منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنیندرمان قطعی خونریزی رحمیجراحی زیبایی و ترمیمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / دختران و نوجوانان / تنبلی تخمدان در دختران

تنبلی تخمدان در دختران

تخمدان پلی کیستیک در دختران :

بیماری تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان ممکن است از دوران بلوغ شروع شود. گاهی مادران با مشکل بی نظمی پریود دختران نوجوان خود به متخصص زنان مراجعه میکنند . در صورت شروع علایم تخمدان پلی کیستیک از دوران بلوغ بایستی به متخصص زنان مراجعه و جهت کنترل علایم و پیشگیری از عوارض جسمی و ناباروری در اینده ، تحت درمان قرار گیرند.

علت تنبلی تخمدان در دختران مجرد:

تنبلی تخمدان یک بیماری است که عمدتا جنبه ارثی و ژنتیکی دارد. اما بروز علایم آن به عوامل محیطی هم بستگی دارد. بی تحرکی و نداشتن فعالیت و نیز پرخوری و رژیم غذایی پرکاری از عوامل بروز علایم تنبلی نخمدان در دختران می باشد.

علایم تنبلی تخمدان در دختران :

1- بی نظمی سیکل قاعدگی :

اولین و بارزترین علامت تنبلی تخمدان ، بی نظمی سیکل قاعدگی اغلب بصورت به تأخیر افتادن پریود و افزایش فواصل قاعدگی هاست . این دختران نسبت به همسالان خود دیرتر و کمتر پریود می شوند. بی نظمی پریود در اوایل دوران بلوغ ممکن است طبیعی بوده و به علت تنظیم نبودن هورمونهای تخمدان باشد و معمولا بعد از دو سه سال تنظیم می شود. اما در هرصورت جهت تشخیص تخمدان پلی کیستیک ، باید تحت بررسی و درمان قرار گیرند.

2- آکنه :

داشتن پوست چرب و اکنه یا جوش در پوست قسمتهای مختلف بدن مانند شانه ها ، پشت ، صورت و چانه و گاهی رانها یکی از علایم آزاردهنده تخمدان پلی کیستیک است . اکنه و جوش به علت عدم تعادل هورمونها وافزایش حساسیت وپاسخ دهی بدن به هورمونهای مردانه ایجاد می شود.

3- هیرسوتیسم یا پرمویی :

هیرسوتیسم به ایجاد موهای زاید در ناحیه چانه و صورت ، روی سینه و خط وسط شکم و نیز ناحیه داخلی رانها گفته می شود که به علت افزایش حساسیت به هورمونهای مردانه بوجود می آید.

4- ریزش مو :

ریزش موها در ناحیه دو طرف پیشانی به سمت بالا ( ریزش مو یا طاسی با الگوی مردانه ) یکی دیگر از علایم تنبلی تخمدان می باشد که به علت بهم خوردن تعادل هورمونی بوجود می آید.

5- افزایش وزن :

اضافه وزن و چاقی یکی از معضلات دوران بلوغ دختران مخصوصا در نسل جدید می باشد که نه فقط به علت تنبلی تخمدان بلکه به علت بی تحرکی و رژیم های پر کالری نیز بوجود می آید.در تخمدان پلی کیستیک ، متابولیسم و سوخت و ساز بدن کم بوده و در صورت بی تحرکی و رعایت نکردن تغذیه صحیح ، باعث تجمع چربی در ناحیه شکم و پهلو می شود.البته همه افراد مبتلا به تنبلی تخمدان چاق نیستند و حتی ممکن است بسیار لاغر باشند.

عوارض تخمدان پلی کیستیک :

عوارض جسمی تنبلی تخمدان در دختران علاوه بر علایم فوق و تأثیر بر روحیه و اعتماد به نفس دختران ، شامل عوارضی در آینده نیز می شود. افزایش شانس ابتلا به دیابت ، فشارخون ، چاقی ، چربی خون بالا و بیماریهای قلبی و عروقی در این افراد از عوارض جدی و مهم بیماری تخمدان پلی کیستیک می باشد . یکی از نگرانی های جدی مادران ، وضعیت باروری دختران شان در آینده است . نازایی و تأخیر در باروری به علت عدم تخمک گذاری ، نیز یکی از عوارض تنبلی تخمدان می باشد که در برخی افراد ممکن است بوجود آید.

درمان تنبلی تخمدان دختران :

اگر دختران نوجوان و یا جوانی دارید که مشکل تخمدان پلی کیستیک دارند ، جهت کنترل علایم و پیشگیری از نازایی و عوارض دیگر در آینده ، به بهترین متخصص زنان و نازایی مراجعه و تحت نظر باشند. قدم اول در درمان تنبلی تخمدان ، اصلاح روش زندگی ( تغذیه مناسب و رعایت رژیم کم کالری و نیز افزایش تحرک و ورزش مانند پیاده روی منظم روزانه ) است که در کنار درمان دارویی ، قطعا به درمان و پیشگیری از عوارض بسیار کمک خواهد کرد.

در صورت نیاز به مشاوره و درمان تنبلی تخمدان در دختران و نیز پیشگیری از عوارض تنبلی تخمدان در اینده به کلینیک دکتر منصوره پژمان منش یکی از بهترین پزشکان فوق تخصص بیماریهای زنان و ناباروری اصفهان مراجعه فرمایید. رزرو نوبت اینترنتی از طریق سایت امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض آبله مرغان در بارداریعوارض آبله مرغان در بارداری

ابتلا مادر باردار به ابله مرغان در تمام موارد باعث ابتلا جنین نمی شود و احتمال درگیری جنین بستگی به سن حاملگی مادر در زمان تماس با ابله مرغان دارد. ... ادامه مطلب

تنگ کردن واژنتنگ کردن واژن

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. ... ادامه مطلب

علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین