منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیجراحی زیبایی و ترمیمیدرمان قطعی خونریزی رحمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / پیشگیری از حاملگی خارج رحمی

پیشگیری از حاملگی خارج رحمی

شیوع حاملگی خارج رحمی :

طبق آمار منتشر شده درآمریکا ، تقریبا از هر 50 حاملگی ، یک مورد حاملگی خارج از رحم یا EP گزارش شده است . با مراجعه به متخصص زنان با توجه به علایم حاملگی خارج از رحم و آزمایش و سونوگرافی متوالی ، حاملگی خارج رحمی تشخیص داده می شود. همانطور که قبلا هم توضیح داده شده ، درمان بارداری خارج از رحم به سه روش انتظاری ، دارویی و جراحی انجام می شود . حال بعد از درمان ، چه اقداماتی باید انجام داد؟

پیگیری حاملگی خارج رحم بعد از درمان :

بعد از درمان جراحی و یا دارویی باید آزمایش حاملگی به فواصل تعیین شده ( 4 و 7 روز بعد ) انجام شده و تیتر بتا در خون مشخص شود. تیتر بتا بعد از درمان باید کاهش یابد. در صورتی که به میزان کافی کاهش پیدا کند ، بصورت هفتگی آزمایش تکرار شده تا به صفر برسد. در صورتی که میزان بتا به اندازه کافی کاهش نیابد و یا ثابت بماند باید درمان دارویی تکرار شود.
نکته کلیدی :

زمان بارداری بعد از درمان EP :

سؤال بسیار مهمی که مراجعین و افرادی که سابقه EP دارند این است که بهترین زمان باروری بعد از درمان حاملگی خارج رحمی چه زمانی است؟
بهتر است حداقل تا سه ماه بعد از منفی شدن تست بارداری ، اکیدا از اقدام به بارداری خودداری شود. در طی این مدت باید تحت نظر یکی از بهترین پزشکان فوق تخصص زنان و ناباروری باشید تا اقدامات پیشگیرانه در صورت امکان انجام شود.

عود حاملگی خارج رحمی :

همانطور که اشاره شد میزان وقوع EP در افراد با سابقه حاملگی خارج رحمی حدود 5-4 در صد می باشد و اکثر خانمها حاملگی طبیعی و موفقی را تجربه می کنند. این امر مستلزم این است که تحت نظر پزشک فوق تخصص ناباروری بوده و اقدامات پیشگیری انجام شود. در افرادی که سابقه دو بار بارداری خارج رحم دارند ، باید با احتیاط بیشتری برای انها اقدام کرد و در برخی موارد ممکن است پیشنهاد ای وی اف به آنها داده شود.

پیشگیری از حاملگی خارج رحمی :

میزان شیوع EP درجمعیت عمومی حدود 2 درصد و در افرادی که سابقه ابتلا به آن را دارند ، حدود 4 درصد می باشد. گرچه پیش بینی و پیشگیری از EP در همه موارد امکان پذیر نیست ، اما کنترل و رفع علل بارداری خارج رحمی به پیشگیری از عود مجدد کمک میکند. ترک سیگار و درمان عفونت های مقاربتی و واژینیت ها به پیشگیری از عود مجدد کمک می کنند. در مواردی که اندومتریوز و چسبندگی ناشی از جراحی های قبلی عامل EP باشد ، نمی توان برای پیشگیری اقدامی کرد. رعایت بهداشت دوران قاعدگی و پرهیز از رابطه جنسی با پارتنرهای متعدد نیز در پیشگیری مؤثر هستند.

آیا با یک لوله می توان باردار شد؟

خانمهایی که به علت حاملگی خارج رحمی ، یک لوله خود را از دست داده اند و یا دچار انسداد لوله شده اند ، نگران وضعیت باروری خود در آینده هستند . واقعیت این است که وجود حداقل یک لوله سالم در خانم برای باروری تخمک کافی است. البته در افرادی که یک لوله دارند بارداری ممکن است با تأخیر رخ دهد . در صورتی که مشکل ناباروری در زوج وجود نداشته و لوله سمت مقابل نیز کاملا سالم باشد ، شانس بارداری خود بخود به زوج داده می شود . اما در صورتی که مشکل ناباروری در یک یا هر دو زوج وجود داشته باشد ، پزشک فوق تخصص ناباروری با استفاده از روشهای کمک باروری ، به باروری زوج کمک خواهد کرد.

کلینیک دکتر منصوره پژمان منش جراح زنان و فوق تخصص ناباروری و ای وی اف اصفهان ، در زمینه بیماریهای زنان ، جراحی زیبایی و درمان ناباروری پذیرای شما عزیزان می باشند . در صورتی که دچار انسداد لوله و یا ابتلا به حاملگی خارج رحمی هستید می توانید جهت مشاوره و درمان مراجعه بفرمایید.
رزرو نوبت اینترنتی از طریق سایت فراهم می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :طیبه نظری [ 1402-07-21 ]
سلام خانم دکتر پژمان منش عزیز. خواستم ازتون تشکر کنم هم بابت برخورد و اخلاق بسیار خوبتون و هم اینکه مطالب آموزشی میذارین.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ذخیره سلولهای بند نافذخیره سلولهای بند ناف

اخیرا با گرفتن نمونه خون بند ناف در زمان زایمان و ذخیره این سلولها تا سالها بعد ، راهکارهای جدید درمانی و روزنه های امید در درمان بیماریهای صعب العلاج ... ادامه مطلب

لابیاپلاستیلابیاپلاستی

لابیاپلاستی بصورت سرپایی و با بیحسی موضعی انجام میشود و اگر توسط جراح زنان و زیبایی ماهردر کلینیک یا مطب معتبر انجام شود، کاملا بی خطر خواهد بود ... ادامه مطلب

کم شدن خونریزی در پریودکم شدن خونریزی در پریود

در مواردی کم شدن خونریزی ، علامت نارسایی تخمدان در حال وقوع و کاهش ذخیره تخمدان می باشد که با مراجعه به موقع به متخصص زنان تشخیص داده می شود. در صورتی ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین