منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنیننوبت دهی اینترنتیجراحی زیبایی و ترمیمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / اعمال جراحی / اقدامات بعد از میومکتومی

اقدامات بعد از میومکتومی

سؤالات رایج در مورد میومکتومی :

در این مقاله سعی داریم به نگرانی ها و سؤالات شما عزیزان در مورد جراحی فیبروم رحم پاسخ دهیم.

اقدامات بعد از میومکتومی :

بعد از عمل میومکتومی ، معولا یک شب بستری در بیمارستان کافی است و روز بعد ترخیص انجام می شود. همانند سزارین ، بخیه ها بعد از یک هفته کشیده می شوند. دوره نقاهت چند روز تا یک هفته طول میکشد. در صورت وجود کم خونی ، مصرف مکمل آهن تا سه ماه توصیه می شود. لکه بینی و یا خونریزی بعد از عمل میوم ، ناشایع نیست.

بارداری بعد از میومکتومی :

بانوانی که تحت عمل میومکتومی قرار میگیرند و قصد بارداری در آینده نزدیک را دارند باید توجه داشته باشند که پس از جراحی فیبروم رحم لازم است تا 3 ماه از روشهای پیشگیری از بارداری مطمئن استفاده کنند و بعد از سه ماه جهت بارداری اقدام کنند. بارداری در فاصله زمانی کمتر از میومکتومی ، خطر پارگی رحم و لانه گزینی جنین در محل نامناسب را بالا میبرد .

برداشتن میوم رحم حین سزارین :

آیا در خانمهای بارداری که فیبروم رحمی دارند ، جراح می تواند همزمان با سزارین ، فیبروم رحم را خارج کند؟

همزمان با رشد جنین و بزرگ شدن رحم ، عروق خونی رحم هم قطورتر و بیشتر شده تا خونرسانی به جفت و جنین به میزان کافی انجام شود . بنابراین در طول بارداری ، رحم عضوی است که خون بیشتری را طلب می کند و در مجموع رحم پرخون تر می شود. به همان میزان احتمال رشد فیبروم های رحم نیز وجود دارد.

میومکتومی یا برداشتن میوم رحم حین عمل سزارین ، باعث ایجاد عوارض سزارین و خونریزی بیشتری شده و احتمال کنترل خونریزی هم کمتر می شود. بنابراین پزشک مجاز به میومکتومی حین سزارین نمی باشد . مگر اینکه فیبروم در جایی قرار گرفته باشد که در محل برش رحم باشد و یا مانع خروج سر جنین شود . فقط در این شرایط جراح زنان مجاز به جراحی فیبروم همزمان با سزارین می باشد.

جراحی میوم رحم در دختران مجرد:

در دختران مجرد که فیبروم بزرگ دارند و علایم فیبروم مانند درد لگن و خونریزی شدید ، آزار دهنده است و درمان دارویی هم جواب نمی دهد ، ممکن است جراح زنان تصمیم به میومکتومی بگیرد. البته در این موارد تلاش جراح زنان بر حفظ رحم است تا قدرت باروری فرد در آینده مختل نشود.

عود میوم بعد از عمل میومکتومی :

آیا احتمال عود میوم بعد از جراحی وجود دارد؟

احتمال عود فیبروم بعد از میومکتومی ، حدود 25 در صد می باشد و در بعضی از خانمها اتفاق می افتد ، حتی اگر فیبروم ها بطور کامل برداشته شوند. با اینحال نباید بخاطر ترس از عود فیبروم ، از عمل میومکتومی صرف نظر کرد ، چرا که روند رشد مجدد و عود فیبروم نیاز به زمان دارد.

آیا ممکن است فیبروم بدخیم شود؟

فیبرومها در 99 درصد موارد خوش خیم هستند. اما در مواردی احتمال بدخیمی و سرطان رحم وجود دارد که بعد از ارسال نمونه فیبروم به پاتولوژی مشخص می شود. فیبروم های بدخیم را سارکوم می گویند و وقتی رشد فیبروم بسیار سریع باشد باید به آن شک کرد.

فیبروم در بارداری :

میوم رحم در بارداری ممکن است رشد کرده و سایز آن بزرگ شود . مخصوصا در سه ماهه سوم احتمال رشد فیبروم ها بیشتر است. برخی از فیبروم ها هم بدون تغییر می مانند .

روش زایمان با وجود فیبروم رحم :

روش زایمان در خانمهای بارداری که میوم رحم دارند ، لزوما سزارین نیست و مادران باردار می توانند زایمان طبیعی داشته باشند . مگر اینکه محل فیبروم جایی باشد که مانع باز شدن دهانه رحم و عبور جنین از کانال زایمان شود . در این موارد تعیین روش زایمان به عهده متخصص زنان و زایمان می باشد .

جهت درمان فیبروم رحم و انجام تمامی اعمال جراحی زنان از جمله میومکتومی و انواع جراحی زیبایی زنان می توانید از خدمات مشاوره و درمان در کلینیک دکتر منصوره پژمان منش جراح فوق تخصص زنان و ناباروری اصفهان مراجعه فرمایید. جهت گرفتن نوبت اینترنتی ، از طریق صفحه اصلی سایت قسمت رزرو نوبت اقدام کنید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض آبله مرغان در بارداریعوارض آبله مرغان در بارداری

ابتلا مادر باردار به ابله مرغان در تمام موارد باعث ابتلا جنین نمی شود و احتمال درگیری جنین بستگی به سن حاملگی مادر در زمان تماس با ابله مرغان دارد. ... ادامه مطلب

علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین