی شکل دارند اصلا اطلاعی از وجود این مشکل ندارند و ممکن است حتی دوران بلوغ و یا دوران بارداری بدون مشکلی داشته باشند. اما برخی دیگر ممکن است به عللی مانند نازایی ، خونریزی غیر طبیعی رحم ، زایمان زودرس یا سقط مکرر به متخصص زنان مراجعه کنند و در حین اقدامات تشخیصی ، رحم دوشاخ تشخیص داده شود.

بهترین روش تشخیص رحم دوشاخ :

رحم دوشاخ ممکن است در سونوگرافی ، عکس رنگی رحم ، MRI و یا حین عمل جراحی لگن ، لاپاراسکوپی و یا حتی سزارین تشخیص داده شود. اگر در هیستروسالپنگو گرافی ، رحم دوشاخ یا قلبی شکل گزارش شود به علت تشخیص افتراقی با رحم سپتوم دار باید جهت تشخیص قطعی ، لاپاراسکوپی انجام شود. در واقع بهترین روش تشخیص رحم دو شاخ ، لاپاراسکوپی می باشد.

بارداری با رحم دوشاخ :

مطالعات نشان داده که رحم دو شاخ در باروری زنان تاثیر منفی ندارد.خانمهایی که با وجود رحم دوشاخ باردار می شوند ممکن است دوران بارداری طبیعی و بدون هیچ مشکلی داشته باشند اما برخی ممکن است به عوارضی دچار شوند. به دلیل فرم رحم و نحوه قرار گرفتن جنین و محدودیت چرخش جنین در رحم دچار عوارض بارداری مانند محدودیت رشد داخل رحمی جنین ( IUGR ) ، قرار گرفتن جنین با پا ( بریچ ) ، و زایمان زودرس شوند.در مواردی هم ممکن است سقط اتفاق بیفتد.

درمان رحم دوشاخ:

به علت اینکه بسیاری از خانمها با رحم دوشاخ هیچ علایمی ندارند و مشکلی را تجربه نمی کنند و حتی بارداری خود را بسلامت طی می کنند معمولا نیاز به درمان جراحی و اصلاح فرم رحم دو شاخ نمی باشد. در خانمهای باردار نیز معمولا نیاز به سرکلاژ دهانه رحم نیست مگر اینکه زایمان زودرس به علت نارسایی دهانه رحم اتفاق بیفتد.

ایا رحم دوشاخ باعث نازایی می شود؟

رحم دوشاخ هیچ تاثیر منفی بر باروری فرد ندارد و باعث نازایی نمی شود زیرا عملکرد تخمدان طبیعی است. بنابراین جای هیچ نگرانی در این خانمها از نظر قابلیت باروری نیست. ولی به هر حال اگر در عکس رنگی رحم ، رحم دوشاخ تشخیص داده شد ، قبل از اقدام به بارداری ، با مراجعه به بهترین پزشک فوق تخصص نازایی ، از نظر فضای حفره رحم و اقدامات لازم ، مورد بررسی قرار گیرید.

ای وی اف با رحم دوشاخ :

در مواردی که قرار است برای زوج نابارور ای وی اف انجام شود ، بهتر است یک جنین منتقل شود. پزشک فوق تخصص نازایی جنین را به یکی از شاخ های رحم که عملکرد و فضای بهتری دارد منتقل می کند.در زمان بارداری نیز در صورتی که نارسایی دهانه رحم وجود نداشته باشد نیازی به سرکلاژ نیست.

روش زایمان در رحم دو شاخ:

روش زایمان در مادران بارداری که با رحم دوشاخ باردار شده اند ارتباطی به دو شاخ بودن رحم انها ندارد و براساس تشخیص پزشک و دلایل علمی می تواند بصورت زایمان طبیعی و یا سزارین باشد.

اگر دچار هر یک از انواع ناهنجاری های مادرزادی رحم مانند رحم تک شاخ ، رحم دوشاخ ، رحم سپتوم دار ، سقط مکرر و یا نازایی هستید نگران نباشید . شما عزیزان می توانید جهت مشاوره و درمان ، به کلینیک فوق تخصصی دکتر منصوره پژمان منش ، جراح زنان و فوق تخصص نازایی و ای وی اف اصفهان مراجعه فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

سندرم پیش از قاعدگیسندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولا در افرادی که تخمک گذاری و سیکل های منظمی دارند ایجاد می شود. علایم سندرم پیش از قاعدگی در حدود دو هفته قبل از شروع پریود ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین