منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیفریز تخمک و جنیندرمان قطعی خونریزی رحمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری مردان / عوامل مؤثر بر کیفیت اسپرم

عوامل مؤثر بر کیفیت اسپرم

اهمیت اسپرم در باروری مردان :

سلامت اسپرم و نرمال بودن تمام اجزای اسپرم جهت باروری مردان بسیار مهم است. ازمایش اسپرموگرام ، بعنوان اولین قدم بررسی زوجهای نابارور ، جهت تشخیص سلامت اسپرم و وضعیت باروری و ناباروری مردان انجام می شود . ناباروری مردان حدود 40-25 در صد علل ناباروری زوجها را شامل می شود و به همین دلیل ازمایش اسپرموگرام یک آزمایش کلیدی در ارزیابی ناباروری و تعیین برنامه درمان ناباروری و نیز تعیین جنسیت می باشد.

عملکرد اسپرم :

چرخه تولید و تکامل اسپرم حدود 70 روز طول می کشد. در مایع حاوی اسپرم در هر انزال ، میلیونها اسپرم وجود دارد . هر اسپرم از یک سر بزرگ ، گردن و دم تشکیل شده است . توانایی لقاح با تخمک به وضعیت سر اسپرم بستگی دارد. سر بزرگ اسپرم حاوی گیرنده های مناسب جهت چسبیدن به دیواره تخمک می باشد. داخل سر اسپرم ، انزیمهایی وجود دارد که نفوذ به دیواره تخمک را تسهیل می کند. وظیفه دم ، حرکت سریع و رو به جلوی اسپرم از واژن و عبور از دهانه رحم به سمت رحم و لوله های فالوپ می باشد. شاخص های اصلی برای سلامت اسپرم دراسپرموگرام مورد بررسی قرار میگیرند و تفسیر آن به عهده پزشک فوق تخصص ناباروری و اورولوژیست می باشد.

تفسیر ازمایش اسپرم :

همانطور که اشاره شد روند تولید و تکامل اسپرم حدود 70 روز طول می کشد . بنابراین ازمایش اسپرموگرام فعلی ، وضعیت اسپرم در حدود سه ماه قبل را نشان می دهد . بهترین زمان ازمایش اسپرم ، 5-2 روز بعد از رابطه جنسی است. با رعایت شرایط تهیه نمونه اسپرم ، درازمایش اسپرم موارد زیر مورد انالیز قرار میگیرند :

انواع ناباروری مردان :

در صورتی که هر کدام از شاخص های اصلی اسپرم از حدود نرمال استاندارد جهانی کمتر باشند باعث اختلال در باروری مردان می شود . البته شدت اختلال در موارد فوق ، از طیف خفیف تا شدید متغیر است. کم تحرکی اسپرم شایعترین انواع ناباروری مردان است . در صورتی که تعداد اسپرم ها صفر باشد به ان آزواسپرمی گفته می شود که بررسی های تکمیلی مانند آزمایشات هورمونی و نمونه برداری از بیضه باید انجام شود. در موارد مشکلات مورفولوژی و ناباروری طولانی مدت و نیز سقط مکرر ، بررسی تکمیلی از نظر DNA اسپرم هم انجام میشود.

عوامل مؤثر بر کیفیت اسپرم:

در مردان کیفیت اسپرم تحت تاثیرعوامل محیطی و ژنتیکی قرار میگیرد:

علل کم تحرکی اسپرم :

همانطور که اشاره شد ، کم تحرکی اسپرم شایعترین نوع ناباروری مردان است و طیف آن از خفیف تا شدید ( صد در صد اسپرمها بی تحرک هستند ) متغیر است.عوامل مؤثر بر تحرک اسپرم و نیز علل و درمان کم تحرکی اسپرم در مقاله جداگانه توضیح داده خواهد شد.

درمان ناباروری مردان در اصفهان :

زوجهایی که با مشکل نازایی مواجه هستند ، پس از مراجعه به یکی از بهترین پزشکان فوق تخصص ناباروری اصفهان و مشاوره ، تحت بررسی ها و ازمایشات لازم برای هر یک از زوجها بطور همزمان قرار میگیرند و بهترین زمان باروری به انها توضیح داده خواهد شد. در صورتی که مشکل ناباروری مردان به تنهایی و یا همزمان با ناباروری زنان وجود داشته باشد ، درمان های کمک باروری ( مانند ای یو ای ، ای وی اف ، میکرواینجکشن ، جراحی واریکوسل و..) بر اساس کیفیت اسپرم و نیز ذخیره تخمدان و شرایط رحم و لوله ها و با نظر تیم فوق تخصصی ناباروری مشخص خواهد شد.

کلینیک دکتر منصوره پژمان منش یکی از بهترین پزشکان فوق تخصص ناباروری و ای وی اف اصفهان ، پذیرای شما عزیزان جهت ارایه خدمات مشاوره و بهترین و به روزترین درمانهای ناباروری می باشد. شما عزیزان می توانید با دریافت نوبت اینترنتی از صفحه اصلی سایت و یا حضوری ، مراجعه فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین