منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
جراحی زیبایی و ترمیمیدرمان قطعی خونریزی رحمینوبت دهی اینترنتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / کاهش رشد جنین در رحم

کاهش رشد جنین در رحم

محدودیت رشد داخل رحمی :

سن جنین بر اساس اولین روز آخرین پریود مادرمحاسبه می شود و رشد جنین و وزن جنین بر اساس سن حاملگی ارزیابی می شود. محدودیت رشد داخل رحمی یا IUGR زمانی مطرح می شود که رشد جنین کمتر از حد مورد انتظار می باشد . در واقع زمانی که سن جنین با سن تخمین زده شده بر اساس دور شکم ، طول ران و دور سر در سونوگرافی های دوران بارداری تفاوت قابل ملاحظه ای پیدا کند ، کاهش رشد جنین در رحم مطرح می شود. IUGR علل مختلفی دارد که در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد.

علل IUGR :

جفت پل ارتباطی مهمی بین مادر و جنین است و عملکرد جفت در سلامت و رشد جنین بسیار نقش دارد. محدودیت رشد داخل رحمی می‌ تواند دلایل بسیاری داشته باشد . البته باید توجه داشت در بسیاری از موارد نوزاد کوچک است اما دچار IUGR نیست که دلیل این مورد می تواند سرشتی و ژنتیکی باشد . وزن جنین در بررسی های سونوگرافی بطور نسبی گزارش می شود وممکن است با وزن واقعی جنین کاملا مطابقت نداشته باشد.
محدودیت رشد داخل رحمی ممکن است به دلیل وجود مشکلات مادری و یا جنینی باشد:

بهترین روش تشخیص IUGR :

پزشک متخصص زنان در طی ویزیت و مراقبتهای دوران بارداری اندازه رحم را بررسی می کند . در صورت کمتر بودن ارتفاع رحم نسبت به سن حاملگی و شک به کاهش رشد جنین ، بررسی سونوگرافی انجام می شود. ممکن است تکرار سونوگرافی به فواصل 2 - 1 هفته ای و یا بررسی تکمیلی در مراحل بعدی جهت پایش رشد جنین نیاز باشد.

سونوگرافی حاملگی :

سونوگرافی روش اصلی و دقیق ترین روش بررسی رشد جنین و محدودیت رشد داخل رحمی است. بطور معمول سونوگرافی 34-32 هفتگی جهت بررسی رشد و وزن جنین و با باندازه گیری اندکس های لازم مانند دور سر و دور شکم جنین انجام می شود. اما در صورت شک به IUGR و یا کاهش وزن جنین و یا افزایش وزن نامناسب مادر ، سونوگرافی حاملگی با هدف ارزیابی و پایش رشد جنین درهر سن حاملگی که متخصص زنان لازم بداند ، درخواست می گردد. در صورت نامتناسب بودن این اندازه گیری ها و مقایسه انها با نموداراستاندارد رشد طبیعی جنین ، IUGR مطرح می شود. در سونوگرافی میزان مایع آمنیوتیک نیز تخمین زده می شود . کم بودن مایع آمنیوتیک می‌ تواند نشانه‌ محدودیت رشد جنین در رحم باشد .

سونوگرافی داپلر:

سونوگرافی داپلر یا در اصطلاح عموم سونوگرافی رنگی ، در صورت نیاز به بررسی تکمیلی در مواردی مانندIUGR ، فشارخون بالا و کلا در مواردی از حاملگی های پرخطر انجام می شود. در سونوگرافی داپلر با استفاده از امواج صوتی ، میزان و سرعت جریان خون در عروق مهم جنینی و نیزعروق بند ناف اندازه‌ گیری می‌ شود .

عوارض IUGR:

جنین هایی که دچار محدودیت رشد داخل رحمی شده اند ، ممکن است نسبت به جنین های معمول با مشکلاتی در دوره بارداری ، حین زایمان و یا پس از آن مواجه شوند . این جنین ها به علت شرایط خاص دوران بارداری ، در معرض زایمان زودرس قرار دارند و بعلت ضعیف تر بودن ، مقاومت بدنی کمتری داشته و بیشتر دچار عفونت ها مخصوصا عفونت ریوی می شوند . در مورد عوارض و مشکلات جنینی و نیز پیشگیری و درمان IUGR در مقاله بعدی مفصل توضیح داده خواهد شد.

در صورت نیاز به مراقبت های دقیق دوران بارداری و مشاوره در مورد مشکلات دوران حاملگی و نیز درمان بیماریهای زنان و نازایی می توانید از راهنمایی و مشاوره دکتر منصوره پژمان منش از بهترین زشکان فوق تخصص زنان زایمان و نازایی اصفهان بهره بگیرید. نوبت دهی بصورت انلاین از صفحه اصلی سایت و یا حضوری می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای کاشت جنینبایدها و نبایدهای کاشت جنین

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد ... ادامه مطلب

خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین