منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیفریز تخمک و جنیندرمان قطعی خونریزی رحمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / کرونا در بارداری

کرونا در بارداری

پیشگیری از کرونا :

بیماری همه گیری کرونا در اثر ویروس کووید 19 که نوعی کرونا ویروس است بوجود می اید. دوره نهفتگی این ویروس طولانی و حدود دو هفته می باشد و چون در این ایام ، فرد مبتلا بدون علامت است می تواند عامل انتقال ویروس به اطرافیان باشد. این ویروس همه سنین و همه جوامع انسانی را درگیر می کند و پس از مدتی ، جهش های جدیدی از ان ایجاد و کشف می شود. پیشگیری از ابتلا به کرونا مخصوصا در افرادی که شرایط خاص دارند ، در اولویت می باشد.

افراد در معرض خطر کرونا :

همانطور که گفته شد این ویروس همه سنین را درگیر میکند اما برخی افراد بدلیل شرایط خاص بدنی و ایمنی ، مستعد ابتلا به این بیماری و عوارض شدید تر آن هستند از جمله افراد مسن ، خانمهای باردار و افرادی که بخاطر بیماریهایی چون دیابت ، سرطان و....دچار تضعیف سیستم ایمنی شده اند.

آیا ابتلا به کرونا در بارداری بیشتر است ؟

بدلیل تضعیف سیستم ایمنی مادران باردار ، تصور بر این است که خانمهای باردار در معرض خطر بیشتر ابتلا هستند ، اما هیچ امار رسمی در دست نیست که نشان دهد مادران باردار نسبت به فرد غیر باردار، در معرض ابتلا بیشتری قرار داشته باشند. با اینکه بارداری ریسک خطر بالاتر ابتلا به کرونا نیست ولی زنان با مشکلات ریوی، فشار خون بالا و دیابت ، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند و در صورت ابتلا به کرونا ، دچار عوارض شدیدتری میشوند.

خطرات و عوارض کرونا در بارداری :

با اینکه هنوز تحقیقات زیادی در زمینه خطرات و عوارض ابتلا به کرونا در بارداری انجام نشده است اما آمار بیشتری از سقط خود بخود جنین و زایمان زودرس در مادران باردار دیده شده است. اینکه آیا کرونا ریسک ناهنجاری های جنینی را افزایش می دهد یا خیر ، نیز هنوز مشخص نشده است. همچنین ویروس کرونا از طریق جفت به جنین منتقل نشده و باعث ابتلا نوزاد متولد شده از مادر مبتلا به کرونا نخواهد شد. در هر صورت تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام شود.

واکسن کرونا در بارداری :

یکی از مهمترین دغدغه های مادران باردار ، تصمیم درمورد واکسیناسیون علیه کروناست. طبق دستورالعمل وزارت بهداشت و درمان ، توصیه شده که مادران باردار حتما در مقابل ویروس کرونا واکسینه شوند. همچنین توصیه شده واکسیناسیون علیه کرونا بعد از سه ماهه اول بارداری و یا قبل از اقدام به بارداری انجام شود. دریافت واکسن کرونا در بارداری مخصوصا در خانمهایی که با روشهای کمک باروری ( مانند ای وی اف و ای یو ای ) باردارشده اند و یا در دسته حاملگی پر خطر قرار دارند ( مانند دوقلویی ، دیابتی ها ، فشار خون بالا ، سقط مکرر و...) اکیدا توصیه شده است . تزریق واکسن کرونا در بارداری بی خطر بوده ولی لازم است در مورد زمان تزریق واکسن و نوع واکسن با پزشک متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید. در صورت دریافت واکسن انفولانزا لازم است فاصله 2 هفته ای را با تزریق واکسن کرونا رعایت کنید.

کرونا و شیردهی :

تحقیقات نشان داده ویروس کرونا از طریق شیر مادر منتقل نمی شود بنابراین مادران مبتلا به کرونا می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی به نوزاد خود شیر بدهند. ولی حتماً باید در مدت شیردهی ماسک بزنند و حتماً دستان خود را قبل از شیردهی بشویند . در صورتی که مادر مبتلا به کرونا وضعیت جسمانی خوبی ندارد می تواند شیر را پس از دوشیدن ، با شیشه به نوزاد خود بدهد.

درمان کرونا در بارداری :

خانم های باردار مبتلا به کرونا در اکثر موارد بدون نیاز به درمان خاصی بهبود پیدا می‌کنند .توصیه می کنیم خانم های باردار با تست کرونای مثبت ، در منزل تحت نظر و قرنطینه شوند و نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارند مگر اینکه علایم بیماری تشدید یابد مانند تنگی نفس … که باید سریعاً به بیمارستان مراجعه کنید .رعایت تغذیه مناسب و تقویت سیستم ایمنی به بهبودی سریعتر کمک می کند.

دکتر منصوره پژمان منش ، جراح و فوق تخصص زنان ، زایمان و نازایی اصفهان . جهت رزرو نوبت مطب از صفحه اصلی سایت اقدام فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

سندرم پیش از قاعدگیسندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولا در افرادی که تخمک گذاری و سیکل های منظمی دارند ایجاد می شود. علایم سندرم پیش از قاعدگی در حدود دو هفته قبل از شروع پریود ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین