منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
جراحی زیبایی و ترمیمینوبت دهی اینترنتیفریز تخمک و جنین

انواع پرده بکارت

هایمن :

هایمن یا پرده بکارت نوعی بافت مخاطی انعطاف پذیر است که در داخل ورودی واژن قرارگرفته و معمولا بخشی از ورودی واژن را می پوشاند . جنس پرده بکارت از نوع باف عضلانی نیست و بنابراین خونرسانی کمی دارد. هایمن در خانمهای دوشیزه بصورت دست نخورده بوده و با برقراری اولین رابطه جنسی همراه با دخول ، دچار آسیب و احتمالا کمی خونریزی می گردد. بکارت از دوران نوزادی وجود داشته و بتدریج از دوران قبل از بلوغ قوام آن محکم تر و در معاینه قابل تشخیص ترمی شود.

محل پرده بکارت :

برخی افراد تصور می کنند که پرده بکارت ، داخل واژن قرار دارد اما همانطور که اشاره شد پرده بکارت دقیقا در ورودی دهانه واژن است. پرده بکارت حدود ۲ سانتی متر داخل تر نسبت به ناحیه تناسلی خارجی یا پرینه قرار دارد و به همین خاطر هنگام تماس های سطحی ناحیه ژنیتال امکان آسیب پرده بکارت وجود ندارد و تنها عاملی که باعث پارگی بکارت می شود ، دخول جسم خارجی به واژن است. در بعضی افراد بسته به فرم پرینه ، ممکن است هایمن سطحی تر بوده و امکان آسیب آن با مختصر دخول آلت تناسلی مرد وجود دارد.

انواع پرده بکارت :

بکارت در تمام دختران وجود دارد فقط نوع آن در افراد متفاوت است . بعضی از انواع ان شایعتر و بعضی بصورت نادر در خانمها دیده می شود و بر اساس شکل آن نامگذاری شده است :

بکارت حلقوی :

هایمن حلقوی شایعترین و رایج ترین مدل بکارت در خانمها می باشد و دور تا دور ورودی واژن قرار دارد. بکارت حلقوی با برقراری اولین رابطه با مختصری درد و خونریزی حین رابطه جنسی همراه است. گاهی جنس آن ضخیم بوده و شخص ممکن است درد زیاد و ناتوانی در دخول را تجربه کند که با مراجعه به جراح و متخصص زنان این مسأله مرتفع می گردد.

بکارت ارتجاعی :

هایمن ارتجاعی دومین مدل شایع بکارت در دوشیزگان است . مدل بکارت ارتجاعی به معنای نداشتن بکارت نیست ، بلکه خاصیت انعطاف پذیری بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد. معمولا با دخول اسیب ندیده و خونریزی ایجاد نمی شود .

بکارت سپتوم دار:

در مدل بکارت سپتوم دار ، یک دیواره غشایی اضافی در وسط حلقه بکارت دیده می شود که ممکن است افقی یا عمودی ، نازک یا ضخیم باشد. در مواردی این سپتوم محدود به ورودی واژن و در موارد نادرتر ممکن است تا بالاترامتداد داشته باشد ( واژن سپتوم دار و رحم سپتوم دار ). هایمن سپتوم دار در صورتی که نازک باشد با برقراری رابطه جنسی یا پاره شده و یا به کناری رانده می شود و دخول با مشکل مواجه نمی شود اما در صورت ضخیم بودن لازم است توسط جراح زنان هایمنکتومی انجام شود.

بکارت دندانه دار:

بکارت دندانه داردر واقع همان مدل حلقوی ولی دارای لبه ای مضرس و دندانه دندانه است .

بکارت غربالی یا مشبک :

هایمن غربالی در واقع مانند آبکش دارای سوراخ های ریز متعدد است .در این نوع بکارت ، خونریزی پریود از منافذ پرده اتفاق می افتد اما رابطه جنسی در صورت ضخیم بودن پرده امکان پذیر نبوده و لازم است به جراح زنان مراجعه شود.

بکارت بدون منفذ یا مسدود :

در شکل بکارت مسدود ، در واقع یک پرده غشایی نازک یا ضخیم ورودی واژن را کاملا پوشانده و ورودی واژن کاملا بسته است . در این موارد خون قاعدگی خارج نمی شود و در دختران سن بلوغ که با شکایت عدم وقوع پریود و دیس منوره به متخصص زنان مراجعه می کنند تشخیص داده می شود. گاهی یک منفذ کوچک در وسط پرده بکارت وجود دارد و خون قاعدگی از ان خارج می شود اما شخص در حین رابطه جنسی دچار درد زیاد شده و دخول به واژن امکان پذیر نیست . بکارت بدون منفذ ممکن است با ناهنجاری مادرزادی رحم همراه باشد.

معاینه بکارت در اصفهان :

در فرهنگ ما سلامت پرده بکارت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بسیاری از دختران مجرد قبل از ازدواج و یا برقراری رابطه جنسی مایل هستند از نوع پرده بکارت خود مطلع شوند . به همین دلیل در مشاوره قبل از ازدواج ، جهت معاینه هایمن و گواهی سلامت به متخصص زنان مراجعه می کنند. تشخیص نوع هایمن به تصور آنها از تجربه ای که در اولین رابطه جنسی خواهند داشت و امادگی آنها برای این امر کمک می کند . گاهی ممکن است مادران اگاه با یک اتفاق مانند ضربه ، تجاوز جنسی ، خونریزی و ... دختر خود را برای معاینه نزد متخصص زنان ببرند. در هر صورت مراجعه به بهترین متخصص زنان و معاینه دقیق به اطمینان خاطر و کاهش استرس در این زمینه کمک خواهد کرد .سؤالات رایج درمورد هایمن ، هایمنکتومی و ترمیم بکارت ، در مقالات بعدی به تفصیل توضیح داده خواهد شد.

اگر شما بانوی عزیز با مشکلات دیس پارونی و واژینیسموس مواجه هستید و یا هنوز در برقراری رابطه جنسی مشکل دارید می توانید جهت اطمینان از سلامت و معاینه هایمن و نیز دریافت راهکارهای مناسب ، به مطب دکتر منصوره پژمان منش فوق تخصص جراحی زنان و زیبایی و نازایی اصفهان مراجعه کنید. رزرو نوبت از صفحه اصلی وبسایت امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

عوارض آبله مرغان در بارداریعوارض آبله مرغان در بارداری

ابتلا مادر باردار به ابله مرغان در تمام موارد باعث ابتلا جنین نمی شود و احتمال درگیری جنین بستگی به سن حاملگی مادر در زمان تماس با ابله مرغان دارد. ... ادامه مطلب

تنگ کردن واژنتنگ کردن واژن

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین