منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
جراحی زیبایی و ترمیمینوبت دهی اینترنتیفریز تخمک و جنین
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / سونوگرافی در دوران بارداری

سونوگرافی در دوران بارداری

سونوگرافی های دوران بارداری :

بعضی از خانمها با بروز نشانه های بارداری متوجه حاملگی می شوند و بعضی با انجام تست حاملگی و تعدادی هم با سونوگرافی .
درطی مراقبت دوران بارداری بنا به دلایل مختلفی سونوگرافی انجام می شود . اکثرسونوگرافی ها بطور روتین و بصورت علمی توسط متخصص زنان درخواست می شوند که در این مقاله به اجمال به انها اشاره خواهیم کرد. البته در بعضی افراد مخصوصا در حاملگی های پرخطر سونوگرافی های اضافه تر هم انجام می شوند. لازم به ذکر است که سونوگرافی هیچ گونه اشعه ای نداشته و بنا براین هیچ ضرری برای مادر و جنین نخواهد داشت.

اولین سونوگرافی بارداری :

اولین سونوگرافی دوران بارداری ، در شش هفته بارداری انجام می شود. هدف از انجام این سونوگرافی در مراقبت اوایل بارداری ، تعیین محل دقیق ساک حاملگی است . در این سن بارداری ساک حاملگی و کیسه زرده و گاهی جنین دیده می شود. سونوگرافی واژینال نسبت به سونوگرافی شکمی ، دقیق تر بوده و حدود یک هفته زودتر ، کیسه زرده و جنین را می توان تشخیص داد. گاهی حاملگی ناخواسته با انجام سونوگرافی بطور اتفاقی تشخیص داده می شود.

بهترین زمان سونوگرافی قلب جنین :

بهترین زمان جهت رؤیت قلب جنین در سونوگرافی ، هفته 6-7 بارداری است. در این زمان جنین حدود 6-7 میلی متر طول داشته و ضربان قلب دیده می شود.

سونوگرافی سلامت جنین :

بهترین زمان انجام سونوگرافی سلامت جنین یا سونوگرافی غربالگری مرحله اول یا همان سونوگرافی ان تی در هفته 11-14 بارداری است. همزمان با سونوگرافی ، آزمایش خون هم جهت سلامت جنین انجام می گردد.

سونوگرافی طول سرویکس:

در مادران بارداری که حاملگی پرخطر و یا سابقه سقط به دلیل نارسایی دهانه رحم داشته اند ، طول سرویکس در سه ماهه اول همراه با سونوگرافیNT اندازه گیری شده و در هفته های بعد هم ممکن است تکرار شود. با توجه به طول دهانه رحم و تغییرات آن ، متخصص زنان در مورد انجام سرکلاژ تصمیم گیری خواهد کرد.

بهترین زمان انومالی اسکن:

بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی بین هفته های 17 تا 19 بارداری می باشد که تمام اعضای جنین شکل گرفته است. درآنومالی اسکن تمام اعضای جنین بررسی می شوند. ساختار و شکل سر جنین و همچنین اندازه گیری دور سر جنین ، صورت جنین و شکاف لب و شکاف کام ، ستون فقرات ، چهار اندام و حتی تعداد انگشتان و فرم دست و پا ، چهارحفره قلب و رگهای اصلی ، کلیه ها ، معده ، کبد ، اندازه گیری دور شکم جنین ، اندام جنسی و به اصطلاح جنسیت جنین ، محل و موقعیت جفت ومیزان مایع آمنیوتیک که جنین در آن غوطه ور است بررسی می شوند.همچنین وزن تخمینی جنین نیز با توجه به اندازه گیری های انجام شده محاسبه می شود.

سونوگرافی رشد جنین :

در ماه هشتم بارداری ، سونوگرافی جهت تعیین وزن جنین و تطابق آن با سن حاملگی انجام می شود. همچنین وضعیت قرار گیری جنین ( سفالیک ، بریچ و یا عرضی بودن ) و موقعیت جفت و هم مشخص می شود. میزان مایع امنیوتیک نیز از پارامترهای مهم سونوگرافی ماه هشتم بارداری است.

سونوگرافی رنگی :

در حاملگی های پرخطر مثل مادران دیابتی ، فشار خون و مسمومیت بارداری ، زایمان زودرس ، IUGR ، سابقه جنین مرده در شکم ، دو قلویی ، سابقه ناباروری ، خونریزی در بارداری ، جفت سر راهی ، نارسایی جفت و..... سونوگرافی به دفعات بیشتر انجام می شود و حتی در مواردی انجام تست های تکمیلی مانند سونوگرافی داپلر یا سونوگرافی رنگی نوسط متخصص زنان و زایمان درخواست خواهد شد. هزینه سونوگرافی رنگی از سونوگرافی معمولی بیشتر است و توسط رادیولوزیست ها انجام می شود.

مادران بارداری که سابقه حاملگی پر خطر و یا ناباروری داشته و می خواهند مشاوره و یا مراقبت بارداری خود را تحت نظر دکتر منصوره پژمان منش از بهترین پزشکان فوق تخصص زنان و زایمان و ناباروری اصفهان انجام دهند می توانند از طریق رزرو نوبت از صفحه اصلی سایت ، نوبت خود را بصورت اینترنتی دریافت کنند.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین