منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
جراحی زیبایی و ترمیمینوبت دهی اینترنتیفریز تخمک و جنین

کیست شکلاتی تخمدان

اندومتریوما :

همانطور که قبلا اشاره کردیم ، اندومتریوز یک اختلال شایع در سنین باروری است که در آن اندومتر رحم ، درمحلی خارج از رحم و روی تخمدان‌ها ، لوله‌های رحمی و سایر اعضای لگن رشد می‌کند. در صورتی که این بافت در تخمدان‌ها رشد کند و باعث کیست تخمدان شود ، به آن اندومتریوما گفته می‌شود. اندومتریوما خوش خیم بوده و جزو توده های بدخیم و سرطانی تخمدان در نظر گرفته نمی شود.

کیست شکلاتی تخمدان :

کیست اندومتریوما پر از مایعی قهوه‌ای و شبیه به شکلات ذوب شده است و همین باعث شده که اصطلاحا این کیست ها ، کیست شکلاتی نامگذاری شوند. این مایع شکلاتی کیست‌ها از خون قاعدگی و بافت‌های قدیمی اندومتر که حفره کیست را پر می‌کند، ناشی می‌شود. کیست شکلاتی می‌تواند در یک یا هر دو تخمدان ایجاد شود و از سایز کوچک تا بزرگ دیده می شود.این کیست در طیف سنی دختران نوجوان تا سنین باروری می تواند ایجاد شود .

علایم اندومتریوما :

کیست شکلاتی ممکن است بدون علامت بوده و فقط به صورت اتفاقی در سونوگرافی تشخیص داده شود. اما بیشتر اوقات علایم آزار دهنده ای ایجاد میکند.نکته قابل توجه این است که کلا شدت علایم با سایز کیست اندومتریوما ارتباطی ندارد و فردی با کیست شکلاتی کوچک ممکن است علایم شدیدی را تجربه کند.شایعترین علایم اندومتریوما عبارتند از :

تشخیص کیست اندومتریوما:

در صورتی که خانمی با مشکل ناباروری و سایر علایم اندومتریوز به پزشک متخصص زنان مراجعه کند ، اولین و دقیق ترین اقدام تشخیصی ، انجام سونوگرافی لگن است . نمای کیست شکلاتی تخمدان در سونوگرافی لگن کاملا مشخص است اما گاهی ممکن است با سایر انواع کیست تخمدان مشابهت داشته باشد.

بهترین درمان کیست اندومتریوما:

زمانی که برای درمان اندومتریوما به جراح زنان و یا فوق تخصص ناباروری مراجعه میکنید، پزشک معالج شما ،عوامل دیگر را هم مد نظر قرار میدهد . سن بیمار ، قصد باروری در اینده ، مجرد یا متاهل بودن ، شدت علایم ، ذخیره تخمدان ، یکطرفه بودن یا دو طرفه بودن کیست شکلاتی تخمدان و....در انتخاب بهترین روش درمان کیست اندومتریوما مؤثر هستند.

درمان قطعی اندومتریوما :

کیست شکلاتی تخمدان خوش خیم بوده اما مثل درمان کیست ساده تخمدان با دارو برطرف نمی شود و درمان قطعی آن نیاز به جراحی دارد. گرچه جراحی و خارج کردن کیست شکلاتی ، درمان قطعی اندومتریوما محسوب می شود، اما در بعضی افراد ممکن است دوباره عود کند .

جراحی کیست اندومتریوما در اصفهان :

بدلیل اینکه هم اندومتریوز و هم جراحی کیست اندومتریوما هر دو بر قدرت باروری بانوان در آینده تاثیر میگذارند ، توصیه میکنیم برای درمان اندومتریوز و جراحی اندومتریوما و کیست شکلاتی تخمدان در اصفهان به بهترین پزشکان جراح زنان ونازایی مراجعه کنید. عمل کیست شکلاتی تخمدان درمراکز درمانی مجهز و به روش جراحی باز و یا لاپاراسکوپی انجام شود. روش جراحی به تصمیم پزشک متخصص زنان شما بستگی دارد.

آیا کیست شکلاتی تخمدان باعث ناباروری می شود؟

کیست شکلاتی تخمدان با وجود خوش خیم بودن می تواند باروری خانمها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.اندومتریوما با ایجاد چسبندگی در لگن و انسداد لوله های فالوپ و نیز با کاهش ذخیره تخمدان و کیفیت تخمک ، باعث ناباروری زنان می شود. روش درمان نازایی در اندومتریوما با توجه به میزان ذخیره تخمدان و وضعیت لوله ها و نیز کیفیت اسپرم و...می تواند صرفا تجویز داروهای تحریک تخمدان و یا به روشهای کمک باروری مثل ای یو ای و یا ای وی اف باشد که بعهده پزشک فوق تخصص ناباروری می باشد.

جهت درمان نازایی ناشی از اندومتریوز و کیست اندومتریوما تخمدان می توانید با خانم دکتر منصوره پژمان منش از بهترین پزشکان جراح زنان و فوق تخصص ناباروری اصفهان مشاوره انجام دهید . نوبت دهی مطب بصورت اینترنتی و از صفحه اصلی سایت امکان پذیر می باشد . شماره تماس مطب :03136206186

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سمیه کرمی [ 1401-11-05 ]
من مشکل کیست شکلاتی دارم هفت ثانتی هست چکار کنم خوب بشم

عاطفه هیبتی [ 1401-10-11 ]
درود عرض ادب من چند سال هست گرفتار آندومتریوما هستم با دارو رفع نشد.۷ سانته و بسیار دردناک و غیر قابل تحمل.نمیدونم به عمل نیاز دارم یا نه.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درد لگن در خانمهادرد لگن در خانمها

درد لگن ممکن است دوره ای و سیکلیک بوده ( یعنی ارتباط منظمی بین سیکل قاعدگی و درد وجود داشته باشد ) و یا همیشگی و غیر مرتبط با پریود باشد.در بسیاری ... ادامه مطلب

خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین