منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیفریز تخمک و جنینجراحی زیبایی و ترمیمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای زنان / هیرسوتیسم ( پرمویی در خانمها )

هیرسوتیسم ( پرمویی در خانمها )

تعریف هیرسوتیسم :

پرمویی یک مشکل نسبتاً شایع در بین زنان محسوب می‌شود . باید توجه داشت که پرمویی در خانمها یک علامت است نه یک بیماری . بطور معمول و طبیعی موهای صورت یک خانم باید کمرنگ و نازک بوده و به آسانی قابل دیدن نباشند . هیرسوتیسم به رویش و رشد موهای ضخیم در بدن خانمها با الگوی مردانه گفته می شود یعنی در نواحی مثل چانه ، پشت لبها ، وسط قفسه سینه ، دور نوک سینه و خط وسط شکم .هیرسوتیسم یا پرمویی ممکن است خفیف یا شدید باشد . در مواردی که رشد موهای ضخیم سریع باشد ، هیرسوتیسم می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی و خطرناک باشد.

علت پرمویی در بانوان :

میزان مویی که روی پوست بدن افراد رشد می‌کند تا حد زیادی ارثی است. اما عوامل هورمونی در ایجاد پرمویی خانمها نقش دارند. تولید هورمون مردانه ( تستوسترون ) در بدن خانمها از غدد فوق کلیوی امری کاملا طبیعی بوده و میزان کم آن برای عملکرد سیستم تولید مثل خانمها و باروری ضرورت دارد. رشد و رویش موهای ضخیم در نواحی از بدن زنان با الگوی مردانه در اثر عوامل هورمونی یعنی افزایش هورمون تستوسترون و یا افزایش عملکرد تسوتسترون در بدن خانمها ایجاد می شوند. افزایش تستوسترون منجر به پرمویی در بعضی نواحی و ریزش موهای سر در نواحی گیجگاهی مشابه با ریزش موها دراقایان ایجاد می شود.

علل هیرسوتیسم درخانمها :

1- تخمدان پلی کیستیک :

مهمترین و شایعترین علت پرمویی و هیرسوتیسم در بانوان ، بیماری تخمدان پلی کیستیک است. شایعترین علامت بیماری PCO یا تنبلی تخمدان ، بی نظمی قاعدگی است . علایم دیگر شامل هیرسوتیسم مخصوصا در نواحی چانه و وسط شکم و سینه ، ریزش موی سر ، اکنه یا جوش صورت و کمر ، افزایش وزن و چاقی شکم ، پهلو و بازو و در نهایت مشکل باروری و نازایی می باشد.هیرسوتیسم در PCO معمولا با افزایش چشمگیر هورمون مردانه همراه نیست ولی پرمویی ناشی از آن می تواند آزار دهنده باشد.

2- تومورهای تخمدان و آدرنال :

آدرنال ( غدد فوق کلیوی ) و تخمدان دو منبع اصلی تولید کننده آندروژن ها در بدن زنان هستند و تومورهای این دو عضو می‌تواند باعث بروز ناگهانی هیرسوتیسم شود.در مواردی که رشد موهای ضخیم در خانمها سریع و شدید است باید این تومور ها را مد نظر داشت. بعضی از تومورهای بدخیم تخمدان ممکن است با ترشح هورمون تستوسترون همراه باشند ( البته این تومورها شایع نیستند ).

تشخیص هیرسوتیسم :

در مواردی که خانمی با مشکل هیرسوتیسم به متخصص زنان مراجعه می کند باید شرح حال دقیقی از زمان شروع و شدت ان و سایر علایم همراه گرفته شود. در مواردی که پرمویی جنبه ارثی داشته باشد معمولا اختلال هورمونی در کار نیست و در صورتی که هیرسوتیسم خفیف باشد نیاز به اقدام تشخیصی دیگری نیست. اما در صورتی که با علایم مردانه مانند بم شدن صدا ، طاسی ، آکنه یا جوش ، کاهش سایز پستان ، افزایش توده عضلانی ، بزرگ شدن کلیتوریس همراه باشد و یا با رشد سریع و شدید موها مواجه باشیم بایستی سونوگرافی از لگن برای بررسی تخمدان و همچنین چندین ازمایش هورمونی برای بررسی کمبود هورمون‌های غدد فوق کلیوی و تشخیص تومورها انجام شود. گاهی انجام MRI مغز و سی تی اسکن شکم با صلاحدید پزشک متخصص ، درخواست می شود.

درمان پرمویی در خانمها :

درمان هیرسوتیسم در خانمها در درجه اول نیازمند تشخیص دقیق است.جهت تشخیص علت پرمویی خانمها می توانید به یکی از بهترین پزشکان متخصص زنان اصفهان مراجعه کنید و بعد از تشخیص علت پرمویی ، جهت درمان هیرسوتیسم مراجعه به متخصص پوست هم ضرورت دارد. بهترین روش درمان پرمویی در مقاله بعدی توضیح داده شده است.

اگر از مشکل پرمویی رنج می برید و بدنبال تشخیص علت و بهترین راهکار درمان هیرسوتیسم هستید می توانید به کلینیک دکتر منصوره پژمان منش فوق تخصص جراحی زنان و نازایی اصفهان ، جهت مشاوره و تشخیص و درمان بیماریهای زنان مراجعه فرمایید. رزرو نوبت از طریق صفحه اصلی سایت امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین