منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنینجراحی زیبایی و ترمیمینوبت دهی اینترنتی

انواع پرده بکارت

هایمن :

هایمن یا پرده بکارت نوعی بافت مخاطی انعطاف پذیر است که در داخل ورودی واژن قرارگرفته و معمولا بخشی از ورودی واژن را می پوشاند . جنس پرده بکارت از نوع باف عضلانی نیست و بنابراین خونرسانی کمی دارد. هایمن در خانمهای دوشیزه بصورت دست نخورده بوده و با برقراری اولین رابطه جنسی همراه با دخول ، دچار آسیب و احتمالا کمی خونریزی می گردد. بکارت از دوران نوزادی وجود داشته و بتدریج از دوران قبل از بلوغ قوام آن محکم تر و در معاینه قابل تشخیص ترمی شود.

محل پرده بکارت :

برخی افراد تصور می کنند که پرده بکارت ، داخل واژن قرار دارد اما همانطور که اشاره شد پرده بکارت دقیقا در ورودی دهانه واژن است. پرده بکارت حدود ۲ سانتی متر داخل تر نسبت به ناحیه تناسلی خارجی یا پرینه قرار دارد و به همین خاطر هنگام تماس های سطحی ناحیه ژنیتال امکان آسیب پرده بکارت وجود ندارد و تنها عاملی که باعث پارگی بکارت می شود ، دخول جسم خارجی به واژن است. در بعضی افراد بسته به فرم پرینه ، ممکن است هایمن سطحی تر بوده و امکان آسیب آن با مختصر دخول آلت تناسلی مرد وجود دارد.

انواع پرده بکارت :

بکارت در تمام دختران وجود دارد فقط نوع آن در افراد متفاوت است . بعضی از انواع ان شایعتر و بعضی بصورت نادر در خانمها دیده می شود و بر اساس شکل آن نامگذاری شده است :

بکارت حلقوی :

هایمن حلقوی شایعترین و رایج ترین مدل بکارت در خانمها می باشد و دور تا دور ورودی واژن قرار دارد. بکارت حلقوی با برقراری اولین رابطه با مختصری درد و خونریزی حین رابطه جنسی همراه است. گاهی جنس آن ضخیم بوده و شخص ممکن است درد زیاد و ناتوانی در دخول را تجربه کند که با مراجعه به جراح و متخصص زنان این مسأله مرتفع می گردد.

بکارت ارتجاعی :

هایمن ارتجاعی دومین مدل شایع بکارت در دوشیزگان است . مدل بکارت ارتجاعی به معنای نداشتن بکارت نیست ، بلکه خاصیت انعطاف پذیری بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد. معمولا با دخول اسیب ندیده و خونریزی ایجاد نمی شود .

بکارت سپتوم دار:

در مدل بکارت سپتوم دار ، یک دیواره غشایی اضافی در وسط حلقه بکارت دیده می شود که ممکن است افقی یا عمودی ، نازک یا ضخیم باشد. در مواردی این سپتوم محدود به ورودی واژن و در موارد نادرتر ممکن است تا بالاترامتداد داشته باشد ( واژن سپتوم دار و رحم سپتوم دار ). هایمن سپتوم دار در صورتی که نازک باشد با برقراری رابطه جنسی یا پاره شده و یا به کناری رانده می شود و دخول با مشکل مواجه نمی شود اما در صورت ضخیم بودن لازم است توسط جراح زنان هایمنکتومی انجام شود.

بکارت دندانه دار:

بکارت دندانه داردر واقع همان مدل حلقوی ولی دارای لبه ای مضرس و دندانه دندانه است .

بکارت غربالی یا مشبک :

هایمن غربالی در واقع مانند آبکش دارای سوراخ های ریز متعدد است .در این نوع بکارت ، خونریزی پریود از منافذ پرده اتفاق می افتد اما رابطه جنسی در صورت ضخیم بودن پرده امکان پذیر نبوده و لازم است به جراح زنان مراجعه شود.

بکارت بدون منفذ یا مسدود :

در شکل بکارت مسدود ، در واقع یک پرده غشایی نازک یا ضخیم ورودی واژن را کاملا پوشانده و ورودی واژن کاملا بسته است . در این موارد خون قاعدگی خارج نمی شود و در دختران سن بلوغ که با شکایت عدم وقوع پریود و دیس منوره به متخصص زنان مراجعه می کنند تشخیص داده می شود. گاهی یک منفذ کوچک در وسط پرده بکارت وجود دارد و خون قاعدگی از ان خارج می شود اما شخص در حین رابطه جنسی دچار درد زیاد شده و دخول به واژن امکان پذیر نیست . بکارت بدون منفذ ممکن است با ناهنجاری مادرزادی رحم همراه باشد.

معاینه بکارت در اصفهان :

در فرهنگ ما سلامت پرده بکارت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بسیاری از دختران مجرد قبل از ازدواج و یا برقراری رابطه جنسی مایل هستند از نوع پرده بکارت خود مطلع شوند . به همین دلیل در مشاوره قبل از ازدواج ، جهت معاینه هایمن و گواهی سلامت به متخصص زنان مراجعه می کنند. تشخیص نوع هایمن به تصور آنها از تجربه ای که در اولین رابطه جنسی خواهند داشت و امادگی آنها برای این امر کمک می کند . گاهی ممکن است مادران اگاه با یک اتفاق مانند ضربه ، تجاوز جنسی ، خونریزی و ... دختر خود را برای معاینه نزد متخصص زنان ببرند. در هر صورت مراجعه به بهترین متخصص زنان و معاینه دقیق به اطمینان خاطر و کاهش استرس در این زمینه کمک خواهد کرد .سؤالات رایج درمورد هایمن ، هایمنکتومی و ترمیم بکارت ، در مقالات بعدی به تفصیل توضیح داده خواهد شد.

اگر شما بانوی عزیز با مشکلات دیس پارونی و واژینیسموس مواجه هستید و یا هنوز در برقراری رابطه جنسی مشکل دارید می توانید جهت اطمینان از سلامت و معاینه هایمن و نیز دریافت راهکارهای مناسب ، به مطب دکتر منصوره پژمان منش فوق تخصص جراحی زنان و زیبایی و نازایی اصفهان مراجعه کنید. رزرو نوبت از صفحه اصلی وبسایت امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین