منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیجراحی زیبایی و ترمیمیدرمان قطعی خونریزی رحمی

رحم تک شاخ

همانطور که در مطالب قبل اشاره کردیم ، ناهنجاری های مادرزادی رحم در واقع ایجاد اشکال غیر شایع و غیر طبیعی ساختار رحم در دوران جنینی می باشد. گاهی رحم در روند شکل گیری در دوران جنینی دستخوش تغییراتی می گردد که این مساله باعث می شود رحم از نظر ساختاری متفاوت با حالت نرمال باشد.یکی از انواع این ناهنجاری ها ، رحم تک شاخ می باشد.

رحم تک شاخ :

رحم در دوران جنینی از دو شاخ تشکیل شده که در روند رشد و تکامل این دوشاخ به هم متصل می شوند و یک حفره رحمی واحد را ایجاد می کنند. در مواردی ممکن است یکی از این شاخ ها رشد نکرده و در کنار حفره رحمی بصورت یک زایده باقی بماند و یا از بین برود. در این حالت ، خانم یک حفره رحمی تک شاخ و یک لوله رحمی دارد.

تشخیص رحم تک شاخ :

خانمهایی که رحم تک شاخ دارند هیچ علامتی ندارند و ناهنجاری رحمی انها طی بررسی های نازایی و .... بطور اتفاقی کشف می شود. رحم تک شاخ درعکس رنگی رحم و یا لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی تشخیص داده می شود و در سونوگرافی واژینال قابل تشخیص نیست. در رحم تک شاخ یک لوله دیده می شود و فضای رحم در برخی موارد کوچکتر است. بدلیل یکی بودن منشا جنینی سیستم ادراری و تولید مثل ، احتمال همراهی ناهنجاری کلیوی ( کلیه لگنی ، کلیه منفرد و یا کلیه نعل اسبی و...) وجود دارد و بایستی بررسی های لازم از نظر تعداد و محل کلیه صورت گیرد. .

ایا رحم تک شاخ باعث نازایی می شود؟

خانمهایی که به دلیل نازایی به پزشک فوق تخصص ناباروری زنان مراجعه می کنند و در بررسی حفره رحم و لوله ها با هیستروسالپنگو گرافی ، رحم تک شاخ تشخیص داده میشود ، اگر فضای حفره رحم کافی باشد باعث ناباروری نمی شود و در اکثر موارد حفره رحم برای بارداری مناسب است.

بارداری با رحم تک شاخ:

بسیاری افراد بر این تصور هستند که چون فضای رحم کوچک است ، بارداری با رحم تک شاخ امکان پذیر نیست . در صورتی که فضای رحم مناسب و کافی باشد این خانمها دوران بارداری را به خوبی پشت سر می گذارند البته به دلیل کوچتر بودن حفره رحم نسبت به حالت عادی ممکن است عوارض بارداری مانند سقط ، کاهش رشد جنین در داخل رحم ، زایمان زودرس ، قرار گرفتن جنین با پا و...ایجاد شود. در دوران بارداری باید تحت نظر و مراقبت ویژه متخصص زنان و نازایی باشید. عمل سرکلاژ در افرادی که رحم تک شاخ دارند جهت پیشگیری از سقط ضروری نیست و متخصص زنان بر اساس ضرورت ممکن است تصمیم به سرکلاژ بگیرد.

بهترین روش زایمان در رحم تک شاخ :

روش زایمان در خانمهایی که با رحم تک شاخ باردار شده اند ، بصورت طبیعی و یا سزارین ، بر اساس دلایل مامایی و با نظر متخصص زنان و زایمان می باشد.

بهترین درمان رحم تک شاخ :

هیچ درمانی برای افزایش فضای حفره رحم و یا اصلاح و ترمیم این ناهنجاری با جراحی وجود ندارد و همانند رحم دوشاخ ، در اکثر موارد هم نیازی به درمان نیست. پزشکان فوق تخصص نازایی معتقدند ، بهترین درمان برای افرادی که رحم تک شاخ دارند ولی فضای حفره رحم انها مناسب بارداری نیست ، استفاده از رحم اجاره ای می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد بارداری با رحم تک شاخ و دوشاخ می توانید به کلینیک دکتر منصوره پژمان منش فوق تخصص زنان زایمان و ناباروری اصفهان مراجعه فرمایید. نوبت انلاین مطب از طریق سایت امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حاتمی [ 1402-03-07 ]
منم رحم تک شاخ دارم و دو پسر به لطف خدا ،فقط پسر اولم زودتر در ۸ماهگی دنیا اومد باید مراقب بود

تارا صالحی [ 1401-05-13 ]
من رحم تک شاخ دارم.۳بلر زایمان زودرس داشتم.اما با سرکلاژ که دکتر باور در اهواز برام انجام دادند لطف خدا شامل من شد و بچه دار شدم.الان پسرم ۸سالشه.کسانی که رخم تک شاخ دارند اصلا غصه نخورند با توکل به خدا تنها راه درمان یک سرکلاژ حرفه ای هستش و نه هر سرکلاژی.بلید پیش دکتر حاذق انجام بدید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

کم شدن خونریزی در پریودکم شدن خونریزی در پریود

در مواردی کم شدن خونریزی ، علامت نارسایی تخمدان در حال وقوع و کاهش ذخیره تخمدان می باشد که با مراجعه به موقع به متخصص زنان تشخیص داده می شود. در صورتی ... ادامه مطلب

شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین