منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیفریز تخمک و جنینجراحی زیبایی و ترمیمی

پاسخ به سوالات ای یو دی (2 )


در موارد حاملگی با وجود IUD چه باید کرد؟

احتمال بارداری با وجود آی یو دی ، یک در هزار نفر می باشد. در صورتی که خانمی با وجود آی یو دی ، باردار شود باید زودتر به متخصص زنان مراجعه کند. اگر نخ آی یو دی قابل مشاهده باشد جهت پیشگیری از سقط عفونی ، پارگی زودرس پرده و زایمان زودرس باید آی یو دی هرچه سریعتر خارج شود. در صورتی که نخ IUD دیده نشود ، سونوگرافی جهت محل آی یو دی انجام شده و در صورت امکان خارج می شود. در صورتی که نتوان آی یو دی را خارج کرد میتوان به حاملگی در حضور IUD ادامه داد . در صورت تداوم بارداری با مشاهده تب ، کرامپ شکمی ، علایم عفونت رحمی و خونریزی باید سریعا به پزشک متخصص زنان مراجعه شود.

وقتی نخ آی یو دی در معاینه دیده نمیشود چه باید کرد؟

درمواردی که نخ آی یو دی دیده نمی شود چند احتمال مطرح است :
IUD -1 خارج شده باشد
2- ای یو دی ، باعث سوراخ شدن رحم شده باشد
3- نخ آی یو دی به داخل کانال سرویکس رفته باشد
4- نخ ای یو دی جدا شده باشد
در این موارد انجام سونوگرافی جهت اطمینان از وجود IUD ومحل آن ضروری است.اگر درمطب با کلامپ نتوان آی یودی را خارج کرد باید به کمک هیستروسکوپی و زیر دید مستقیم ، IUD توسط جراح زنان مجرب در اتاق عمل خارج شود.

در چه رحم هایی نمیتوان IUD گذاشت؟

قبل از گذاشتن آی یو دی ، همیشه بایستی معاینه واژن و لگن و سونوگرافی واژینال انجام شود. خانمهایی که دچار ناهنجاری های مادرزادی رحم مانند رحم دوشاخ ، رحم تک شاخ ، رحم سپتوم دار و ....هستند ، نباید از آی یو دی استفاده کنند. افرادی که سایز رحم انها بسیار بزرگ و یا کوچک بوده و نیز رحمهای فیبروماتوز نیز کاندادای مناسبی برای آی یو دی نیستند.

چه زمانی باید آی یو دی را براداشت؟

در صورتی که تاریخ انقضای آی یو دی نزدیک باشد می توان ان را در هر روزی از سیکل برداشت اما بهتر است در زمان پریود که دهانه رحم باز است برداشته شود. اگر خانمی قصد بارداری داشته باشد به محض خروج IUD ، امکان بارداری وجود دارد.

آیا IUD باعث حاملگی خارج از رحم می شود؟

میزان موفقیت پیشگیری از بارداری توسط آی یو دی ، همانند قرصهای ضد بارداری و حدود 9/99 درصد می باشد . اما اگر حاملگی اتفاق بیفتد میزان حاملگی خارج رحمی بودن آن به نسبت وقوع آن در حالت طبیعی بیشتر است . احتمال حاملگی خارج رحمی انقدر کم و نادر می باشد که با اینحال هنوز آی یو دی جزو یکی از بهترین و مطمئن ترین روشهای جلوگیری از بارداری محسوب می شود.

آیا IUD باعث بی نظمی سیکل قاعدگی می شود؟

در بعضی افراد ممکن است آی یو دی باعث افزایش حجم خونریزی قاعدگی و یا لکه بینی شود. در این موارد بررسی های لازم توسط متخصص زنان انجام شده و در صورتی که علتی پیدا نشود و یا با درمان دارویی همچنان مشکل خونریزی ادامه یابد ، در صورت صلاحدید ، آی یو دی خارج می شود.

برای مشاوره در مورد بهترین روش ضد بارداری و گذاشتن ای یو دی بدون عارضه ، می توانید به کلینیک دکتر منصوره پژمان منش فوق تخصص و جراح زنان اصفهان مراجعه فرمایید. نوبت دهی بصورت اینترنتی از صفحه اصلی سایت امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :احمدی [ 1402-08-17 ]
تاریخ مصرف آی یودی بگذره خطرناکه؟ممنون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

سندرم پیش از قاعدگیسندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولا در افرادی که تخمک گذاری و سیکل های منظمی دارند ایجاد می شود. علایم سندرم پیش از قاعدگی در حدود دو هفته قبل از شروع پریود ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین