منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
جراحی زیبایی و ترمیمیفریز تخمک و جنیندرمان قطعی خونریزی رحمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / باروری و ناباروری / نقش عوامل محیطی در ناباروری

نقش عوامل محیطی در ناباروری

عوامل محيطي نازایی :

تحقیقاتی که در زمینه ناباروری انجام شده نشان داده اند که محيطي که در آن کار ميکنيم ميتواند روي توانايي باروری تاثير بگذارد. تاثير محيط کاري و آسيبهاي ناشي از آن از فردي به فرد ديگر متفاوت است و بسياري از افراد ممکن است هرگز دچار ناباروري نشوند. در جامعه صنعتی امروز در نظر گرفتن این عوامل و تاثیر انها درکنار سایر فاکتورها می تواند کمک کننده باشد.چرا که این عوامل باعث ناباروری با علت ناشناخته می شوند.
عواملي که ممکن است در محيط کار روي سلامت عمومي و سيستم باروري تاثير بگذارد عبارتند از: سرب، دي سولفوريد کربن، داروهاي موثر در درمان سرطان، اشعه هايي نظير اشعه يونيزان، بلند کردن اجسام سخت و ايستادنها و نشستنهاي طولاني مدت، مواد شيميايي و آفت کشها، رنگها و گرما، اکسيد اتيلن و مونواکسيدکربن.

مواد شيميايي مؤثر بر ناباروری:

تحقيقات نشان ميدهد مواجهه با مواد شيميايي مضر در سه ماه اول بارداري ميتواند سبب بروز سقط و يا ناهنجاری های زياد در جنين شود. مواجهه با اين مواد همچنين ميتواند رشد جنين را کند کرده و حتي روي رشد و تکامل مغز اثر بگذارد.. هرگونه اختلال يا آسيب به تخمکها ميتواند سبب بروز مشکلاتي در باروري شود. مواد شيميايي از عوامل مضري هستند که سلامت کلي بدن را تهديد مي کند و ممکن است برروي باروري نيز تاثير داشته باشند. آفتک شها که در مزارع، جنگلها و در کشاورزي استفاده ميشود ميتواند سبب کاهش قدرت باروري شود واين مواد نه تنها ممکن است سبب ناباروري شوند بلکه مي توانند باعث بروز مشکلات مادرزادي و ناهنجاريهاي جنيني شوند و روي رشد و نمو جنين تاثير بگذارند.

تأثیررنگهاي نقاشي و هیدروکربن ها بربارداری:

مواجهه با حلالها و هيدروکربنها و رقيق کننده ها احتمال ناباروري را افزايش ميدهند. حتي روي رشد جنين اثرات منفی ميگذارند. استفاده از هيدروکربنها مثل سوختهاي ديزلي با بروز اختلالاتي در شکل گيري جمجمه ارتباط دارد، بسته شدن زودرس يک يا چند مفصل نرم در جمجمه و ايجاد بيماري به نام هيپوسپادياس ( قرارگيري مجراي ادراري در زير آلت ) از جمله عوارض اين ماده ومواجهه با آن است. مشخص شده است که آفت کشهاي ارگانوفسفره روي سطح هورمونهاي مردانه تاثيرگذار است. همسر مرداني که با موادي از قبيل اتيلن اکسيد، مواد شيميايي، حلالهاي مورد استفاده درکارخانجات محصولات پلاستيکي کار مي کنند ممکن است درمعرض خطر سقط قرار گيرند.

اثراشعه و گرما بر نازایی:

تحقيقات نشان ميدهد بين مردهزايي و نقايص لوله عصبي و مرداني که با اشعه سرو کار دارند، ارتباط وجود دارد. گرما يک عامل خطر براي ناباروري مردان است چرا که قرار گرفتن بيضه ها در محيط گرم بر کيفيت اسپرم آنها اثر منفي ميگذارد و گاهي اوقات هم بارورشدنشان را به تاخير مياندازد. دماي ايدهآل براي توليد اسپرمها دمايي زيردماي طبيعي بدن است. به همین دلیل پزشکان فوق تخصص نازایی توصیه می کنند آقایان از رفتن به سونا و جکوزی صرف نظر کنند.

آیا سیگار باعث نازایی میشود؟

سیگار و قلیان با داشتن بیش از 4000 نوع ماده سمی یکی از عوامل مهم و شایع ناباروری مردان و خانمهاست. دود سیگار و قلیان با کاهش کیفیت اسپرم و افزایش اسپرمهای غیر طبیعی و نیز کاهش کیفیت تخمک و کاهش ذخیره تخمدان باعث نازایی میشود.حتی افرادی که سیگار و قلیان استفاده نمی کنند و فقط در معرض دود ان در محیط هستند هم دچار این عوارض میشوند. به همین دلیل پزشکان فوق تخصص ناباروری تأکید دارند که زوجای نابارور هرچه زودتر در مورد ترک سیگار و قلیان تصمیم جدی بگیرند.

آیا گوشی موبایل و اینترنت برای باروری مضر است؟

تحقیقات نشان داده اند که استفاده زیاد از گوشی موبایل و اینترنت مخصوصا قرار دادن گوشی در جیب شلوار که نزدیک به بیضه قرار دارد بر روند اسپر سازی تأثیر منفی دارد و توصیه میشود زوجهای ناباروراز گوشی موبایل کمتر استفاده کنند.

چه مشاغلی با ناباروری ارتباط دارند ؟

توجه:

پزشکان فوق تخصص ناباروری به کسانی که قصد بارداری دارند و یا با مشکل ناباروری مواجه هستند توصیه میکنند علاوه بر بررسیها و اقدامات درمانی که انجام میدهند ، تا حد امکان از عوامل محیطی مضر و موثر بر باروری اجتناب کرده و از انتی اکسیدانها وعوامل تغذیه ای موثر نیز بهره بگیرند.

دکتر منصوره پژمان منش ، جراح و متخصص زنان و زایمان ، فلوشیپ فوق تخصص ناباروری اصفهان

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :شهروز شهرامی [ 1396-01-11 ]
خانم دکتر گرامی با درود و احترام. منظورتون از بررسی اقدامات درمانی که زوجین انجام میدهند چیست آیا غیر از موارد بالا که اشاره فرمودید عوامل محیطی مضر دیگری نیز وجود دارد با سپاس

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

سرطان تخمدانسرطان تخمدان

تحقیقات مختلف نشان داده اند که مصرف داروهای تحریک تخمدان و عوارض داروهای نازایی در درمان ناباروری ، نقشی در ایجاد سرطان تخمدان در آینده .... ... ادامه مطلب

علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین