منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیدرمان قطعی خونریزی رحمیفریز تخمک و جنین

آزمایشات هورمونی زنان

هورمونهای زنانه :

هورمونهای زنانه ، هورمونهایی هستند که از مغز، تخمدان و غدد فوق کلیه ترشح شده و باعث تنظیم عملکرد سیستم تولید مثل خانمها می شوند . اختلال در هر یک از این هورمونها و نیز عدم تعادل این هورمونها با هورمونهای مردانه که بطور طبیعی در بدن خانمها ترشح می شود ، باعث بروز مشکلاتی در سیکل قاعدگی و نیز باروری خانمها می شود . از این رو بررسی این هورمونها در خون ، به تشخیص متخصص زنان و یا فوق تخصص ناباروری از بررسی های اولیه مشکلات زنان می باشد.

علت درخواست آزمایش هورمونی خانمها :

آزمایشات هورمونی در خانمها به دلایل مختلفی ممکن است درخواست شود. جهت برررسی اختلالات هورمونی در بانوان و دختران که با مشکل بلوغ زودرس و یا بلوغ دیررس ، هیرسوتیسم یا پرمویی ، گالاکتوره ، گرگرفتگی ، خشکی واژن ، بی نظمی پریود ، علایم یائسگی زودرس ، سقط و نیز ناباروری و مشکلات دیگر به متخصص زنان و نازایی مراجعه میکنند ، این آزمایشات درخواست می شوند.

انواع آزمایشات هورمونی خانمها :

ازمایشات هورمونی اصلی و رایج تری که در خانمها انجام می شوند شامل آزمایش تیروئید ( TSH و T4 ) ، پرولاکتین وهورمونهای تخمدان (LH ، FSH، E2 ) می باشند. تست ذخیره تخمدان یا آنتی مولرین هورمون ، پروژسترون و تستوسترون ( هورمون مردانه ) نیز در موارد خاص درخواست می شود.

بهترین زمان انجام آزمایشات هورمونی :

بدلیل نوسانات ترشح هورمونی در فازهای مختلف سیکل قاعدگی و حتی در طول شبانه روز ، آزمایشات هورمونی زنانه باید در زمان خاص خود انجام شوند . در غیر اینصورت از دقت کافی جهت تفسیر توسط متخصص زنان ، برخوردار نیستند. بهترین زمان برای انجام آزمایشات هورمونی ، روز دوم تا چهارم سیکل قاعدگی یا اصطلاحا روز سوم پریود که هورمونها در حالت پایه قرار دارند ، می باشد. برای انجام این آزمایشات ، ناشتا بودن بطور روتین لازم نیست مگر ازمایش پرولاکتین که در شرایط خاص باید انجام شود.

تست ذخیره تخمدان :

یکی از آزمایشاتی که نشان دهنده ذخیره تخمدان پایین می باشد، انجام آزمایش AMH است. آزمایش AMH نیاز به ناشتا بودن ندارد. همچنین مقدار این هورمون در طول سیکل قاعدگی تقریبا یکسان است، بنابراین در هر روزی از سیکل قاعدگی می توان آزمایش AMH را انجام داد. این تست در کنار سونوگرافی واژینال ، میزان ذخیره فولیکولی تخمدان را مشخص می کند. تست آنتی مولرین هورمون در موارد نازایی ، یائسگی زودرس و یا قبل از عمل جراحی اندومتریوز ، پروسه آی وی اف و فریز تخمک ، تعیین جنسیت و ...درخواست می شوند.

آزمایش پرولاکتین :

پرولاکتین یا هورمون شیر در برخی موارد درخواست می شود. از جمله در موارد بی نظمی پریود ، نازایی ، خروج ترشحات شیری از نوک پستان و... بدلیل حساس بودن و ماهیت نوسانی ترشح هورمون پرولاکتین ، توصیه اکید می شود که این هورمون در شرایط خاص اندازه گیری شود.ناشتایی برای آزمایش پرولاکتین ضروری است.شرایط آزمایش پرولاکتین در مقاله دیگری بطور مفصل توضیح داده خواهد شد.

آزمایش هورمونی تخمدان :

این هورمونها شامل سه هورمون اصلی LH ، FSH، E2 می باشند که تفسیر انها در کنار هم ، وضعیت تخمدان را نشان می دهند. برای انجام این آزمایشات که به آزمایش روز سوم پریودی هم معروف هستند ، لازم است در روز دوم تا چهارم سیکل قاعدگی به آزمایشگاه مراجعه کنید. ناشتا بودن لازم نیست مگر اینکه همراه با آزمایش پرولاکتین ، درخواست شده باشند.

تستوسترون :

تستوسترون یا هورمون مردانه بطور طبیعی و البته به میزان کم در بدن خانمها ترشح می شود که جهت عملکرد سیستم تولید مثل آنها ضروری است. اگر میزان این هورمون و یا عملکرد آن در بدن خانم افزایش یابد باعث برور مشکلاتی می شود .هورمون تستوسترون در موارد پرمویی ، ریزش مو و سندرم تخمدان پلی کیستیک و... به همراه ازمایشات روز سوم ، اندازه گیری می شود. جهت انجام آن ناشتا بودن لازم نیست.

اگر در زمینه اختلال قاعدگی ، ناباروری ، نازایی غیر قابل توجیه ، یائسگی ، سقط مکرر و... نیازمند مشاوره و بهترین راه حل هستیدد می توانید به کلینیک دکتر منصوره پژمان منش جراح و فوق تخصص زنان و نازایی اصفهان مراجعه فرمایید.جهت ثبت نوبت انلاین از طریق صفحه اصلی سایت اقدام فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

درد لگن در خانمهادرد لگن در خانمها

درد لگن ممکن است دوره ای و سیکلیک بوده ( یعنی ارتباط منظمی بین سیکل قاعدگی و درد وجود داشته باشد ) و یا همیشگی و غیر مرتبط با پریود باشد.در بسیاری ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین