منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمیفریز تخمک و جنیننوبت دهی اینترنتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری زنان / بسته بودن لوله های رحمی

بسته بودن لوله های رحمی

لوله های رحمی :

لوله های فالوپ یا لوله های رحمی نقش بسیار مهمی در باروری دارند و برای وقوع بارداری ، وجود لوله های رحمی سالم ضرورت دارد. لوله ها در دو طرف رحم قرار داشته و با تخمدانها در ارتباط نزدیک قرار دارند. در زمان تخمک گذاری ، تخمک آزاد شده از تخمدان ، توسط لوله گرفته می شود. اسپرم نیز از طریق واژن وارد رحم و لوله های فالوپ شده و در میانه لوله با تخمک اماده ، ترکیب شده و به این نحو لقاح صورت می گیرد. سلول تخم تشکیل شده درطی حرکت خود در مسیر لوله فالوپ به سمت رحم ، مراحل رشد و تقسیم سلولی را طی میکند و پس از چند روز جنین چند روزه به رحم می رسد و اماده جایگزینی در دیواره رحم می گردد..

علل بسته بودن لوله های رحمی :

در صورت ایجاد هر گونه انسداد در لوله ها و یا کاهش تحرک و آسیب به لوله های رحمی ، عملکرد لوله ها مختل شده و باعث می شود لقاح و یا حرکت سلول تخم به داخل رحم صورت نگیرد .چسبندگی و یا انسداد لوله های رحمی در اثر عفونت های منتقل شونده از طریق جنسی ( عفونت های جنسی ) ، التهاب لگنی ، اندومتریوز ، مثلا اپاندیسیت عفونی و یا جراحی قبلی ، دبری ها و ترشحات مخاطی غلیظ و نیز TL ( توبکتومی ) ایجاد می شود. انسداد لوله ممکن است بصورت ناقص و یا کامل ، یکطرفه و یا دو طرفه باشد . انسداد کامل انتهای لوله منجر به تجمع مایع و عفونت در لوله می شود که اصطلاحا به آن هیدروسالپنکس گفته می شود.

علایم انسداد لوله رحمی :

انسدااد لوله های رحم در بسیاری موارد بدن علامت بوده و معمولا در زمان انجام اقدامات تشخیصی ، تشخیص داده می شود. یکی از مهمترین علایم انسداد لوله ها ، نازایی و تاخیر در باروری است.از علایم دیگر قاعدگی دردناک ( دیس منوره ) ، دردهای لگنی و گاهی درد موقع نزدیکی می باشد.

تشخیص انسداد لوله های فالوپ:

هر پزشک فوق تخصص نازایی در بررسی علت ناباروری باید لوله ها را بررسی کند. ارزیابی وضعیت لوله ها به چند روش صورت می گیرد.

1-عکس رنگی رحم :

عکس رنگی رحم یا هیستروسالپنگوگرافی اولین قدم در برررسی لوله ها ست . در این روش با استفاده از ماده حاجب که از طریق واژن وارد رحم می شود کل حفره رحم و لوله ها بخوبی نمایان شده و اطلاعات ارزشمندی در اختیار پزشک قرار می دهد. هیستروسالپنگوگرافی در مراکز رادیولوژی انجام می شود.

2- هیدروسونوگرافی :

هیدروسونوگرافی جایگزین مناسبی برای عکس رنگی رحم می باشد که بجای ماده حاجب از سرم سالین استفاده می گردد. این روش با درد همراه نبوده و در مطب و کلینیک توسط پزشک فوق تخصص ناباروری انجام می شود.

3- لاپاراسکوپی :

لاپاراسکوپی نیز در مواردی برای تایید انسداد لوله ها و باز بودن انها به کار می رود.

انسداد لوله های رحمی و نازایی :

سؤال بسیار مهم این است که آیا بارداری درصورت بسته بودن لوله های رحمی ، امکان پذیر است ؟

بله .در صورتی که انسداد یکطرفه باشد ممکن است بارداری با تاخیر رخ دهد. اما در صورت بسته بودن دو طرفه لوله ها در صورتی که باز کردن لوله امکان پذیر نباشد و یا سن خانم بالا باشد و با توجه به سایر فاکتورهای ناباروری ، پزشک فوق تخصص نازایی ، از روشهای کمک باروری مثل آی وی اف استفاده میکند.

باز کردن لوله های فالوپ :

در صورتی که انسداد بصورت گرفتگی و جزئی باشد معمولا با انجام عکس رنگی رحم و یا هیدروسونوگرافی برطرف می شود.اما در صورت وجود چسبندگی لگنی و چسبندگی لوله ها ، از طریق لاپاراسکوپی گاهی می توان چسبندگی ها را آزاد و لوله ها را باز کرد. عمل توبوپلاستی نیز جهت ترمیم لوله های فالوپ بعد از عمل بستن لوله انجام می شود. جهت باز کردن لوله های رحم میتوانید با بهترین فوق تخصص ناباروری اصفهان مشاوره انجام دهید.

در صورتی که با مشکل ناباروری و بسته بودن لوله ها ی رحمی مواجه هستید ، می توانید جهت مشاوره و درمان به یکی از بهترین پزشکان فوق تخصص ناباروری اصفهان مراجعه فرمایید. کلینیک دکتر منصوره پژمان منش فوق تخصص نازایی و لاپاراسکوپی اصفهان پذیرای شما عزیزان می باشد. نوبت اینترنتی با مراجعه به صفحه اصلی سایت امکان پذیر است.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فاطمه پرمر [ 1402-10-15 ]
باسلام من یکی لوله هام سمت راست بسته است یکی باز آیا من چکار کنم لوله سمت چپ باشه بجز عمل جراحی

شایسته [ 1402-04-20 ]
سلام خانم دکتر من لوله هام انسداددارد هردو باید چیکار کنم

مدینه سیرتی [ 1401-09-28 ]
باسلامدخدمت دکتر عزیزم یکی از لوله های فالوب. سمت چب من بسته است. سن وسال من هم بالاست بچه دار نشدم ممنون میشم از راهنمایی شما

آنا نعمتی [ 1401-08-04 ]
سلام وقت بخیر خانم دکتر عزیز من یکی از لوله هام بسته هست الان نمیدونم اول ای یو ای کنم زودتر به نتیجه میرسم یا برم لوله ام رو باز کنم میشه لطفاً نظرتون رو بگید

ملیحه پاک طینت [ 1401-04-12 ]
سلام خانم دکتر من لوله هام بسته بودند لاپراسکوپی انجام دادم باز نشدند میشه بگید من باید چکار کنم

فیروزه غبیشا وی [ 1401-04-02 ]
سلام من می خواهم لولهای رحم را باز کنم باید چه کار کنم

فیروزه غبیشا وی [ 1401-04-02 ]
سلام من می خواهم لولهای رحم را باز کنم باید چه کار کنم

رحیمه سیدابادی [ 1400-02-28 ]
سلام میخام لوله هاموبازکنم

مژده ستایش مهر [ 1399-12-05 ]
مطالبتون بسیارعالی وکامل بودند سپاسگزارم

سلیمی [ 1399-10-21 ]
خانم دکتر پژمان منش سلام. من خانم 40 ساله هستم که پنج سال پیش لوله هامو بستم . اما الان میخوام ازدواج مجدد کنم و لوله ها را باز کنم .شما عمل توبوپلاستی بیمارستان میلاد انجام میدین؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

سندرم پیش از قاعدگیسندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولا در افرادی که تخمک گذاری و سیکل های منظمی دارند ایجاد می شود. علایم سندرم پیش از قاعدگی در حدود دو هفته قبل از شروع پریود ... ادامه مطلب

درد لگن در خانمهادرد لگن در خانمها

درد لگن ممکن است دوره ای و سیکلیک بوده ( یعنی ارتباط منظمی بین سیکل قاعدگی و درد وجود داشته باشد ) و یا همیشگی و غیر مرتبط با پریود باشد.در بسیاری ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین