منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
جراحی زیبایی و ترمیمینوبت دهی اینترنتیفریز تخمک و جنین
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / باروری و ناباروری / ناباروری غیر قابل توجیه

ناباروری غیر قابل توجیه

شیوع ناباروری :

شیوع ناباروری در کل جامعه 15-10% بوده و علل مختلفی دارد و در بسياری از بيماران ، ناباروری ممکن است بيش از يک علت داشته باشد. ناباروری ممکن است به دليل مشکلات مردان ( ناباروری مردان : 30% ) و یا مشکلات زنان ( ناباروری زنان : 55-50% ) باشد و يا اينکه توجيه مشخصی برای آن وجود نداشته باشد ( ناباروری هاي توجيه نشده 15-10% ) . البته ناتوانی در نگه داشتن حاملگی جهت يک تولد زنده نيز بنوعی ناباروری تلقی می شود.

تعریف ناباروری غیر قابل توجیه :

نازایی بدون علت یا ناباروری غیر قابل توجیه ، یکی از موارد رایج علل ناباروری زوجهاست. تقریباً دریک چهارم زوجها دلیلی برای ناباروری آنها وجود ندارد و نازایی بدون علت مشخص است. برخی از زوجین دارای نازایی بدون علت، ممکن است بدون هیچ گونه درمانی در طی یک تا دو سال ممکن است بارداری اتفاق بیفتد . شانس باروری در هیچ زوجی صد در صد نیست و یک زوج سالم و بارور در هر ماه حدود 25٪ احتمال بارداری دارند.

نازایی بدون علت به این معنی نیست که هیچ دلیلی برای ناباروری وجود ندارد ، بلکه به این معناست که دلیل ناباروری ناشناخته است ، در بررسی های روتین انجام شده در زوج مشکل خاصی یافت نمی شود و تمام شرایط لازم برای باروری در زوج وجود دارد . در واقع تشخیص نازایی بدون علت زمانی گذاشته می شود که موارد زیر وجود داشته باشد:

علل ناباروری ناشناخته :

ناباروری ناشناخته یا غیر قابل توجیه قطعا بدون دلیل نیست اما از دید ما پنهان است .گاهی ممکن است بیماریهای زمینه ای فرد مانند دیابت، اختلال تیروئید تشخیص داده نشده و برخی بیماری های خود ایمنی ، قدرت باروری فرد را تحت تأثیر قرار دهند. استرس و عوامل محیطی دیگر نیز بی تأثیر نیستند. عفونت های لگنی ، عفونت مزمن رحم و نیز التهاب اندومتر ، قابلیت لانه گزینی رحم را کاهش می دهند. کیفیت ضعیف تخمک یکی از عوامل قابل بررسی ناباروری زنان است که در ارزیابی اولیه ناباروری معمولا نادیده گرفته می شود. بیماری اندومتریوز نیز یکی از بیماریهای شایع زنان و ازعوامل اصلی نازایی بدون علت است که در اکثر موارد بدون علایم بوده و در آزمایشات و بررسی های روتین تشخیص داده نمی شود. کیفیت پایین اسپرم و آسیب اسپرم که در آزمایشات معمول اسپرموگرام بررسی نمی شود نیز می تواند از دلایل ناباروری ناشناخته باشد.

تشخیص نازایی بدون توجیه :

درمان نازایی بدون توجیه ، در درجه اول با تشخیص دقیق و صحیح امکان پذیر است که با مشاوره با پزشک فوق تخصص ناباروری میسر می شود . پزشک معالج با بررسی مجدد تمام علل ناباروری و ارزیابی های تکمیلی ، به بررسی علت نازایی غیر قابل توجیه و درمان آن می پردازد. لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی یکی از اقدامات تشخیصی تکمیلی است که به تشخیص اندومتریوز کمک میکند . اندومتریوز با ایجاد چسبندگی اطراف تخمدان و لوله و با کاهش کیفیت تخمک و تأثیر بر قدرت پذیرش اندومتر یکی از علل اصلی ناباروری ناشناخته است . پزشک جراح با انجام لاپاراسکوپی علاوه بر بررسی اعضای لگن و تشخیص اندومتریوز ، میتواند عملکرد لوله ها را نیز بررسی کند. گاهی با وجود تمام بررسی های تکمیلی ، باز هم علتی یافت نمی شود.

درمان ناباروری ناشناخته در اصفهان :

درمان ناباروری ناشناخته ، بر طرف کردن عوامل ناباروری در هر زوج بصورت همزمان است. بسیاری از زوجها دچار استرس پنهان در رابطه با وضعیت باروری خود هستند که با مشاوره و گاهی درمان دارویی برطرف خواهد شد. درمان عفونت ها ، مصرف برخی مکمل ها نیز در کنار درمان های دیگر مفید هستند. در نهایت تصمیم پزشک فوق تخصص ناباروری جهت اتخاذ برنامه درمان ، با توجه به مدت ناباروری ، سابقه باروری فرد ، سن زوج و.... ممکن است استفاده از روشهای کمک باروری مانند تجویز داروهای محرک تخمدان ، IUI و در نهایت آی وی اف باشد. همچنین متخصص نازایی در تعیین بهترین زمان باروری به شما کمک خواهد کرد.در اصفهان نیز بهترین پزشکان فوق تخصص ناباروری ، آماده ارایه خدمات درمان نازایی هستند که شما عزیزان می توانید از مشاوره و راهنمایی انها بهره مند شوید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح زنان و یکی از بهترین پزشکان فوق تخصص ناباروری اصفهان ، اماده ارایه مشاوره و بهترین درمان نازایی زوجها می باشند که شما عزیزان می توانید با دریافت نویت اینترنتی و یا حضوری به کلینیک ایشان مراجعه فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :لیلا مرادی [ 1401-04-17 ]
سلام روزتون بخیر.خواهرمن دوتا بارداری ناموفق داشته هر دو تودوماه دوم .یکی هفته بیست ویکی هجدهم.برای بارداری مشکلی نداشت راحت باردارشد.الان برای اقدام دوباره باید چکار کنه.سونوگرافی ها وازمایشهاش هیچ مشکلی نبود .

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سرطان تخمدانسرطان تخمدان

تحقیقات مختلف نشان داده اند که مصرف داروهای تحریک تخمدان و عوارض داروهای نازایی در درمان ناباروری ، نقشی در ایجاد سرطان تخمدان در آینده .... ... ادامه مطلب

انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین