منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
جراحی زیبایی و ترمیمینوبت دهی اینترنتیدرمان قطعی خونریزی رحمی

گالاکتوره

ترشح مایع شیری از پستان:

ترشح شیر از سینه در اواخر دوران بارداری و شیردهی شایع است و در اغلب زنان دیده می شود. اما گاهی ترشح مایع شیری رنگ در خانمهایی که نه باردار هستند و نه شیردهی دارند دیده می شود که به این حالت گالاکتوره می گویند . گالاکتوره نه تنها در زنان ، بلکه در برخی از مردان و حتی نوزادان هم دیده می شود.. گالاکتوره ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد ، پس اگر خانمی با ترشح نابجای شیر از نوک سینه مواجه شد باید ان را جدی گرفته و به پزشک متخصص مراجعه کند.

مشخصات گالاکتوره :

گالاکتوره یا ترشح مایع شیری از نوک پستان می تواند به تنهایی وجود داشته باشد و یا با علایم دیگری همراه باشد :

مهمترین علت گالاکتوره :

اصلی ترین عامل گالاکتوره ، افزایش هورمونی به نام پرولاکتین است. پرولاکتین در اصل مسؤول تحریک تولید و ساخت شیر در اواخر دوران بارداری و بعد از زایمان است. این هورمون ازغده هیپوفیز مغز ترشح می شود. گاهی حتی میزان پرولاکتین در خون فرد طبیعی است اما چون بافت پستان ها به پرولاکتین در خون حساس شده اند ، شخص ترشح مایع شیری از پستان خواهد داشت .

اما عوامل دیگری که باعث ترشح مایع شیری از پستان و گالاکتوره می شوند شامل :

گاهی نیز عوامل غیر بیماری مانند فعالیت جنسی ، دستکاری و تحریک مکرر نوک پستان و یا اصطکاک پستان با لباس به مدت طولانی ( استفاده از سوتین های تنگ ) ، باعث تحریک پستان و گالاکتوره می شود.

علت گالاکتوره در مردان :

ترشح شیر از پستان در مردان ممکن است با کمبود هورمون تستسترون رخ دهد و معمولا با بزرگ شدن پستان ( ژنیکوماستی ) در آقایان همراه می باشد که در اینصورت باید در اسرع وقت جهت بررسی و معاینه به متخصص مراجعه کنند.

ترشح شیر از پستان نوزاد :

ترشح مایع شیری در نوزادان نیز به صورت نادر بروز می کند و معمولا باعث نگرانی مادران می شود . علت آن سطح بالای استروژن در مادر باردار و عبوراز جفت بوده که باعث بزرگ شدن بافت پستان همراه با ترشح شیر از نوک پستان نوزاد می شود. این ترشحات معمولا موقتی است و به صورت خودبه خودی رفع می شود . در صورت تداوم این حالت باید به پزشک مراجعه کرد.

چه زمانی باید به متخصص مراجعه کنید؟

هر چند ترشح مایع شیری ممکن است علت خاصی نداشته باشد اما در برخی موارد نشانه یک بیماری جدی می تواند باشد . در صورتی که ترشح مایع شیری خصوصیات مشخصی را داشته باشد حتما باید ان را جدی گرفت و در اسرع وقت به پزشک متخصص زنان و یا جراح مراجعه کرد. در مورد زمان مراجعه به پزشک و نیز تشخیص و درمان گالاکتوره در مقاله بعدی توضیح خواهیم داد.

جهت تشخیص و درمان مشکلات پستان و نیز جراحی های زیبایی زنان و مشکلات ناباروری می توانید از دکتر منصوره پژمان منش جراح و فوق تخصص زنان و ناباروری اصفهان مشاوره بگیرید . برای دریافت نوبت اینترنتی مطب دکتر منصوره پژمان منش ، به صفحه اصلی سایت قسمت رزرو نوبت مراجعه کنید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

درد لگن در خانمهادرد لگن در خانمها

درد لگن ممکن است دوره ای و سیکلیک بوده ( یعنی ارتباط منظمی بین سیکل قاعدگی و درد وجود داشته باشد ) و یا همیشگی و غیر مرتبط با پریود باشد.در بسیاری ... ادامه مطلب

خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین