منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنینجراحی زیبایی و ترمیمیدرمان قطعی خونریزی رحمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری زنان / تخمدان پلی کیستیک و نازایی

تخمدان پلی کیستیک و نازایی

تنبلی تخمدان :

بیماری تخمدان پلی کیستیک یا PCO در واقع به وجود فولیکولها یا اصطلاحا کیستهای ریز در محیط تخمدان گفته می شود که باعث بروز علایمی مثل بی نظمی سیکلهای قاعدگی ، پرمویی ( هیرسوتیسم ) ، چاقی و اضافه وزن و اختلال هورمونی می شود. این بیماری از دوران بلوغ و یا در سنین بالاتر بروز می کند. در ایجاد تخمدان پلی کیستیک ، وجود عامل وراثت و ژنتیک ، بسیار مهم است اما در بروز علایم PCO ، قطعا عواملی مثل کاهش تحرک و رژیم غذایی پرکالری نیزمؤثرند.

عوارض کم کاری تخمدان :

تنبلی تخمدان یا کم کاری تخمدان در اثر اختلالات هورمونی ایجاد می شود . در این افراد ، تخمک گذاری بطور منظم و ماهیانه صورت نگرفته و به همین دلیل بی نظمی سیکل که عمدتا بصورت افزایش فواصل سیکل قاعدگی خود را نشان می دهد از علایم شایع این بیماری محسوب می شود. ذخیره تخمدان در این افراد ، معمولا بالا ولی از نظر عملکردی غیر فعال می باشند. افزایش وزن و چاقی ، فشار خون ، دیابت ، پرمویی و...از عوارض تنبلی تخمدان محسوب می شوند.

آیا PCO باعث نازایی می شود؟

ممکن است خانمهای مبتلا به تنبلی تخمدان بر این تصور باشند که هیچ وقت باردار نمی شوند و نگرانی عمده این افراد ، که باعث مراجعه به پزشکان فوق تخصص ناباروری می شود ، وضعیت باروری و مشکل نازایی می باشد. واقعیت این است که بدلیل بی نظمی و کاهش تخمک گذاری ، این افراد نسبت به سایر خانمها با تأخیر باروری و یا نازایی بیشتری مواجه می شوند اما خوشبختانه نازایی در همه افراد مبتلا به درسندرم تخمدان پلی کیستیک دیده نمی شود.

تشخیص ناباروری در تخمدان پلی کیستیک:

به بانوان دچار تنبلی تخمدان توصیه می کنیم که در صورتی که بعد از شش ماه عدم پیشگیری ، بارداری رخ نداد ، حتما به کلینیک و بهترین پزشکان فوق تخصص ناباروری مراجعه کنند . در ابتدا ارزیابی های اولیه مانند آزمایش هورمونی ، سونوگرافی واژینال ، عکس رنگی رحم و نیز آزمایش اسپرموگرام برای همسر انجام شده و سپس بهترین گزینه درمان ناباروری به آنها ارایه می گردد. خوشبختانه در صورتی که مراجعه به موقع صورت گیرد و افراد تحت نظر پزشک معالج باشند ، درمان ناباروری امکان پذیر است.

درمان نازایی در تخمدان پلی کیستیک:

اولین قدم جهت درمان ناباروری خانمهای مبتلا به تخمدان پلی کیستیک ، اصلاح سبک زندگی یعنی افزایش تحرک و فعالیت بدنی منظم مانند پیاده روی روزانه و نیز رژیم غذایی کم کالری ( کاهش شیرینی جات و کربوهیدرات و چربی ) می باشد. بسیاری افراد با کاهش وزن ، سیکل های قاعدگی منظم شده و تخمک گذاری و بارداری اتفاق افتاده است.مصرف مت فورمین با تجویز پزشک ، در کنار تحرک و رژیم غذایی ، بسیار کمک کننده است.
همزمان با اصلاح سبک زندگی ، در صورت صلاحدید پزشک متخصص نازایی ، از داروهای تحریک تخمدان جهت فعال شدن فولیکولها استفاده می شود. این داروها به هیچ وجه نباید بطور خود سرانه مصرف شوند چرا که ممکن است عوارضی مانند کیست تخمدان و یا سندرم تحریک بیش از حد تخمدان ( OHSS ) ایجاد شود. در صورتی که فولیکولها رشد کنند و به سایز مناسب برسند تا 12-6 سیکل می توان از این داروها استفاده کرد. درصورتی که علی رغم فولیکولهای مناسب ، بارداری صورت نگیرد ، استفاده از روشهای کمک باروری پیشنهاد می شود.

روشهای کمک باروری در PCO:

در صورتی که مصرف داروهای محرک تخمدان به تنهایی مؤثر نبود ، لازم است از روشهای دیگرمانند آی یو آی و آی وی اف استفاده شود. روشهای کمک باروری (ART ) عارضه ای ندارند . در صورتی که از دوز مناسب داروهای نازایی استفاده شود ، سندرم ( OHSS ) که از عوارض داروهای محرک تخمدان در بانوان دچار تخمدان پلی کیستیک می باشد ، بندرت اتفاق می افتد.

بهترین درمان نازایی در اصفهان :

بانوانی که با مشکل تنبلی تخمدان و تخمدان پلی کسیتیک مواجه هستند می توانند جهت بهره گیری از مشاوره و بهترین درمان نازایی ، به یکی از بهترین پزشکان فوق تخصص ناباروری اصفهان مراجعه فرمایند.

کلینیک دکتر منصوره پژمان منش ، فوق تخصص ناباروری و تعیین جنسیت اصفهان ، پذیرای شما عزیزان می باشند. جهت رزرو نوبت به صفحه اصلی سایت وارد شوید.شماره های تماس :03136206186
09383657786

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ف کشانی [ 1399-12-17 ]
خانم دکتر نازنین . بخاطر همه خوبیاتون ممنونم. با تنبلی تخمدان شدید که داشتم و از همه جا ناامید بودم با کمک شما الان یه دختر کوچولوی خوشگل دارم.دست بوس شما هست.

روناک سلیمانی [ 1399-12-15 ]
سلام خانم دکتر من ۲۵ساله ام چن سال ازدواج کردم وزنم ۵۸موهای زاعد دارم پریدمم منطم رفتم دکتر سونوگرافی دادم پیوسی تخمدان کیست تو تخمدان نشان داده ایا میتوان نازا شد توروخدا کمکم کنید

شیما نورگستر [ 1399-10-21 ]
سلام خانم دکتر پژمان منش عزیز. من تخمدان پلی کیستیک دارم و دوساله اقدام کردم باردار نشدم. تعریف شما را خیلی شنیدم. انشاله بعد از عید میخوام بیام خدمت شما .

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین