منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنینجراحی زیبایی و ترمیمیدرمان قطعی خونریزی رحمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / عوارض سرخجه در بارداری

عوارض سرخجه در بارداری

علایم سرخجه:

سرخجه یک بیماری ویروسی شایع و ساده دوران کودکی است که با تب خفیف ، سردرد ، ابریزش ، بثورات پوستی ( دانه های ریز ) ، درد مفاصل و بزرگ شدن غدد لنفاوی پشت گوش مشخص می شود . معمولا بعد از یکبار ابتلا به این بیماری ، مصونیت کامل برای فرد ایجاد می شود.در صورتی که دختران در دوران کودکی به ویروس سرخجه مبتلا نشده باشند و یا واکسن سرخجه را دریافت نکرده باشند، امادگی ابتلا به این بیماری را در بزرگسالی خواهند داشت . سرخجه جزء بیماری های عفونی خوش خیم به شمار می رود ولی با این حال ابتلا به آن در مادران باردار بسیار خطرناک است.

خطرات سرخجه در بارداری :

در صورتی که بانوان در دوران بارداری ( مخصوصا در سه ماهه اول بارداری ) به ویروس سرخجه مبتلا شوند ، این ویروس از جفت عبور کرده و باعث ناهنجاری جنینی خواهد شد ( سندرم سرخجه مادرزادی ). همچنین ممکن است باعث سقط جنین ، مرده زایی ، کاهش رشد جنین و زایمان زودرس نیز بشود. بنابراین خانمهای باردار باید مراقب باشند که در دوران بارداری با فرد مبتلا به سرخجه تماس نداشته باشند.

سندرم سرخجه مادرزادی :

این ناهنجاری ها شامل نقص دائمی رشد ، ناهنجاری قلبی ، کوچکی مغز و سر ، عقب ماندگی ذهنی ، ناشنوایی ، کاتاراکت یا آب مروارید ، مشکلات خونی ، آسیب کبد و طحال و مشکلات استخوانی و... می باشد که بعضی در سونوگرافی انومالی جنین و یا در سونوگرافی مراحل دیگر و برخی حتی پس از زایمان تشخص داده میشوند.

واکسن سرخجه در بارداری :

چنانچه خانمی قبلا به ویروس سرخجه مبتلا نشده ، لازم است واکسن سرخجه را در آستانه ازدواج دریافت کند . تزریق واکسن سرخجه در دوران بارداری ممنوع است و اگر خانمی در بزرگسالی واکسن سرخجه را دریافت کند باید تا سه ماه بعد از تزریق واکسن ، از بارداری پیشگیری کند. در صورتی که سابقه ابتلا به سرخجه و یا واسیناسیون فرد نامشخص باشد ، فرد باید واکسن را دریافت کند و یا ازمایش انتی بادی ضد سرخجه انجام دهد.

ازمایش سرخجه در بارداری :

ازمایش انتی بادی ضد سرخجه که نشان دهنده میزان انتی بادی ساخته شده در بدن فرد می باشد ، ابتلا قبلی و مصونیت فرد در برابر ویروس سرخجه را نشان می دهد. این ازمایش قبل از حاملگی و یا همراه با سایر ازمایشات در سه ماهه اول بارداری برای خانم درخواست می شود.

سرخجه و سقط جنین :

ویروس سرخجه و یکسری عوامل دیگر مانند انگل گربه و.....ممکن است باعث سقط مکرر شوند. بعضی از متخصصین معتقدند که این ازمایشات باید در تمام خانمهای نابارور و یا افرادی که با سقط مکر ر مواجه هستند ، قبل ازاقدام به درمان ، انجام شوند.

توصیه متخصص زنان اصفهان :

شما عزیزان می توانید جهت اقدامات قبل از بارداری و بهترین مراقبت های دوران بارداری به کلینیک دکتر منصوره پژمان منش فوق تخصص زنان زایمان و نازایی اصفهان مراجعه کنید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سرطان تخمدانسرطان تخمدان

تحقیقات مختلف نشان داده اند که مصرف داروهای تحریک تخمدان و عوارض داروهای نازایی در درمان ناباروری ، نقشی در ایجاد سرطان تخمدان در آینده .... ... ادامه مطلب

علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای کاشت جنینبایدها و نبایدهای کاشت جنین

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین