منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنیندرمان قطعی خونریزی رحمیجراحی زیبایی و ترمیمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / رابطه جنسی در بارداری

رابطه جنسی در بارداری

بسیاری از خانمهای باردارمخصوصا افرادی که پس ازسالها نازایی صاحب فرزند شده اند در دوران بارداری نگرانی های خاصی دارند.یکی از سؤالات رایجی که پرسیده میشود در مورد داشتن مقاربت در این دوران است.بعضی از زوجها بدلیل همین نگرانی ها و ترس از صدمه به جنین ، از داشتن رابطه زناشویی خودداری میکنند و همین مسأله باعث ایجاد فاصله عاطفی بین انها و مشکلات بعدی میشود.

رابطه جنسی در سه ماهه اول بارداری:

در اوایل بارداری ( سه ماهه اول ) ، معمولا مقاربت در اوایل بارداری ایرادی ندارد و بعد از اطمینان از تشکیل قلب جنین زوجها میتوانند نزدیکی داشته باشند مگر در مواردی که جفت پایین باشد، خانم باردار لکه بینی ، خونریزی ، درد زیر شکم ، وضعیت تهدید به سقط ، سابقه سقط و نارسایی دهانه رحم یا زایمان زودرس داشته و یا با روشهای کمک باروری باردار شده باشد.

رابطه زناشویی در سه ماهه دوم :

در این دوران هم همانند سه ماهه اول درصورتی که سابقه سقط ، زایمان زودرس ، نارسایی سرویکس و بارداری به روش آی وی اف وجود نداشته و جفت پایین نباشد رابطه جنسی مانعی ندارد.از حدود 24 هفته در حاملگی های تک قلو به مادران توصیه میشود جهت حفظ خونرسانی جفت از خوابیدن در حالت طاقباز خودداری کنند.پوزیشن هایی که مرد رو قرار میگیرد باعث فشار برشکم و سینه ها شده و ممکن است برای خانم دردناک باشد بنابراین زوجها بایستی در حین رابطه جنسی وضعیتهایی را انتخاب کنند که مادر در حالت طاقباز و خوابیده به پشت نباشد.

سکس در سه ماهه سوم بارداری :

در سه ماهه سوم هم در صورتیکه مادر موارد منع رابطه جنسی مانند سابقه زایمان زودرس ، پارگی زودرس کیسه آب ، جفت سرراهی و خونریزی و...را نداشته باشد با رعایت پوزیشن های خاص مقاربت مانعی ندارد. در حوالی زمان زایمان داشتن رابطه زناشویی به شروع دردهای زایمانی و آمادگی دهانه رحم کمک میکند.

آیا ارضا شدن برای خانم باردارخطرناک است؟

ارگاسم یا ارضا شدن در خانم بارداربرای جنین ضرری ندارد و در صورتی که موارد ذکر شده بالا وجود نداشته باشد ارگاسم مانعی ندارد.. در سه ماهه اول و اوایل سه ماهه دوم بعضی خانمهای باردار بدلیل ویار و تهوع وحساسیت به بو و .....ممکن است تمایلی به سکس نداشته باشند و یا ارضا نشوند.در سه ماهه سوم ارگاسم ممکن است باعث ترشح اکسی توسین و شروع انقباض های رحمی شود.بنابراین ایمن ترین دوره برای ارگاسم سه ماهه دوم بارداری می باشد.

مادران بارداری که رابطه زناشویی برای آنها خطرناک است :

خانم های باردار بیش از هر زمان دیگری به مراقبت، توجه و نوازش همسر نیاز دارند. خانم باردار به هیچ عنوان نباید احساس کند که به خاطر تغییرات فیزیولوژیک بارداری ازتوجه همسرخود محروم شده و همسر هیچ تمایلی به او ندارد.در مواردی که متخصص زنان بدلایل مامایی و شرایط خاص خانم باردار، داشتن رابطه جنسی را منع میکند میتوان به شیوه های دیگر، رابطه عاطفی را حفظ کرد. توجه داشته باشید که داشتن رابطه جنسی لزوما به معنای داشتن دخول نیست.معاشقه و رابطه بدون دخول در بسیاری موارد به رضایتمندی طرفین کمک میکند.

آیا درد حین مقاربت در بارداری طبیعی است؟

درد موقع فعالیت جنسی به چند دلیل ایجاد میشود.اولا به دلیل کاهش میل جنسی ممکن است دیواره واژن لغزندگی لازم را نداشته باشد.دوم ممکن است عفونت مجاری ادراری یا واژینیت باعث تحریک پذیری و التهاب بافت ناحیه ولو و واژن شده و باعث درد حین رابطه جنسی شود. سوم پرخونی رحم و واژن و لگن در دوران بارداری باعث میشود پس از نزدیکی و ارگاسم ، کرامپ و دردهایی شبیه به قاعدگی در لگن ایجاد شود که معمولا ظرف یک دو روز برطرف میشوند . در صورت داشتن درد حتما با پزشک متخصص زنان خود مشکل را مطرح کنید.

توصیه میشود در حین مقاربت حتی الامکان از کاندوم استفاده شود. استفاده از کاندوم از عفونتهای منتقله از راه جنسی پیشگیری میکند. درمورد داشتن یا نداشتن رابطه جنسی دردوران بارداری حتما با پزشک زنان وزایمان خود مشورت کنید. متخصص زنان و زایمان با ارایه بهترین راهکارها به شما کمک میکند تا علاوه بر حفظ رابطه خود با همسر، دوران بارداری خود را بسلامت طی کنید.

دکتر منصوره پژمان منش ، جراح و متخصص زنان و زایمان اصفهان و فوق تخصص نازایی

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین