منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنینجراحی زیبایی و ترمیمینوبت دهی اینترنتی

آنومالی اسکن

آزمایشات سلامت جنین :

در طی دوران بارداری ازمایشات غربالگری و سلامت جنین ، جهت پیش بینی سلامتی جنین انجام می شود . در سه ماهه اول حاملگی ، اولین مرحله غربالگری که شامل سونوگرافی ان تی ( NT ) و آزمایش مربوطه است ، 11-14 هفتگی انجام می شود.غربالگری مرحله دوم قبلا شامل ازمایش خون و سونوگرافی انومالی بود که اخیرا ازمایش آن از دستورالعمل کشوری حذف شده و فقط سونوگرافی سلامت جنین ( آنومالی اسکن ) جهت تشخیص ناهنجاری های ساختمانی جنین کفایت می کند.

آنومالی اسکن:

یکی از مهمترین سونوگرافی های دوران بارداری ، انومالی اسکن است. این سونوگرافی ( انومالی اسکن ) نوعی غربالگری است که غربالگری آنومالی جنینی نامیده میشود و به معنی بررسی تمام اعضای جنین مثل ریه ، مغز ، قلب ، کلیه ، معده ، اندامها وجنسیت جنین و...می باشد.

بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی اسکن:

سه ماهه دوم بارداری از هفته 14 بارداری آغاز می شود و تا هفته 28 ادامه می یابد. بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی بین هفته های 17 تا 19 بارداری ( 18 هفتگی ) می باشد که تمام اعضای جنین شکل گرفته است. اگر ناهنجاری جنینی دیده شود که نیاز به ختم بارداری داشته باشد، در این سن بارداری ( نهایتا تا 19 هفتگی ) این امکان برای والدین وجود دارد تا با داشتن مجوزپزشکی قانونی ، اقدام به سقط جنین بصورت قانونی کنند .

درسونوگرافی آنومالی اسکن چه مواردی بررسی می شوند؟

درآنومالی اسکن تمام اعضای جنین بررسی می شوند. ساختار و شکل سر جنین و همچنین اندازه گیری دور سر جنین ، صورت جنین و شکاف لب و شکاف کام ، ستون فقرات ، چهار اندام و حتی تعداد انگشتان و فرم دست و پا ، چهارحفره قلب و رگهای اصلی ، کلیه ها ، معده ، کبد ، اندازه گیری دور شکم جنین ، اندام جنسی و به اصطلاح جنسیت جنین ، محل و موقعیت جفت ومیزان مایع آمنیوتیک که جنین در آن غوطه ور است بررسی می شوند.همچنین وزن تخمینی جنین نیز با توجه به اندازه گیری های انجام شده محاسبه می شود.

تفسیر آنومالی اسکن:

تفسیر نتیجه سونوگرافی انومالی ، به عهده متخصص زنان و زایمان شما که مراقبت های دوران بارداری را تحت نظر ایشان انجام می دهید می باشد . نکته مهم و قابل توجه این است که در سونوگرافی آنومالی ، فقط ناهنجاری های ساختمانی تشخیص داده می شوند و مشکلات ‍ژنتیکی جزیی یا بیماری های متابولیک و مواردی مثل نابینایی و کاهش شنوایی و...قابل تشخیص نیستند.برخی مشکلات ساختمانی راحت در سونوگرافی دیده می شوند و برخی دیگر به راحتی دیده نمی شوند یا در مراحل بعدی بروز می کنند.البته سندرمهای ژنتیکی رایج و عمده مانند سندرم داون که ناهنجاری ساختمانی ایجاد میکنند در ازمایشات غربالگری و سونوگرافی انومالی قابل تشخیص هستند.

آنومالی اسکن غیر طبیعی:

اگر نتیجه سونوگرافی آنومالی جنین غیر طبیعی باشد ، با توجه به تعداد و نوع ناهنجاری جنین ممکن است ختم بارداری به صورت قانونی توصیه شود و یا پیگیری با سونوگرافی های دیگر لازم باشد.بعنوان مثال در صورتی که مشکل قلبی قابل توجه و مغایر با حیات تشخیص داده شود ، مجوز ختم بارداری داده می شود اما مشکلات جزیی قلب با انجام اکو قلب جنین در دوران بارداری و پس از زایمان پیگیری می گردد.

در صورتی که می خواهید از سلامتی جنین خود مطمئن شوید و از نگرانی و اضطراب دوران بارداری شما کاسته شود ، می توانید جهت بهترین مراقبت دوران بارداری در اصفهان ، مشاوره و تفسیر تست های سلامت جنین و امنیوسنتز ، به کلینیک فوق تخصصی دکتر منصوره پژمان منش ، از بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان اصفهان مراجعه فرمایید. جهت دریافت نوبت اینترنتی از صفحه اصلی سایت اقدام فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بایدها و نبایدهای کاشت جنینبایدها و نبایدهای کاشت جنین

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد ... ادامه مطلب

انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین