منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
جراحی زیبایی و ترمیمیفریز تخمک و جنیننوبت دهی اینترنتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری زنان / تعریف و علل ناباروری

تعریف و علل ناباروری

مفهوم ناباروری :

ناباروری به شکست در باروری یک زوج پس از 12ماه نزدیکی منظم بدون پیشگیری در زنان زیر35 سال وپس از 6 ماه فعالیت جنسی مکرر بدون پیشگیری در خانمهای 35سال وبالاتر اطلاق میگردد. معمولاً، زوجهای جوان سالم در طی يک دوره تخمک گذاری ( يکماه ) 25-20% شانس حاملگی دارند و در یک زوج طبیعی که جلوگیری ننمایند در طی 1 سال در 90-85% موارد بارور می شوند.

شیوع ناباروری :

شیوع ناباروری در کل جامعه 15-10% بوده و علل مختلفی دارد و در بسياری از بيماران, ناباروری ممکن است بيش از يک علت داشته باشد. ناباروری ممکن است به دليل مشکلات مردان ( ناباروری مردان : Male Infertility40-30% ) - مشکلات زنان ( ناباروری زنان :Female Infertility 55-50% ) و يا اينکه توجيه مشخصی برای آن وجود نداشته باشد ( ناباروری هاي توجيه نشده Unexplained Infertility 15-10% ) البته ناتوانی در نگه داشتن حاملگی جهت يک تولد زنده نيز بنوعی ناباروری تلقی می شود.

ناباروری اوليه و ثانويه:

زوج هايی با ناباروری اوليه به بيمارانی اطلاق می شود که سابقه حاملگی ندارند ولی در مقابل، بيماران با ناباروری ثانويه زوج هايی هستند که در گذشته باروری موفق داشته اند و ناباروری را پس از حاملگی های قبلی تجربه می نمايند.

شرایط لازم برای باروری طبیعی چیست ؟

اوج باروری در خانمها 30-20 سالگی است و از 32 سالگی شانس باروری شروع به کاهش میکند.علاوه بر سن که فاکتور بسیار مهمی در میزان باروری زوجهاست عوامل زیر نیز برای وقوع بارداری بایستی وجود داشته باشند.
1- تولید کافی اسپرم های طبیعی و متحرک توسط مرد
2- تولید تخمک سالم و رسیده توسط زن
3-وجود لوله های رحمی باز وسالم ( از قسمت انتهایی ان تخمک سالم در زمان تخمک گذاری از سطح تخمدان برداشت شده ودر اواسط لوله عمل لقاح با اسپرم انجام میشود.)
4- حفره رحمی سالم ( تخمک بارور شده باید به درون رحم حرکت کرده و در درون آندومتر آماده لانه گزینی کند تا بتواند برای رشد بیشتر، تغذیه شود.)

تعریف وعلل ناباروری

ارزیابی علت ناباروری :

اغلب آزمایشهای مورد نیاز برای ارزیابی ناباروری را باید در زمان های معینی در طول سیکل قاعدگی انجام داد و تا نتیجه آزمایشها مورد بررسی قرار نگیرند، درمان به ندرت موثر واقع می شود.

انتخاب بهترین پزشک درمان ناباروری :

درصورت تأخیر باروری ، معمولا زوجها دچار نگرانی و اضطراب می شوند.اولین برخورد پزشک با زوجهای نابارور عامل بسیار مهمی محسوب میشود چون مسیر بررسی ها و درمان بعدی را تعیین میکند . به همین دلیل انتخاب بهترین پزشک در زمینه تشخیص و درمان نازایی بسیار اهمیت دارد.نکته مهم این که لازمه موفقیت در انجام حاملگی همکاری وهمراهی زوجین و تیم پزشکی و داشتن صبر وحوصله است.

دکتر منصوره پژمان منش جراح ومتخصص زنان ، فوق تخصص ناباروری و IVF در اصفهان با بهره گیری ازدانش روز، بهترین روش درمان نازایی را برای زوجها ی نابارور بکار میبرند.شما عزیزان می توانید جهت هماهنگی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:
03136206186
09383657786

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

سندرم پیش از قاعدگیسندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولا در افرادی که تخمک گذاری و سیکل های منظمی دارند ایجاد می شود. علایم سندرم پیش از قاعدگی در حدود دو هفته قبل از شروع پریود ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین