منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیفریز تخمک و جنیندرمان قطعی خونریزی رحمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری زنان / اندومتریوز و ناباروری

اندومتریوز و ناباروری

اندومتریوز :

اندومتریوز یک بیماری التهابی مزمن ، خوش خیم و پیشرونده در لگن و سیستم تولید مثل خانمها می باشد که در برخی افراد بدون علامت بوده و در بعضی افراد علایم آزار دهنده ای بوجود می اورد .بانوانی که مبتلا به اندومتریوز هستند ، معمولا با شکایت لکه بینی ، درد لگنی ، دیس پارونی ، دیس منوره و یا ناباروری به پزشک متخصص زنان مراجعه میکنند .اما آیا تمام خانمهای مبتلا به اندومتریوز، در باروری و فرزند آوری دچار مشکل می شوند؟ آیا همه این افراد محکوم به ناباروری و استفاده از روشهای کمک باروری هستند؟

مکانیسم نازایی در اندومتریوز :

اندومتریوز یکی از علل شایع ناباروری زنان می باشد. ماهیت بیماری اندومتریوز ، ایجاد نقاط التهابی در لگن و تمام سیستم تولید مثل از جمله تخمدان و لوله ها است .اندومتریوز بسته به شدت بیماری که خفیف یا شدید باشد ممکن است به دلیل ایجاد التهاب ، باعث چسندگی داخل حفره لگن شود . در مواردی شدت این چسبندگی به حدی است که باعث کاهش حرکت لوله ها ، انسداد لوله های فالوپ و حتی هیدروسالپنکس می شود. همچنین به مرور زمان با کاهش کیفیت تخمک و کاهش ذخیره تخمدان باعث تاخیر در باروری و کاهش موفقیت درمانهای کمک باروری حتی در سنین پایین خواهد شد . در 50 درصد مواردی که ظاهرا هیچ علتی برای ناباروری یافت نمی شود ( ناباروری غیر قابل توجیه ) درجاتی از آندومتریوز وجود دارد .

باروری و ناباروری در اندومتریوز:

آیا همه افراد مبتلا به اندومتریوز دچار ناباروری خواهند شد؟

همانطور که قبلا هم اشاره شد ، اندومتریوز درجات و شدت متفاوتی دارد ( از خفیف تا شدید ) . در موارد خفیف ممکن است فرد علایمی نداشته باشد و یا دچار درد قاعدگی و لکه بینی مختصر بوده و حتی از وجود اندومتریوز در لگن خود بی اطلاع باشند. در این افراد ممکن است بارداری بطور خودبخود اتفاق بیفتد.اما در موارد شدید که چسبندگی شدید اعضای لگن مانند رحم و تخمدان و لوله ها وجود دارد ناباروری با احتمال بیشتری رخ می دهد.همچنین به علت اینکه رحم تحت تاثیر اندومتریوز قرار میگیرد احتمال سقط در این افراد بیشتر است.

درمان ناباروری در اندومتریوز :

درمان نازایی در افراد مبتلا به اندومتریوز با استفاده از تحریک تخمدان با دارو و یا در مواردی استفاده از روشهای کمک باروری است . انجام روش ای یو ای نیازمند لوله های سالم و باز هست . در صورتی که ذخیره تخمدان کم و یا لوله ها مسدود باشد روش آی وی اف بسیار مناسب است. البته اندومتریوز ممکن است برموفقیت درمان تأثیر داشته باشد ولی در هر حال شانس باروری با این روشها بسیار بالاتر از حالت طبیعی است. درافرادی که درگیری تخمدان بصورت کیست شکلاتی دارند ممکن است رشد فولیکول محدود شود و یا کیفیت تخمک پایین امده باشد که همین موضوع باعث کاهش موفقیت آی وی اف می گردد.همچنین گاهی انجام لاپاراسکوپی برای افزایش موفقیت آی وی اف لازم است .

فریزجنین دراصفهان :

بعضی از بانوان ممکن است به دلیل دردهای شدید لگن و یا کیست های اندومتریومای بزرگ ، توصیه به عمل جراحی شده باشند . بهتر است این افراد قبل از جراحی ، با مراجعه به پزشک فوق تخصص ناباروری ، در مورد حفظ باروری خود مشاوره کنند. با توجه به اینکه بعد از جراحی کیست اندومتریوما ، ذخیره تخمدان پایین تر می آید ، توصیه میشود خانمها قبل از انجام عمل کیست تخمدان ، جهت فریز جنین و یا فریز تخمک ( در دختران مجرد ) اقدام کنند.

اگر نگران وضعیت باروری خود در زمینه اندومتریوزهستید ، جهت مشاوره و بهترین درمان ناباروری اندومتریوز می توانید به کلینیک دکتر منصوره پژمان منش از بهترین پزشکان فوق تخصص ناباروری اصفهان مراجعه فرمایید. نوبت انلاین از طریق صفحه اصلی سایت امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

سرطان تخمدانسرطان تخمدان

تحقیقات مختلف نشان داده اند که مصرف داروهای تحریک تخمدان و عوارض داروهای نازایی در درمان ناباروری ، نقشی در ایجاد سرطان تخمدان در آینده .... ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین