منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیدرمان قطعی خونریزی رحمیجراحی زیبایی و ترمیمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / زایمان به روش سزارین

زایمان به روش سزارین

انتخاب روش زایمان :

اکثر مادران باردار با شروع علایم بارداری ، به روش زایمان و عواقب ان فکر میکنند .در واقع موارد بسیاری برای نگرانی در دوران بارداری وجود دارد که این دوره را به مرحله ای از زندگی توأم با انواع استرس ها تبدیل کرده است. از جمله نگرانی های خانم های باردار و اطرافیان انتخاب نوع روش زایمان می باشد. شاید ترس از درد زایمان طبیعی مهم ترین عاملی باشد که باعث می شود مادران باردار به سزارین فکر کنند. اما دشواری های بعد از سزارین هم کم نیست. البته در کنار خطرات احتمالی سزارین، قابل ذکر است که در موارد زیادی این روش برای نجات جان مادر و کودک توصیه می شود و نکته دیگر اینکه قطعاً انتخاب روش زایمان باید با مشورت پزشک متخصص زنان و زایمان صورت گیرد.

زایمان به روش سزارین :

سزارین عمل جراحی است که از طریق یک برش بر روی پوست و عضلات جدار شکم و رحم ، جنین را از رحم خارج می کنند.سزارین در بانوانی که شرایط زایمان طبیعی را ندارند ، به تولد نوزاد سالم کمک میکند. آمار سزارین در ایران بیشتر از کشورهای دیگر و حدود دو برابر امار جهانی می باشد .

نحوه عمل سزارین :

در عمل سزارین ، در اتاق عمل پس از بیهوشی ( بیهوشی عمومی و یا بی حسی از کمر ) ، با استفاده از تیغ جراحی ، یک برش بر روی پوست و عضلات شکم داده شده و جدار شکم باز می شود. پزشک جراح و متخصص زنان و زایمان در اکثر مواقع با یک برش افقی در قسمت پایین شکم ، جدار شکم را باز کرده تا به رحم دسترسی پیدا کند ، اما گاهی لازم است این کار با یک برش عمودی از زیر ناف به سمت پایین انجام شود. پس ازورود به حفره شکم ، یک برش افقی بر روی رحم ایجاد شده و با باز کردن کیسه آب ، جنین متولد می شود و سپس جفت خارج می شود. طول برش جراحی سزارین بر روی شکم ، معمولا 12 سانتی متر است و یک سزارین معمول و بدون مشکل حدود 30-60 دقیقه زمان می برد.

دلایل انجام سزارین :

آیا سزارین بهترین روش زایمان است؟ آیا مادران باردار می توانند روش زایمان خود را انتخاب کنند؟

پزشک متخصص زنان و زایمان در مواردی که شرایط زایمان طبیعی برای مادر وجود نداشته باشد یا خطری جان مادر یا جنین را تهدید کند ، می تواند جهت سزارین اقدام کند. سزارین می تواند بصورت الکتیو یا برنامه ریزی شده از قبل و یا بصورت اورژانسی انجام شود.تصمیم بر سزارین اورژانسی مادر ، بر عهده متخصص زنان و زایمان می باشد که تمام شرایط را در همان لحظه ارزیابی کرده و منفعت و سلامت مادر و جنین را در نظر می گیرد.

دلایل مادری سزارین :

اگر مادر باردار دچار مشکلاتی مانند ضایعات فعال تبخال تناسلی باشد ، به دلیل مسری بودن این ویروس ، ممکن است برای جنین خطرناک بوده و روش سزارین انتخاب شود. همچنین در موارد ضایعات وسیع زگیل تناسلی نیز پزشک جراح زنان مجاز است زایمان را به طریق سزارین انجام دهد. در شرایطی مثل ایدز ، دیابت ، مسمومیت بارداری شدید و یا مادرانی که سابقه مرگ نوزاد داشته اند سزارین می تواند خطرات زایمان را پایین بیاورد. سزارین قبلی مادر نیزاز دلایل انتخاب سزارین بعنوان روش زایمان می باشد. سلبقه زایمان طبیعی سخت و با واکیوم در بارداری قبلی نیز ممکن است دلیلی بر سزارین در نظر گرفته شود. سزارین به دلخواه مادر نیز در کتب علمی بعنوان دلیل سزارین ذکر شده که ان هم در برخی کشورها بنا به قوانین داخلی ممکن است پذیرفته نشود. در مجوع برخی از علل حاملگی پرخطر مانند بارداری در سن بالا و... جزو عوامل انتخاب سزارین بعنوان روش زایمان می باشند.

دلایل جنینی سزارین :

یکسری دلایل جنینی هم برای سزارین وجود دارد که کاملا علمی می باشد.

عوارض سزارین :

مثل هر عمل جراحی دیگری ، سزارین هم ممکن است عوارضی داشته باشد . حتی سزارین توسط بهترین متخصص زنان و زایمان نیز ممکن است عوارض ناخواسته ای داشته باشد که خاص عمل جراحی است و ارتباطی به جراح ندارد. در مقاله بعدی به سؤالات شما در مورد سزارین و عوارض عمل سزارین خواهیم پرداخت .

جهت مراقبت های دوران بارداری و مشاوره دوران بارداری و نیز سزایرن در بیمارستان میلاد اصفهان می توانید از راهنمایی و مشاوره دکتر منصوره پژمان منش یکی از بهترین پزشکان جراح زنان و زایمان و فوق تخصص ناباروری اصفهان بهر مند شوید . مراجعه بصورت حضوری و یا با دریافت نویت اینترنتی از صفحه اصلی سایت امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بایدها و نبایدهای کاشت جنینبایدها و نبایدهای کاشت جنین

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد ... ادامه مطلب

عوارض آبله مرغان در بارداریعوارض آبله مرغان در بارداری

ابتلا مادر باردار به ابله مرغان در تمام موارد باعث ابتلا جنین نمی شود و احتمال درگیری جنین بستگی به سن حاملگی مادر در زمان تماس با ابله مرغان دارد. ... ادامه مطلب

علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین