منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنینجراحی زیبایی و ترمیمینوبت دهی اینترنتی

عمل توبوپلاستی

ترمیم لوله های رحم :

توبوپلاستی یا ترمیم لوله‌های رحمی یکی از اعمال جراحی زنان می باشد که در جهت بازگرداندن کارایی وعملکرد دوباره لوله رحم انجام می شود . در نتیجه عمل توبوپلاستی ، فرد توانایی باردار شدن مجدد را پیدا می کند . توبوپلاستی در واقع یک عمل جراحی پلاستیک و میکروسکوپی است که توسط جراح فوق تخصص زنان و ناباروری انجام شده و باعث باز کردن لوله رحمی مسدود می شود.

عملکرد لوله های فالوپ در باروری:

برای اینکه بارداری اتفاق بیفتد، حداقل به یکی از لوله‌های فالوپ که از یک طرف به تخمدان و از طرف دیگر به رحم متصل می‌شوند، نیاز است. سطح داخلی لوله‌های فالوپ از مخاط پوشیده شده که حاوی سلولهای مژک داراست و باعث سهولت رسیدن اسپرم به تخمک و در نتیجه بارور شدن آن می‌شوند. لوله‌های فالوپ با حرکات کرمی شکل خود، باعث حرکت جنین ایجاد شده به سمت رحم می شوند.

توبوپلاستی در چه مواردی انجام می شود؟

لوله های فالوپ دو طرف از یکسو به رحم متصل هستند و از طرف دیگر باز هستند و وظیفه برداشتن تخمک از تخمدان را به عهده دارند. در عمل توبکتومی یا بستن لوله که زمانی در خانمها بسیار انجام میشد ، وسط لوله رحمی توسط متخصص زنان قطع شده و دو سر آن گره زده می شود. در نتیجه توبکتومی ، مسیر ارتباطی تخمک و اسپرم قطع شده و لقاح انجام نمی شود. عمل توبوپلاستی بطور عمده جهت برگرداندن عملکرد لوله ، در خانمهایی که قبلا عمل توبکتومی ( TL ) جهت پیشگیری دائمی از بارداری انجام داده اند و اکنون به هر دلیل ( مثل از دست دادن فرزند و یا ازدواج مجدد ) ، قصد بارداری مجدد دارند ، انجام می شود.

اقدامات قبل از توبوپلاستی :

قبل از اینکه جراح زنان و نازایی ، تصمیم به عمل باز کردن لوله در خانمی که قصد بارداری مجدد دارد بگیرد ، باید بررسی های لازم را انجام دهد تا مشخص شود که آیا انجام توبوپلاستی ، به منفعت هست یا نه؟ این بررسی ها شامل بررسی وضعیت باروری آن زوج می باشد :

عمل توبوپلاستی :

همانطورکه اشاره شد عمل توبوپلاستی یک عمل جراحی ظریف و میکروسکوپی است که توسط جراح فوق تخصص ناباروری انجام می شود. پس از اینکه مشخص شد لوله قابلیت ترمیم دارد ، جراح دو طرف لوله قطع شده را به هم نزدیک و با نخ بخیه بسیار ظریف به هم متصل می کند. عمل ترمیم یا اصلاح لوله به روش لاپاراتومی ( باز ) یا لاپاراسکوپی انجام می شود.

توبوپلاستی در چه افرادی مناسب نیست ؟

آیا همه خانمهای متقاضی توبوپلاستی ، کاندید مناسبی برای عمل ترمیم لوله هستند؟
در موارد زیر توبوپلاستی مزیتی نداشته و انجام نمی شود :

بطور خلاصه اگر پزشک فوق تخصص ناباروری تشخیص دهد که روش آی وی اف برای باروری زوج مناسبتر است ، توبوپلاستی و باز کردن لوله ها لازم نیست .

میزان موفقیت توبوپلاستی :

شانس باز شدن لوله در کسانی که بعد از توبکتومی، عمل توبوپلاستی ( باز کردن لوله رحمی ) را انجام می‌دهند ، حدود ۷۰ درصد است. با پیشرفت تکنیک‌های جراحی ، بکارگیری میکروسکوپ‌ها و ابزارهای جراحی دقیق و استفاده از نخ‌های بخیه مناسب میزان موفقیت این روش افزایش یافته است. علاوه بر تجهیزات مورد استفاده و مهارت جراح ، موفقیت‌آمیز بودن جراحی به فاکتورهای خاصی از جمله علت انسداد لوله بستگی دارد .

شما عزیزان می توانید جهت مشاوره و بهترین درمان ناباروری و اعمال جراحی زنان از جمله ترمیم لوله های رحم ، به مطب دکتر منصوره پژمان منش یکی از بهترین پزشکان فوق تخصص ناباروری و آی وی اف اصفهان مراجعه فرمایید. نویت دهی بصورت آنلاین در صفحه اصلی سایت انجام می شود.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فاطمه تنهایی [ 1402-04-25 ]
سلام ببخشید میخواستم بدونم که این عمل برای خانمی که بالای ۴۰سال داشته باشه انجام میشه کلا یا نه

لیلا قلی پور [ 1401-05-26 ]
سلام خانم دکترپژمان منش عزیزم. بایت مطالب بسیار علمی و کاربردی تون سپاسگزارم. من چند سال پیش لوله هامو بستم و بخاطر ازدواج مجدد قصد بارداری دارم. خیلی دو دل بودم که لوله هامو باز کنم یا نه ؟ با این مطلب جواب سوالمو گرفتم . شما بهترینید.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین