منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنینجراحی زیبایی و ترمیمیدرمان قطعی خونریزی رحمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / آی وی اف / انتقال جنین به رحم

انتقال جنین به رحم

کاشت جنین به انتقال جنین های تشکیل شده در آزمایشگاه به روش لقاح مصنوعی ( IVF ) ، به رحم گفته می شود. انتقال جنین به دو صورت fresh ( تازه ) و فریز انجام می شود . قبل ازانتقال جنین لازم است رحم مادر برای پذیرش جنین ها اماده شود که این کار توسط متخصص نازایی انجام می شود.

مراحل قبل ازانتقال جنین :

در طی مراحل ای وی اف ، پس از پانکچر ، تخمکها تحویل آزمایشگاه شده و پس از طی پروسه اماده سازی ، اماده لقاح با اسپرم هایی که از قبل شستشو داده شده اند می شوند. چند روز پس از تخمک گیری ( معمولا 5-3 روز ) ، جنین های تشکیل شده اماده انتقال به رحم می شوند. اگر تعداد جنین‌های با کیفیت، زیاد باشد آن‌هایی که انتقال داده نمی‌ شوند را می‌توان به روش فریز کردن ذخیره کرد. برای انتقال جنین فریز ، اندومتر رحم مادر از قبل توسط دارو اماده شده و سپس جنین های ذوب شده از انجماد ، به داخل حفره رحم منتقل می شوند.

چه تعداد جنین به رحم منتقل می شوند؟

اگر سن مادر کمتر از 40 سال باشد ، حداکثر دو یا سه جنین منتقل می‌شود ولی اگر سن مادر بالاتر از 40 سال باشد، حداکثر سه جنین قابل استفاده است ( مگر اینکه تخمک‌ اهدایی مربوط به فرد دیگری باشد که سن پایینتر از 40 سال دارد که در این صورت حداکثر دو جنین منتقل می‌شود). در مواردی که جنین 5 روزه باشد معمولا یک جنین بلاستوسیست منتقل می گردد.

مراحل کاشت جنین :

بسیاری از خانمها نگران این مرحله هستند. انتقال جنین ها توسط یک کاتتر ظریف ، بطور سرپایی و در مرکز ناباروری انجام می شود. پس از اماده سازی اولیه و شستشوی واژن از ترشحات ، پزشک فوق تخصص آی وی اف ، جنین هایی که توسط جنین شناس اماده شده ، از طریق یک کاتتر ظریف به داخل حفره رحم انتقال می دهد. کاشت جنین یک عمل بدون درد است و نیازی به مسکن ندارد. بهتر است انتقال جنین تحت هدایت سونوگرافی انجام شود اما بدون سونوگرفی هم قابل انجام است.توجه داشته باشید که هنگام استفاده از سونوگرافی ، مثانه شما بهتر است پُر باشد.

بهترین زمان کاشت جنین :

ممکن است این سؤال برای شما هم پیش امده باشد که چه روزی از سیکل بهترین زمان برای انتقال جنین ها به داخل حفره رحم هست ؟

برای اینکه بیشترین میزان موفقیت آی وی اف را داشته باشید علاوه بر کیفیت خوب جنین ها ، باید کاشت جنین در زمان مناسب انجام شود. بهترین زمان کاشت جنین زمانی است که اندومتر رحم امادگی کامل برای پذیرش جنین را داشته باشد. این زمان از نظر پزشکان فوق تخصص ناباروری ، زمانی است که اندومتر ضخامت و نمای مناسب در سونوگرافی داشته باشد و در هر فرد متغیر است .

انتقال جنین تازه بهتر است یا جنین فریز ؟

در بسیاری مطالعات انجام شده دیده شده که میزان بارداری پس از انتقال جنین تازه با انتقال جنین فریز تفاوت چندانی ندارد و موفقیت کاشت جنین ، بیشتر بستگی به کیفیت جنین دارد.احتمال باردار شدن پس از کاشت جنین به سن مادر هم بستگی دارد. هرچه سن مادر بالا برود شانس باروری کم می شود. بطوریکه میزان بارداری پس از کاشت جنین در سن زیر 35 سال ، حدود 40 درصد و در سن بالای 40 سال ممکن است به 15-10 در صد برسد. درمواردی هم که از جنین اهدایی استفاده می شود ، انتقال جنین می تواند به دو صورت فریز و یا جنین تازه انجام شود.

در صورتی که آی وی اف ناموفق داشته اید جهت بهترین درمان ناباروری ، می توانید به کلینیک دکتر منصوره پژمان منش از بهترین پزشکان فوق تخصص نازایی و آی وی اف اصفهان مراجعه فرمایید. جهت رزرو نوبت مطب بصورت انلاین به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :انیس نیوپور [ 1401-08-24 ]
سلام خسته نباشین. ببخشید هزینه کاشت چقدر هست چقدر جواب میده؟ ممنونم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای کاشت جنینبایدها و نبایدهای کاشت جنین

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین