منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنیننوبت دهی اینترنتیدرمان قطعی خونریزی رحمی

بهداشت دوران قاعدگی

یکی از مواردی که بانوان و دختران در سنین بلوغ باید به آن آگاهی داشته باشند ، بهداشت دوران قاعدگی است. همانطور که می دانید بلوغ و شروع پریود یکی از دوران های مهم زندگی زنان می باشد که از همان ابتدا توجه و مراقبت خاصی را می طلبد. متاسفانه هنوز باورهای نادرستی در این زمینه وجود دارد که باعث عدم رعایت بهداشت و ابتلا به عفونت در دوران پریود می شود . بنابراین مراقبت و رعایت مسایلی که در این مقاله به آن اشاره میکنیم بسیار اهمیت دارد. مشاوره با متخصص زنان با تجربه در زمینه بیماریهای زنان و رعایت مسایل بهداشتی نیز به آگاهی و سلامت شما کمک شایانی میکند.

بهداشت دوران قاعدگی :

بطور معمول در هر ماه حدود یک هفته پریود هستید و باید بدانید که در طول این دوره چه مواردی را باید رعایت کنید تا از سلامت جسمی و حتی روحی برخوردار شوید. علاوه بر آن بسیاری خانمها دوره قبل از پریود نیز دچار یکسری علایم جسمی و روحی می شوند که به آن دوره PMS گفته می شود و در این افراد ، مراقبت ها باید از دوره قبل از پریود شروع شود .

مراقبت های دوران پریود :

بهداشت و مراقبت های دوران قاعدگی یکی از موارد مهم است که مادران باید به دختران خود نیز آموزش دهند . نکات مهم در مراقبت دوران قاعدگی شامل موارد زیر می باشد:

1- استفاده از نوار بهداشتی مناسب :

صرف نظر از اینکه از چه نوع و مدلی از نوار یا پد بهداشتی استفاده می کنید نکته مهم تعویض به موقع آن است. البته زمان تعویض نوار بهداشتی بستگی به میزان خونریزی دارد ولیکن در میزان متوسط خونریزی ، هر6-4 ساعت یکبار باید نوار بهداشتی را تعویض و به روش مناسب آن را دور انداخت. در مواردی که از کاپ قاعدگی یا تامپون استفاده می کنید نیز رعایت همین موارد برای پیشگیری از انواع عفونت زنان الزامی است.

2- پوشیدن لباس زیر مناسب :

لباس زیر دوران پریود باید تمیز، نخی و چسبان و ترجیحا رنگ روشن باشد . باز هم نکته مهم ، تعویض به موقع آن است.

3- بهداشت ناحیه تناسلی :

مهمترین نکته ، بهداشت ناحیه تناسلی است. هنوز هم بعضی خانمها بر این باور است که در دوران پریود نباید از آب استفاده کرد و از شستشوی ناحیه تناسلی با آب اجتناب می کنند. در صورتی که شستشوی ناحیه تناسلی با آب ولرم و البته خشک کردن با استفاده از دستمال توالت در این دوران اکیدا توصیه می شود.

4- استحمام در دوران پریود :

حمام کردن روزانه در دوران قاعدگی ، علاوه بر حفظ بهداشت ناحیه تناسلی و سلامت بدن ، باعث حس طراوت و شادابی شده و برای رفع کسالت این دوران بسیار مؤثر است. نکته مهم اینکه چون در دوران قاعدگی دهانه رحم باز و مستعد عفونت است بهتراست استحمام کوتاه مدت و ترجیحا ایستاده بوده و از نشستن کف حمام باید خودداری شود.

5- استفاده از ژل بهداشتی :

استفاده از ژل بهداشتی و مواد شوینده مناسب که باعث تغییر PH واژن نشود در این دوره بلا مانع است.

6- عدم برقراری رابطه جنسی :

سؤال مهمی که تقریبا همه مراجعین می پرسند این است : آیا رابطه جنسی در دوران قاعدگی مجاز است ؟

همانطور که اشاره شد دهانه رحم دراین دوران باز و حساس به انواع عفونت ها می باشد. بنابراین رابطه جنسی در دوران قاعدگی اکیدا ممنوع می باشد. از طرفی حرکات انقباضی رحم در رابطه جنسی ، ممکن است باعث برگشت خون قاعدگی به سمت لگن شده و زمینه ساز عفونت لگن ، دردهای لگنی ، دیس منوره و احتمال اندومتریوز می گردد. همچنین برقراری رابطه زناشویی در این دوران با درد هنگام مقاربت همراه است.

7- مصرف مکمل آهن در دوران پریود :

تصور غلط دیگری که وجود دارد این است که مصرف آهن در دوران پریود باعث افزایش خونریزی می شود . در مقالات علمی این موضوع اثبات نشده و با توجه به لزوم جبران کم خونی ، مصرف اهن در دوران قاعدگی بلا مانع است. همچنین مصرف سایر مکمل ها مانند مولتی ویتامین نیز توصیه می شود.

8- تغذیه صحیح و خواب کافی :

داشتن تغذیه مناسب و خواب کافی به تحمل ملالت و کسالت این دوران و گذراندن دوران قاعدگی با آرامش و سلامتی کمک شایانی می کند . سعی کنید از انواع سبزیجات و ویتامین ها استفاده کنید . مواد غذایی محرک حاوی مواد نگهدارنده و ادویه و نیز فست فود و غذاهای چرب کمتر استفاده کنید.

9- ورزش در دوران پریود :

انجام حرکات ورزشی سنگین در دوران قاعدگی اصلا توصیه نمی شود. شنا نیز از جمله ورزشهایی است که تا اتمام کامل دوران پریود باید از آن پرهیز کنید . ورزشهای سبک مانند یوگا و پیاده روی در این دوران مانعی ندارند.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و فوق تخصص ناباروری و تعیین جنسیت ، در زمینه مشاوره و درمان بیماریهای زنان ، مراقبت های دوران یائسگی ، غربالگری های زنان ، جراحی زیبایی و درمان ناباروری ، راهنمای شما عزیزان خواهند بود.
نوبت دهی بصورت حضوری و یا با مراجعه به وب سایت امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :م گ [ 1402-09-14 ]
خانم دکتر عشقید بخدا. من فکر میکردم تو دوران پریود نباید حمام برم. سایت شما را همیشه میخونم . بابت سایت خوبتون ممنون. میخوام برای لابیاپلاستی بیام پیشتون . مجردم. انجام میدین؟

سمیرا پایون [ 1402-06-11 ]
ممنونم از راهنماییهای خوبتون.آموزنده و عالی بود

بهناز قریشی [ 1402-05-21 ]
سلام خانم دکتر . خسته نباشید. بابت مطالب بسیار خوب و اموزنده تون بسیار ممنونم. واقعا اگاهی دادن خیلی ارزش داره چون خیلی ها بی اطلاعن.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض آبله مرغان در بارداریعوارض آبله مرغان در بارداری

ابتلا مادر باردار به ابله مرغان در تمام موارد باعث ابتلا جنین نمی شود و احتمال درگیری جنین بستگی به سن حاملگی مادر در زمان تماس با ابله مرغان دارد. ... ادامه مطلب

تنگ کردن واژنتنگ کردن واژن

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. ... ادامه مطلب

ذخیره سلولهای بند نافذخیره سلولهای بند ناف

اخیرا با گرفتن نمونه خون بند ناف در زمان زایمان و ذخیره این سلولها تا سالها بعد ، راهکارهای جدید درمانی و روزنه های امید در درمان بیماریهای صعب العلاج ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین