منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیجراحی زیبایی و ترمیمیفریز تخمک و جنین
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / واکسن انفولانزا در بارداری

واکسن انفولانزا در بارداری

آنفولانزا در بارداری :

ابتلا به ویروس انفولانزا در فصل پاییز و زمستان شیوع بیشتری دارد و خانمهای باردار بدلیل ضعف سیستم ایمنی ، بیشتر در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها مخصوصا بیماریهای مسری و ویروسی هستند. به همین دلیل واکسیناسیون در دوران بارداری یا قبل از بارداری برای محافظت مادر و جنین انجام می شود. واکسن انفولانزا از جمله واکسن هایی است که توسط مراکز مبارزه با بیماریها در کل دنیا توصیه شده است . چرا که ابتلا به آنفلوآنزا در دوران بارداری با خطر بروز عوارض جدی در این دوران همراه است.

آیا تزریق واکسن انفولانزا در تمام خانمهای باردار لازم است ؟

بهتر است همه خانمهای باردار واکسن انفولانزا را تزریق کنند اما واکسیناسیون بویژه در مادران بارداری که دچار بیماری زمینه ای مخصوصا بیماری قلبی ، آسم ، دیابت ، ایدز هستند و یا در دسته حاملگی پر خطر قرار دارند اکیدا توصیه شده است.

آیا واکسن آنفولانزا در بارداری مجاز است؟

واکسن آنفلوآنزا، واکسن غیرفعال و حاوی قطعاتی از ویروس آنفلوآنزای کشته شده است. بنابراین مادر و جنین را آلوده نمی‌ کند و فقط منجر به تولید آنتی‌بادی بر علیه ویروس انفولانزا می شود . این انتی بادی باعث محافظت نسبی مادر در برابر ویروس میگردد. تزریق واکسن در هر یک از سه ماهه اول و دوم و سه ماهه سوم بارداری بلامانع و بدون خطر می باشد و هیچ گونه عارضه جانبی ، خطر نقص عضو و ناهنجاری و .....برای جنین ندارد. واکسن انفولانزا بر روی رشد جنین نیز تأثیر منفی ندارد.

مزایای تزریق واکسن آنفولانزا :

تزریق واکسن آنفلوآنزا مصونیت کامل ایجاد نمی کند اما باعث می شود در صورت ابتلای احتمالی مادر به ویروس انفولانزا ، شدت بیماری کمتر و عوارض ناشی از این ویروس بر مادر و جنین نیز کمتر باشد. واکسن آنفولانزا برای نوزاد نیز مفید است چرا که آنتی‌بادی‌های تولید شده از طریق جفت وارد بدن نوزاد شده و نوزاد را تا چند ماه بعد از تولد ، از ابتلا به آنفلوآنزا محافظت می کنند.

زمان تزریق واکسن انفولانزا :

اوج شیوع ابتلا به ویروس انفولانزا ، در فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان می باشد. تزریق واکسن باید قبل از شیوع ویروس یعنی اوایل پاییز انجام شود و اثر بخشی ان تا چند ماه ادامه می یابد.

عوارض واکسن انفولانزا :

واکسن انفولانزا مثل هر واکسن دیگر ممکن است با عوارض جانبی احتمالی همراه باشد.شایع ‌ترین عوارض جانبی تزریق واکسن آنفلوآنزا شامل درد، قرمزی یا تورم در محل تزریق می‌باشد. برخی از افراد ممکن است علایم انفولانزا مانند درد عضلانی ، تب، تهوع و را تجربه کنند. معمولاً اگر عوارض جانبی وجود داشته باشد به محض تزریق واکسن آنفلوآنزا بروز کرده و ظرف یک تا چند روز برطرف می شوند.

بهترین واکسن انفولانزا در بارداری :

با شروع فصل سرما واکسن های انفولانزا از شرکت های مختلف روانه بازار می شوند . اما هر سال انواع جدیدی از ویروس انفولانزا شیوع پیدا می کند و لازم است واکسن های جدید تولید شوند. بنابراین بهترین واکسن انفولانزا نوعی است که بر اساس سویه جدید ویروس تولید شده باشد.

بهترین درمان انفولانزا در بارداری :

بهترین درمان انفولانزا در دوران بارداری ، پیشگیری از ابتلا به ویروس یعنی واکسیناسیون و خودداری از رابطه با افراد مبتلاست. اما در صورت ابتلا به ویروس ، مصرف مایعات فراوان ، زدن ماسک ، تقویت سیستم ایمنی ، مصرف ویتامین C و در صورت نیاز ، مراجعه به متخصص عفونی توصیه می شود.

در صورت نیاز به مشاوره در زمینه داروهای مجاز در بارداری و نیز مراقبت های دوران بارداری می توانید از راهنمایی و مشاوره دکتر منصوره پژمان منش از بهترین پزشکان فوق تخصص زنان و نازایی اصفهان بهره مند شوید. نوبت دهی مطب از طریق وبسایت امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سرطان تخمدانسرطان تخمدان

تحقیقات مختلف نشان داده اند که مصرف داروهای تحریک تخمدان و عوارض داروهای نازایی در درمان ناباروری ، نقشی در ایجاد سرطان تخمدان در آینده .... ... ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای کاشت جنینبایدها و نبایدهای کاشت جنین

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد ... ادامه مطلب

سندرم پیش از قاعدگیسندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولا در افرادی که تخمک گذاری و سیکل های منظمی دارند ایجاد می شود. علایم سندرم پیش از قاعدگی در حدود دو هفته قبل از شروع پریود ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین